Dubai Waterfront - satu lagi keajaiban Emiriah Arab Bersatu | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 1 September 2022

Dubai Waterfront - satu lagi keajaiban Emiriah Arab Bersatu

 

 

 

SEWAKTU sibuk dengan telekomunikasi dan perancang bandar di Palm Jebel Ali, tiba-tiba Marwan Al Qamzi naik pangkat sebagai pengarah urusan, projek selatan Nakheel.

 

Saya dipanggil untuk projek Dubai Waterfront yang mengejutkan kerana kawasannya yang besar dari Palm Jebel Ali dan terletak bersebelahan. Untuk menjadi ketua telekomunikasi, projek selatan Nakheel adalah satu jawatan yang mencabar.

 

Dengan jawatan itu saya terpaksa melepaskan peranan sebagai perancang bandar dan diterima oleh Farhad, hanya enam bulan. Saya sempat memberikan idea namun tidak pasti diterima atau tidak kerana saya bukan perancang bandar rasmi.

 

Di sebelah Palm Jebel Ali akan dibina satu lagi projek raksasa bakal dibina iaitu Dubai Waterfront. Kedua-duanya dirancang untuk menyerupai bintang dan bulan sabit yang merupakan simbol penting dalam Islam. Projek pembinaan diiklankan sebagai projek pembangunan buatan manusia terbesar di dunia.

 

Bentuknya juga dicipta untuk berfungsi sebagai pelindung kepada Palm Jebel Ali daripada hakisan. Dengan adanya projek-projek ini, Dubai yang terletak di antara Abu Dhabi dan Sharjah, dilihatkan akan berubah secara drastik.

 

Dilihatkan sebagai projek berprestij yang mempunyai sasaran lebih besar untuk mengembangkan Dubai menjadi tempat pelancongan utama. Dengan itu mewujudkan sumber pendapatan baru bagi kawasan yang memperoleh sebahagian besar kekayaannya melalui pengekstrakan minyak.

 

Dubai Waterfront dijangka akan menjadi waterfront terbesar dan pembangunan buatan manusia terbesar di dunia. Projek itu adalah konglomerasi terusan dan kepulauan buatan; ia akan menduduki pantai Teluk Parsi yang terakhir di Dubai.

 

Dubai Waterfront telah dirancang untuk terdiri daripada satu siri zon dengan penggunaan bercampur termasuk kawasan komersial, kediaman, resort dan kemudahan. Visi projek itu ialah "untuk mewujudkan destinasi bertaraf dunia untuk penduduk, pelawat dan perniagaan di bandar yang paling pesat berkembang di dunia".

 

 

fudzail

 


Waterfront dirancang untuk menambah lebih daripada 70 kilometer ke pantai Dubai dan merangkumi kawasan seluas 130,000,000 meter persegi pembangunan air dan tanah. Ia dijangka menempatkan penduduk dianggarkan 1.5 juta orang.

 

Terletak berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Al Maktoum yang baharu, dan dengan akses terus ke Sheikh Zayed Road, Jebel Ali Freezone dan Abu Dhabi, bandar ini boleh diakses sepenuhnya pada skala tempatan dan antarabangsa.

 

Hab pembangunan akan berada di sepanjang pantai, merentangi darat untuk menawarkan pelbagai kediaman, daerah komersial dan kawasan perindustrian, dengan beberapa tarikan pelancong utama dan kemudahan riadah. Melanjutkan dari garis pantai ke Teluk Arabia akan menjadi satu siri pulau bersambung yang menampilkan vila dan penginapan mewah.

 

Pelan ini terdiri daripada 10 kawasan utama termasuk Madinat Al Arab, dijangka menjadi pusat bandar dan pusat perniagaan daerah Dubai yang baharu. Madinat Al Arab dibangunkan oleh konsortium antarabangsa arkitek, perancang dan pemaju bandar yang menampilkan pusat peranginan, runcit, ruang komersial, ruang awam, gabungan luas kediaman dan sistem pengangkutan bersepadu termasuk rel ringan dan rangkaian jalan raya.

 

Zon utama lain termasuk Al Ras, Corniche, The Riviera, The Palm Boulevard, The Peninsula, Uptown, Downtown, Boulevard, dan The Exchange.

 

Kerja-kerja awam dan infrastruktur utama dimulakan pada fasa pertama Madinat Al Arab. Pembinaan Terusan Palm Cove sepanjang 8.0 kilometer, yang berjalan selari dengan garis pantai, bermula pada Februari 2007 dan lebih 65 peratus siap sebelum projek itu digantung.

 

Fasa pertama Madinat Al Arab telah diumumkan kepada institusi harta dan pelaburan swasta dari untuk Negara Arab Teluk pada Julai 2005. Dalam tempoh lima hari, ia telah habis dijual sepenuhnya, untuk lebih 13 bilion AED.


 

fudzail

 


Projek Waterfront terhenti dengan bermulanya krisis kewangan global dan krisis hutang Dubai World pada tahun 2009. Nakheel terpaksa menstruktur semula lebih $11 bilion hutang dan mengurangkan banyak projeknya.

 

Pada Disember 2011 Nakheel mengiklankan untuk dijual 13 kren pembinaan yang tidak digunakan yang bertujuan untuk digunakan dalam projek Waterfront. Nakheel telah mengumumkan hasratnya untuk membangunkan fasa pertama kejiranan Veneto dan Badrah dan infrastruktur berkaitan fasa tertentu Madinat Al Arab dalam tempoh terdekat, manakala bahagian tepi pantai yang lain telah digantung sehingga permintaan bertambah baik.

 

Waterfront City di Dubai ialah pelan induk berskala besar dan bercita-cita tinggi, yang bertujuan untuk menjana jisim kritikal kepadatan dan kepelbagaian di bandar yang telah menyaksikan pertumbuhan pesat dalam beberapa tahun kebelakangan. Namun sedikit penanaman aktiviti bandar peringkat jalanan yang kebanyakan bandar raya berkembang maju. Pelan induk mengambil pandangan optimistik tentang masa depan urbanisme dan mengeksploitasi dua elemen yang biasanya bertentangan dalam seni bina abad ke-21: yang generik dan ikonik.


 

fudzail

 


The Island dibahagikan kepada 25 blok bandar tradisional yang membenarkan urbanisme yang rasional, berulang dan eksponen di Manhattan. Pengagihan ruang kediaman dan pejabat yang sama merangsang aliran semula jadi kehidupan jalanan malam dan siang di sepanjang arked yang dinaungi oleh pokok dan bangunan tinggi.

 

Menara tertinggi disusun secara strategik di sepanjang pinggir selatan untuk memberikan perlindungan maksimum untuk Pulau daripada matahari padang pasir. Terletak di sudut barat, Sfera 44 tingkat yang besar adalah titik balas ikonik yang melampau kepada pembinaan generik yang digalakkan di tempat lain di Pulau.

 

Pulau ini bersambung ke tanah besar melalui jambatan di setiap sisi datarannya, bergabung dengan sistem monorel awam Dubai yang akan berlaku. Di sepanjang pinggir selatan dan timur Waterfront City, jalan lingkar membelok lalu lintas yang lalu. Jalan ini dibarisi oleh lengkungan pelindung bangunan yang menghadap ke air dan mengepung kawasan kegunaan bercampur - Boulevard - yang terdiri daripada pejabat, perumahan, hotel, budaya pertengahan, runcit dan kemudahan sivik, serta peruncitan dan restoran bertingkat rendah .

 

Boulevard juga mengandungi plot besar yang boleh memuatkan stadium atau institusi budaya yang penting. Di Taman Boulevard,  boleh mengakses air di sepanjang pantai dan hutan bakau

 

Terletak di utara Bandar Waterfront, Madinat Al Soor terutamanya adalah kawasan kediaman, menggunakan kualiti vernakular penempatan Arab bersejarah: komposisi bangunan dan lorong berlorek yang rumit dan pelbagai di mana privasi  dan interaksi awam tidak dapat dielakkan.


 

fudzail

 


Nama Al Soor, yang bermaksud Tembok, merujuk kepada tembok besar yang didiami di hujung barat tapak ke Teluk. Gugusan bangunan padat, jalan tidak teratur dan laluan pejalan kaki menghubungkan keseronokan di bandar ini, kesemuanya boleh dilalui: pusat peranginan tepi pantai, pasar raya, tepi terusan dan persiaran tepi laut dengan pemandangan Sfera. Merentasi air bertentangan betul-betul dengan Waterfront City ikon geometri unsur kedua, Lingkaran.

 

Ini ialah menara melingkar 82 tingkat yang membangkitkan seni bina Arab klasik dan berfungsi sebagai suar untuk keseluruhan pembangunan.

 

Kawasan kejiranan lain di Waterfront City ialah Resort, yang terdiri daripada tiga plot besar untuk hotel, dan Marina, dengan campuran penting kehidupan jalanan yang dijamin oleh penjajaran perdagangan tepi laut dan menara bertingkat tinggi, kebanyakannya kediaman.


 

fudzail

 


Dari sini terasa teruja dengan projek Dubai Waterfront yang raksasa untuk lima tahun akan datang.

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags