Cubaan menyogok AED3 juta agar tutup mata hal di Ibn Battuta Mall | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 10 March 2022

Cubaan menyogok AED3 juta agar tutut mata hal di Ibn Battuta Mall

 

 

 

PUSAT beli-belah bertema terbesar di dunia, Ibn Battuta Mall, direka berdasarkan pengalaman perjalanan penjelajah Arab terkenal, Ibn Battuta. Di Ibn Battuta Mall, membeli-belah, menjamu selera dan hiburan digabungkan dengan sejarah, budaya dan kisah pengembaraan yang luar biasa.

 

Pusat beli-belah itu menampilkan enam medan yang memukau iaitu India, Parsi, Mesir, Tunisia, Andalusia dan di tengah-tengahnya adalah salah satu kapal yang paling layak laut pada zamannya. Sampan Cina yang terletak di China. Ini adalah penghormatan kepada pengembara yang hebat dan pengembaraannya yang luar biasa.

 

Diberi nama seorang penjelajah Arab yang terkenal, konsep pusat beli-belah ini telah merevolusikan sepenuhnya dunia runcit di Dubai dengan menggabungkan keseronokan taman tema dengan membeli-belah.


 

fudzail
Pemandangan dari udara Ibn Battuta Mall di Dubai, Emiriah Arab Bersatu.

 

 

Dengan 50 restoran, 275 kedai, 21 pawagam dan suasana kosmopolitan, Ibn Battuta Mall menawarkan pengunjung pengalaman unik, di mana setiap tempat telah difikirkan dengan terperinci.

 

Dunia dan suasana yang menawan pada zaman dahulu menjadi hidup berkat perincian yang dipilih dengan teliti, seperti lantai koleksi Dolmen: permukaan seramik yang diilhamkan daripada batu semula jadi dan tersedia dalam pelbagai saiz dan warna, yang membuka laluan luar pusat beli-belah, mencipta geometri asal.

 

Pusat beli-belah Ibn Battuta mendakwa sebagai pusat beli-belah bertema terbesar di dunia dan dinamakan sempena pengembara dan ulama Maghribi terkenal Ibn Battuta.

 

Sepanjang tempoh 30 tahun bermula pada 1325, Battuta menjelajah secara meluas ke seluruh dunia Islam dan seterusnya, menulis kisah pengembaraannya berjudul Rihla.

 

 

fudzail

 

 

Di sekeliling pusat beli-belah terdapat pelbagai pameran yang memperincikan perjalanan dan pencapaian Battuta. Malangnya, majoriti pembeli langsung mengabaikan perkara ini dan menumpukan sepenuhnya pada membeli-belah.

 

Pihak pengurusan pusat membeli-belah pastinya telah berusaha untuk membezakan pusat beli-belah ini daripada semua yang lain di Dubai kerana pameran telah dibuat dengan baik.

 

Pusat membeli-belah ini dibina pada satu aras dan panjangnya 1.3 kilometer. Jika anda berjalan dari satu hujung ke hujung yang lain, anda mungkin memerlukan sedikit minuman.

 

Bersebelahan dengan pusat membeli-belah adalah Hotel Mövenpick yang bahagian dalamannya yang luas mengandungi lapan restoran untuk dipilih oleh pengunjung.

 

Hotel Mövenpick kelihatan sangat anggun dan bergaya serta direka dan dihias agar sesuai dengan konsep pusat beli-belah. Satu lagi kelebihan besar untuk melawat Ibn Battuta Mall ialah ia mudah diakses oleh rangkaian kereta api Metro.

 

 

fudzail

 

 

Kawasan boleh pajak kasar pusat beli-belah itu sudah habis dijual.

 

Mall merebak di kawasan seluas 5.4 juta kaki persegi, termasuk tempat letak kereta yang boleh memuatkan lebih daripada 5,000 kereta.

 

Pusat beli-belah itu juga menempatkan skrin 21 Grand Megaplex, kompleks pawagam terbesar di rantau Timur Tengah, yang merangkumi pengalaman IMAX  yang pertama dimana semuanya dibina mengikut piawaian antarabangsa dengan teknologi hiburan termaju, termasuk pawagam automatik, skrin dinding ke dinding, tempat duduk stadium, bunyi sekeliling digital penuh dan lobi yang sangat bergaya.

 

Pusat beli-belah itu mengesan laluan yang paling memberi impak kepada kehidupan pengembara Arab, dengan bahagian bertema yang rumit, direka untuk membawa pengunjung kembali ke masa lalu.

 

Nakheel telah mereka bentuk Ibn Battuta Mall untuk menawarkan pembeli pengalaman membeli-belah bertema yang menarik yang unik dalam setiap cara.

 

 

fudzail

 

 

Pusat beli-belah ini mempersembahkan konsep baharu untuk pembeli-belah di rantau ini, dan kami menjangkakan pelancong yang datang ke Dubai dari seluruh dunia untuk melawat pusat beli-belah bertema dan menikmati masa membeli-belah mereka, sambil melibatkan diri mereka dalam pelbagai tawaran nilai tambah yang lain.

 

Lokasi strategik pusat beli-belah di kawasan  Dubai baharu akan terus menyumbang kepada kejayaan usaha ini. Terdapat setem kualiti dalam semua yang berkaitan dengan Ibn Battuta Mall, bermula daripada seni bina dan tema umum kepada campuran penyewaan dan pilihan hiburan.

 

Oleh itu, hanya dengan berjalan-jalan di pusat membeli-belah, pengunjung akan dapat mempelajari banyak tentang penjelajah terkenal ini dan pengembaraannya.

 

 

fudzail

 

 

Pembinaan mall ini disertai kontroversi dimana pembinaan tidak melibatkan telekomunikasi. Saya tidak pasti sama ada kontraktor utama terlupa tentang saya.

 

Kontraktor telah memberikan pemasangan telekomunikasi kepada sebuah syarikat tanpa persetujuan saya dan terus melakukannya sehingga mall hampir siap.

 

Kemudian saya dipanggil untuk menandatangani telekomunikasi, lantas saya enggan tanpa persetujuan Etisalat yang lebih berkuasa.

 

Saya dipujuk untuk menyegerakan projek tetapi saya tetap enggan tanpa kelulusan Etisalat terlebih dahulu. Kontraktor utama tidak menghubungi Etisalat.

 

Pada suatu hari saya dikunjungi oleh seorang India di pejabat, wakil kontraktor utama. Dia masuk dengan menutup pintu. Saya agak sibuk dengan 15 projek yang perlu dilaksanakan.

 

Dia berbual mengenai kerja dan kesibukan saya. Dia datang dari satu projek Ibn Batutta Mall yang saya suruh buat telekomunikasi semula kerana tidak mendapat kelulusan Etisalat.

 

Kontraktor membuat kerja tanpa meminta persetujuan dari saya. Projek AED2 billion itu telah siap kecuali saya tidak meluluskan. Perlu tiga bulan untuk memasang telekomunikasi semula.

 

“Tidak bercuti?” tanyanya pada saya.

“Kenapa?”

“Mana tahu untuk rehatkan diri dari kesibukan?”

 

Saya hanya tersenyum.

“Nak balik Malaysia for good.”

“Tidak, saya suka Dubai.”

“Kalau balik boleh rehat terus. Saya bagi AED3 juta.”

 

Saya terus membuka pintu.

“Pengerusi saya kenal baik pengerusi awak,” katanya lalu berdiri.

“Get out from my office. Get out!”

 

Dia ingin memberi rasuah kerana untuk memasang semula telekomunikasi melibatkan jutaan AED.

 

Esoknya pengerusi Nakheel memanggil saya berkaitan telekomunikasi di Ibn Batutta Mall lantas saya ceritakan semuanya bahawa kontrak tersebut memerlukan tanda tangan Etisalat sebelum saya boleh menandatanganinya.

 

 

fudzail

 

 

Bukan hak saya dan mesti melalui persetujuan Etisalat yang mesti dihubungi untuk memastikan semua berjalan lancar.

 

Pengerusi terdiam dan kemudian memuji tindakan tegas saya yang berani melawan kontraktor besar di UAE. Terpaksa memasang semula pendawaian telekomunikasi mengikut arahan Etisalat selama tiga bulan dan Ibn Batutta Mall terpaksa dilambatkan pelancaran.

 

Jadual terpaksa dirombak semula.

 

Kemudian pengerusi menaikkan gaji saya yang terkejut namun sesuatu yang menggembirakan.

 

 

fudzail

 

 

Tetapi Perdana Menteri UAE, Sheikh Muhammad mengadakan lawatan mengejut pada satu malam dan beliau mendapati pembinaan terpaksa dilewatkan untuk pemasangan semula telekomunikasi. Beliau terkejut dan menyuruh memanggil saya pada ketika itu jam hampir menunjukkan 12 tengah malam.

 

Saya segera ke Ibn Batutta Mall dari rumah dengan debaran kerana dipanggil oleh Perdana Menteri UAE. Apabila saya sampai, Sheikh Muhammad telah tiada dan Pengerusi Nakheel telah menceritakan kisah sebenar kepada beliau.

 

Saya lega, kalau tidak, saya tidak tahu untuk menjawab selain berkata benar dan saya hanya dapat berterus-terang walau kepada sesiapa pun.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags