Dialog Inklusif, kompromi dituntut untuk tangani isu utama yang beri impak terhadap masyarakat  | DagangNews Skip to main content

Dialog Inklusif, kompromi dituntut untuk tangani isu utama yang beri impak terhadap masyarakat 

Responden Malaysia percaya akibat daripada wacana yang semakin berpecah-belah ialah kelaziman maklumat salah yang semakin meningkat, dalam beberapa kes, bertujuan untuk mengelirukan pendapat umum.
Hasil Tinjauan Antarabangsa daripada Philip Morris International

HASIL tinjauan antarabangsa baharu yang dikeluarkan hari ini oleh Philip Morris International (PMI) mendedahkan bahawa rakyat di seluruh dunia kecewa dengan pendekatan yang memecah-belahkan dan meminggirkan dalam soal penggubalan dasar.

 

Lebih lapan daripada sepuluh orang dewasa yang ditinjau di seluruh dunia (82 peratus) percaya penyelesaian terbaik kepada cabaran global yang kritikal boleh didapati bukan di tahap ekstrem sebaliknya mengambil pendirian di tengah-tengah.

 

Dijalankan oleh firma penyelidikan bebas Povaddo untuk PMI, tinjauan ke atas lebih 44,000 orang dewasa di 22 negara termasuk Malaysia menunjukkan persetujuan kukuh dalam kalangan responden (88 peratus) bahawa apabila membuat keputusan yang mempengaruhi kehidupan sebahagian besar penduduk, pemimpin mesti mendengar dan membela rakyat yang mereka wakili.

 

Melihat dengan teliti keputusan khusus pasaran, responden Malaysia percaya akibat daripada wacana yang semakin berpecah-belah ialah kelaziman maklumat salah yang semakin meningkat, dalam beberapa kes, bertujuan untuk mengelirukan pendapat umum.

 

Keputusan daripada tinjauan ini menunjukkan kepentingan kepada orang ramai tentang keputusan yang dibuat berdasarkan sains dan fakta serta kepentingan akses kepada maklumat mengenai alternatif bebas asap rokok:

• 81 peratus daripada populasi umum umur sah dari segi undang-undang dewasa di Malaysia percaya keputusan yang memberi kesan kepada masyarakat dan kesihatan awam harus berdasarkan sains dan fakta.

• 82 peratus daripada populasi umum umur sah dari segi undang-undang dewasa mengharapkan pemimpin menerima pakai undang-undang dan peraturan berdasarkan fakta dan data untuk mengikuti rentak perubahan dan inovasi teknologi.

• 71 peratus daripada populasi umum umur sah dari segi undang-undang dewasa bersetuju bahawa perokok yang sebaliknya akan terus menghisap rokok harus mempunyai akses kepada, dan maklumat yang tepat tentang, alternatif bebas asap rokok yang dibuktikan secara saintifik sebagai pilihan yang lebih baik daripada terus merokok.

 

Persetujuan untuk menyediakan akses kepada, dan maklumat tentang, produk alternatif bebas asap rokok adalah kukuh walaupun dalam kalangan bukan pengguna, yang menunjukkan sokongan luas masyarakat untuk pendekatan dasar ini. Namun, di sebalik ini, terdapat keinginan daripada orang ramai untuk pihak berkepentingan untuk bersama-sama mencari penyelesaian yang pragmatik.

• 77 peratus percaya bahawa adalah lebih baik jika pemimpin meneruskan perubahan dasar yang akan membawa perubahan tambahan yang mudah dilaksanakan dan bukannya perubahan meluas, menyeluruh yang lebih sukar untuk dilaksanakan.

 

Naeem Shahab Khan, Pengarah Urusan Philip Morris Malaysia berkata, “Malaysia mempunyai peluang unik sekali dalam satu generasi untuk mengurangkan kelaziman merokok jika semua pihak bekerjasama.

 

"Mencari keseimbangan yang tepat untuk menyokong peraturan baharu yang bertujuan untuk mencegah permulaan merokok dan menggalakkan pemberhentian merokok boleh dilengkapkan dengan langkah yang membolehkan orang dewasa yang sebaliknya akan terus merokok mendapat akses dan maklumat tentang alternatif berasaskan sains.

 

"Penyertaan pendekatan pengurangan bahaya dalam strategi yang bertujuan untuk mengurangkan kelaziman merokok berpotensi untuk memupuk penurunan yang lebih cepat dan boleh membolehkan kemajuan dalam bidang kesihatan awam," kata beliau.


 

Naeem Shahab Khan
                                                           Naeem Shahab Khan

 


Di samping itu, hasil tinjauan global menunjukkan sokongan untuk pendekatan seimbang terhadap peraturan tembakau, yang menyatukan semua suara dan menggalakkan kemajuan tambahan dalam pengurangan bahaya. Secara khusus, tinjauan mendapati bahawa:

• 77 peratus bersetuju bahawa perspektif yang terlalu sering diabaikan daripada mereka yang paling terkesan secara langsung perlu dimasukkan dalam perbincangan kawal selia;

• 75 peratus bersetuju bahawa jangkaan masyarakat untuk menahan diri sepenuhnya daripada bahan seperti nikotin dan alkohol tidak boleh dilaksanakan, oleh itu kerajaan harus mengambil langkah untuk mengurangkan bahaya penggunaannya; dan

• 72 peratus bersetuju bahawa kerajaan mereka perlu mempertimbangkan peranan yang boleh dimainkan oleh produk alternatif dalam menjadikan negara mereka bebas rokok.

 

"Jika kita mahu menangani cabaran yang kita hadapi sebagai masyarakat dengan cara yang bermakna dan pantas, pendekatan yang lebih seimbang dan inklusif diperlukan," kata Gregoire Verdeaux, Naib Presiden Kanan, Hal Ehwal Luar.

 

“Ini termasuk keputusan dasar yang mempertimbangkan pertama sekali orang yang paling terkesan—memastikan suara mereka didengari dan keperluan mereka dipenuhi—dan kemudian membawa semua pihak yang berkaitan ke meja, termasuk pakar perkara, syarikat swasta, pemimpin masyarakat sivil, dan orang lain yang boleh menyumbang untuk menyelesaikan isu yang dihadapi.”


 

Gregoire Verdeaux
                                                                              Gregoire Verdeaux

 


Walaupun masyarakat semakin terpolarisasi di seluruh dunia, tinjauan itu mendedahkan konsensus yang kukuh bahawa mencari jalan tengah dalam isu perbalahan boleh mendorong perubahan dasar tambahan dan membolehkan kemajuan:

• 90 peratus responden percaya bahawa untuk menyelesaikan cabaran masyarakat yang paling mendesak, pemimpin perlu mempertimbangkan semua perspektif—malah yang bertentangan dengan perspektif mereka sendiri.

• 88 peratus berkata mereka lebih berkemungkinan mengundi pemimpin yang mendengar semua pihak dalam sesuatu isu dan menggunakan pendekatan waras yang menambah baik kehidupan rakyat biasa.

 

Pada masa ini, kurang daripada satu pertiga orang dewasa yang dikaji (31 peratus) percaya pandangan mereka dicerminkan dalam cara kerajaan mereka menangani isu kritikal.

 

Selain itu, tinjauan mendapati bahawa rakyat bosan menunggu perubahan dan bersedia untuk bertolak ansur untuk merealisasikan perkara:

• 76 peratus percaya pemimpin harus meneruskan perubahan dasar yang membolehkan peningkatan kemajuan dalam isu-isu masyarakat dan bukannya bertahan untuk perubahan menyeluruh yang lebih sukar untuk dilaksanakan.

Akhir sekali, orang ramai mahu syarikat dan pemimpin perniagaan membantu memacu perubahan:

• 85 peratus responden percaya bahawa rakyat dan syarikat yang bekerjasama akan memberi impak yang lebih bermakna.

• 77 peratus mengalu-alukan penglibatan korporat dalam menangani isu-isu utama.

 

Gregoire Verdeaux berkata, “Di negara-negara di seluruh dunia, rakyat sudah bosan dengan logjam penggubalan dasar dan tidak sabar-sabar untuk perubahan yang membina.

 

Dalam bidang pengurangan bahaya tembakau, PMI telah lama menganjurkan pendekatan yang wajar yang mengutamakan kepentingan perokok dewasa dan kesihatan awam semasa.

 

Dengan mengadakan perbincangan yang seimbang dan inklusif tentang sains di sebalik alternatif yang lebih baik dan menggunakan pendekatan yang lebih mengutamakan manusia, kita boleh mempercepatkan penghentian rokok.

 

"Lebih daripada satu bilion orang terus merokok. Kita mesti—dan boleh—berbuat lebih baik, dan itu bermula dengan dialog terbuka dan berasaskan fakta,” kata Verdeaux. - DagangNews.com