Subsidiari Atlan, DFIL lapor polis entiti scammers berpangkalan di Ghana | DagangNews Skip to main content

Subsidiari Atlan, DFIL lapor polis entiti scammers berpangkalan di Ghana

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 25 Jan - Lembaga pengarah Duty Free International Limited, subsidiari Atlan Holdings Bhd telah membuat laporan polis mengenai kewujudan entiti penipuan yang berpangkalan di Ghana, menyamar sebagai wakil DFIL, menjalankan penipuan dengan mempromosikan pemindahan dana kepada Organisasi Ghana dan kepada skim pelaburan pada platform Binance.

 

Dalam satu kenyataan hari ini, DFIL menyatakan, organisasi Ghana berkenaan telah mencipta akaun di saluran YouTube di bawah nama pengguna “@dfiinternational1174” dan “@dfitaxfreeinternational9064”. Nama dan logo yang sangat serupa dengan nama dan logo DFIL yang digunakan pada halaman profil.

 

"Nama dan logi syarikat telah diterbitkan di dalam YouTube tanpa pengetahuan, kebenaran atau kelulusan syarikat," menurut Pengarah Eksekutif DFIL, Lee Sze Siang dalam kenyataan tersebut.

 

Secara khusus, beberapa video yang diterbitkan mendakwa sebagai tutorial untuk pengguna mendaftar untuk mendepositkan wang dan membeli keahlian VIP dengan "DFI Tax Free International", dan untuk memindahkan dana ke platform Binance sebagai sebahagian daripada penipuan.

 

Menurut DFIL, dalam penipuan tersebut, organisasi Ghana telah mencipta laman web dan aplikasi "DFI" yang boleh diakses di Google Main.

 

"Syarikat ini dan anak syarikatnya tidak berkaitan dalam apa cara sekalipun dengan penipuan Organisasi Ghana itu, saluran YouTube yang dicipta oleh Organisasi Ghana (dan kandungan yang diterbitkan di bawahnya), dengan nama “DFI Tax Free International” atau aplikasi “DFI”.

 

"Syarikat ingin memberi amaran kepada orang ramai supaya tidak terpedaya dengan penipuan tersebut dan tidak memindahkan sebarang wang atau menyediakan sebarang akaun bank, kad kredit, kad debit atau maklumat e-dompet kepada sesiapa sahaja dalam hal ini," katanya.

 

DFIL telah mengeluarkan, antara lain, notis kepada YouTube untuk meminta video tersebut dipadamkan dan juga telah membuat laporan polis serta akan bekerjasama rapat dengan pihak berkuasa dalam siasatannya berkenaan penipuan itu.

 

"Pada tarikh pengumuman ini, penipuan berkenaan tidak dijangka mempunyai sebarang kesan kewangan yang material prestasi kewangan Kumpulan bagi tahun kewangan berakhir 28 Februari 2023.

 

"Syarikat akan memberi kemas kini maklumat kepada pemegang saham dengan cara pengumuman lanjut apabila terdapat berita terbaharu dan mengikut kesesuaian," kata DFIL. - DagangNews.com