Trilogi pemasaran yang wajib ahli pemasaran tahu | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 17 February 2023

Trilogi pemasaran yang wajib ahli pemasaran tahu

 

 

DUNIA pemasaran adalah dinamik, ia sentiasa berubah dan berkembang. Perubahan ini biasanya disebabkan oleh perkembangan teknologi dan dinamik pasaran.

 

Oleh itu, untuk terus berhubung dengan pasaran, syarikat mesti tangkas dalam menyesuaikan diri dengan perubahan ini.

 

Konsep pemasaran juga semakin dinamik berikutan perubahan ini. Ini terbukti daripada Trilogi Pemasaran yang ditulis oleh pakar pemasaran seperti Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, dan Iwan Setiawan.

 

 

Infiniti

 

 

Walaupun ia digarap pada masa dan konteks yang berbeza, tiga perkembangan dalam trilogi ini tidak boleh dipisahkan antara satu sama lain. Ketiganya saling berkaitan dan saling melengkapi.

 

Ketiga-tiganya boleh menjadi panduan kepada pemasar untuk mengurus produk, pelanggan dan jenama dengan lebih baik. Termasuk menjadi panduan menghadapi situasi yang tidak menentu akibat pelbagai perubahan dan kejutan.

 

Berikut ialah ringkasan tiga siri dalam Trilogi Pemasaran.

 

Pemasaran 3.0

Yang pertama dinamika pemasaran berkembang dari pemasaran tradisional ke Pemasaran 3.0:

 

Daripada produk kepada pelanggan kepada nilai kemanusiaan dalam  tahun 2009.Pemasaran 3.0 menampilkan tiga perubahan utama, daripada pemasaran dipacu produk (1.0), kepada pemasaran berorientasikan pelanggan (2.0), kepada pemasaran berteraskan kemanusiaan (3.0).

 

Dalam Pemasaran 3.0, pelanggan mencari bukan sahaja kepuasan emosi dan fungsi, tetapi juga pemenuhan rohani daripada jenama yang mereka pilih. Di sini, nilai mesti dikemukakan dan menjadi elemen utama pembezaan jenama.

 

Mereka membuat produk dan menjalankan operasi yang bertujuan bukan sahaja untuk mengejar keuntungan, tetapi juga untuk menyediakan penyelesaian kepada masalah sosial (manusia) dan alam sekitar (planet).

 

Pelanggan tidak lagi dilayan sebagai objek atau raja, tetapi sebagai kawan dan manusia yang mempunyai hati, fikiran dan semangat.

 

Pemasaran 4.0

Siri kedua trilogi terus di pacu Pemasaran 4.0: Bergerak dari Tradisional ke Digital , yang di kembangkan pada 2016.

 

Dalam masa pemasaran dalam dunia digital dibezakan daripada pemasaran digital dan perlukan perbezaan yang terperinci.

 

Pemasaran dalam dunia digital bukan sahaja bergantung pada media dan saluran digital, tetapi omnichannel atau kombinasi luar talian dan dalam talian serta integrasi fizikal dan digital.

 

Konsep ini diinspirasikan daripada Industri 4.0 yang dipopularkan oleh kerajaan Jerman yang menggunakan sistem hibrid dalam sektor pembuatan mereka.

 

Dalam era ini, pemasar dikehendaki memahami perjalanan pelanggan di semua titik sentuhan pelanggan, di luar talian dan dalam talian.

 

Oleh itu, laluan pelanggan baharu yang dipengaruhi oleh perkembangan internet iaitu sedar, rayuan, bertanya, bertindak, dan menyokong.

 

Ini berubah konsep laluan pelanggan lama yang sudah lapuk iaitu sedar, sikap, bertindak, dan bertindak semula.

 

Di sini, kejayaan sesuatu jenama tidak lagi diukur dengan bilangan pengguna yang membuat pembelian berulang, tetapi yang secara sukarela memberikan advokasi dan cadangan kepada pengguna lain.

 

Pemasaran 5.0

Dalam gelombang perubahan ketiga ini, teknologi masih mendapat perhatian utama terutamanya peranannya untuk manusia.

 

Justeru, buku ini bertajuk Pemasaran 5.0: Teknologi untuk Kemanusiaan yang akan diterbitkan pada tahun 2021.

 

Untuk pengetahuan semua, semasa Pemasaran 4.0 dilancarkan, teknologi tidaklah secanggih dan kompleks seperti sekarang. Pada masa itu, dunia masih dalam tempoh peralihan ke arah digital.

 

Bagaimanapun, pandemik COVID-19, yang melanda di seluruh dunia lebih dua tahun lalu, telah mempercepatkan pendigitalan dalam semua bidang, terutamanya perniagaan. Pasaran dan pemasar terpaksa menerima pakai realiti digital dan tanpa hubungan bersemuka.

 

Tempoh ini adalah masa yang sesuai untuk melancarkan Pemasaran 5.0. Masanya telah tiba untuk syarikat memanfaatkan kuasa penuh teknologi termaju dalam strategi pemasaran, taktik dan operasi mereka.

 

Gelombang ini diilhamkan daripada konsep Society 5.0 yang dipopularkan oleh kerajaan Jepun bagi mewujudkan pelan hala tuju ke arah masyarakat mampan yang disokong sepenuhnya oleh teknologi canggih.

 

Gelombang pemasaran baru ini menekankan kepentingan teknologi untuk kebaikan manusia. Oleh itu, Pemasaran 5.0 ialah gabungan elemen berpusatkan manusia daripada Pemasaran 3.0 dengan pemerkasaan teknologi daripada Pemasaran 4.0 .

 

Konsep Pemasaran 5.0 terdiri daripada lima elemen, iaitu dua disiplin dalam bentuk pemasaran dipacu data dan pemasaran tangkas dan tiga aplikasi dalam bentuk pemasaran ramalan, pemasaran kontekstual dan pemasaran tambahan.

 

 

Hermawan Kartajaya

 

 

Buku ini menekankan hubungan yang kuat antara manusia dan mesin. Gabungan teknologi sejuk dengan interaksi manusia yang hangat adalah apa yang akan menjadi masa depan pemasaran.

 

Pada masa ini, ramalan menunjukkan Pemasaran 6.0 pada penghujung 2023 yang akan menandakan kelahiran tetralogi baharu.

 

Sudah tentu dengan perbincangan yang lebih relevan dengan konteks pemasaran terkini. – DagangNews.com

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

Portfolio Tags