Potensi besar kerjasama AHIBS dan Prince of Songkla University (PSU) Thailand | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Iktisad - 28 May 2024

Potensi besar kerjasama AHIBS dan Prince of Songkla University (PSU) Thailand

 

 

 

JUMAAT lepas penulis bersama dengan pasukan Azman Hashim International Business School (AHIBS), UTM telah mengadakan kunjungan hormat ke Prince of Songkla University (PSU) Thailand.

 

Penulis melihat kunjungan sebegini boleh memberikan manfaat yang besar kepada pelajar dan pensyarah AHIBS.

 

Pendedahan kepada sistem pendidikan dan amalan perniagaan yang berbeza antara UTM dan PSU membantu pelajar dan pensyarah memperoleh pemahaman yang lebih luas tentang pasaran global dan persekitaran ekonomi yang pelbagai.

 

Malah, dengan melibatkan diri dengan budaya yang berbeza meningkatkan sensitiviti budaya dan kebolehsuaian, kemahiran penting dalam perniagaan antarabangsa.

 

 

iktisad

 

 

Di samping itu para pelajar dan pensyarah AHIBS boleh membina rangkaian hubungan antarabangsa, yang boleh menjadi berharga untuk kerjasama masa depan, peluang pekerjaan dan usaha niaga perniagaan.

 

Juga, ia membuka peluang untuk penyelidikan bersama, program pertukaran dan perkongsian antara institusi boleh timbul, memupuk pertumbuhan akademik dan inovasi.

 

UTM adalah satu daripada 5 universiti berstatus ‘reseach university’ di Malaysia. Maka, pensyarah dan pelajar berpeluang melibatkan diri dalam projek penyelidikan kolaboratif, menyumbang kepada badan pengetahuan global dan meningkatkan profil akademik mereka.

 

Malah penerokaan persekitaran baharu dan mengatasi cabaran di luar negara memupuk kecerdrasan minda dan keyakinan.

 

Perkongsian dan pertukaran idea dan pandangan dengan PSU boleh meningkatkan reputasi universiti tempatan di persada antarabangsa. Ia mampu menarik pelajar baharu kerana bakal pelajar sering tertarik dengan institusi yang menawarkan pendedahan antarabangsa dan peluang pembelajaran global.

 

Graduan dengan pengalaman antarabangsa selalunya lebih menarik kepada majikan, terutamanya syarikat multinasional, kerana pandangan global mereka dan set kemahiran yang pelbagai.

 

 

iktisad

 

 

Menubuhkan program pertukaran pelajar dan pensyarah mampu meluaskan peluang pendidikan dan memupuk hubungan jangka panjang antara institusi. Contohnya program kerjasama dan ijazah bersama boleh dibangunkan, menawarkan pelajar pengalaman pendidikan yang unik dan berharga.

 

Penulis menyokong lawatan sebegini kerana lawatan ke universiti asing seperti PSU, akan menawarkan banyak faedah dan pengalaman. Pengalaman sebegini bukan sahaja meningkatkan kualiti pendidikan tetapi juga menyediakan pelajar dan pensyarah untuk berkembang maju dalam dunia yang semakin global.

 

Dalam perbincangan yang diadakan antara ketua lawatan Dr. Nor Azam Anuarul Perai, Pakar Ekonomi AHIBS dan Dr. Ruchdee Bin Mad, Dekan Bersekutu bagi Hal Ehwal Akademik dan Antarabangsa PSU, penulis dapat merasai terdapat banyak potensi kerjasama antara Universiti Teknologi Malaysia dan Prince of Songkla University yang boleh membawa banyak manfaat kepada kedua-dua institusi.

 

 

iktisad

 

 

Antara manfaat adalah dengan menubuhkan program yang membolehkan pelajar dari UTM dan PSU belajar di kampus masing-masing selama satu semester atau setahun. Ini meningkatkan pemahaman budaya dan pengalaman akademik. Ini juga termasuk program pertukaran pensyarah.

 

Projek penyelidikan bersama juga mampu diusahakan dengan menumpukan penyelidikan dalam bidang sekepentingan seperti perniagaan, pengurusan, kepimpinan teknologi dan sains alam sekitar.

 

Maka, tidak lupa potensi kedua-dua universiti untuk bersama-sama memohon geran penyelidikan antarabangsa dan pembiayaan untuk menyokong projek kerjasama.

 

Menganjurkan persidangan dan bengkel antarabangsa untuk menghimpunkan sarjana, penyelidik dan pelajar dari kedua-dua universiti untuk membincangkan isu kontemporari dan berkongsi penemuan penyelidikan. Menganjur bengkel mengenai topik khusus seperti pembangunan mampan, inovasi teknologi atau integrasi ekonomi ASEAN.

 

Kursus dalam talian dan MOOC boleh dicipta untuk ditawarkan secara terbuka besar-besaran yang boleh diakses oleh pelajar dari kedua-dua institusi.

 

Bidang inovasi dan keusahawanan seperti projek inkubator permulaan boleh diterokai. Menubuhkan inkubator permulaan bersama dan hab inovasi untuk menyokong usahawan pelajar dan pensyarah dari kedua-dua universiti.

 

Malah, menjalankan program dan pertandingan bersama untuk memupuk keusahawanan dan inovasi sangat-sangat digalakkan.

 

 

iktisad

 

 

Bekerjasama dalam projek penyelidikan yang memfokuskan pada kemampanan, perlindungan alam sekitar dan perubahan iklim dapat dimampankan oleh kedua-dua universiti. Inisiatif penglibatan komuniti bersama menangani isu alam sekitar dan sosial tempatan di Malaysia dan Thailand dilihat dapat diusahakan sebaik mungkin.

 

Antara yang dibincang adalah berkaitan dengan penyelidikan perubatan. Keterlibatan UTM dan PSU dalam penyelidikan kolaboratif dalam sains perubatan dan kesihatan melalui perkongsian kepakaran dan sumber mampu ditonjol untuk kebaikan pengembangan ilmu.

 

Contohnya, bekerjasama dalam program dan inisiatif kesihatan awam untuk meningkatkan hasil kesihatan di kedua-dua negara.

 

Untuk merialisasikan usahasama antara UTM dan PSU, maka Memorandum Persefahaman (MoU) adalah langkah yang seterusnya. Menandatangani MoU adalah untuk merasmikan perkongsian dan menggariskan bidang kerjasama akan memudahkan segara perancangan yang telah dibincang sebelumnya.

 

 

iktisad

 

 

UTM dan PSA akan menubuhkan Jawatankuasa Pemandu bersama untuk mengawasi kerjasama, menetapkan matlamat, dan memantau kemajuan. Mesyuarat berkala dan perundingan berkala perlu disusun sebaik mungkin untuk memastikan komunikasi dan penyelarasan yang berkesan.

 

Penulis amat yakin, usaha akan dilaksana untuk bermula dengan projek perintis untuk membina momentum dan menunjukkan faedah kerjasama, dalam masa terdekat.

 

Dengan memanfaatkan kekuatan dan sumber masing-masing, UTM dan PSU boleh mewujudkan perkongsian yang mantap dan dinamik yang meningkatkan peluang pendidikan dan penyelidikan, memberi manfaat kepada pelajar dan pensyarah mereka, serta menyumbang kepada kemajuan pengetahuan dan inovasi di rantau ini.   - DagangNews.com

 

 

iktisad
Terima kasih PSU, menerima AHIBS UTM.

 

 

Dr Razli Ramli adalah Pensyarah Kanan, Sekolah Perniagaan Antarabangsa Azman Hashim (AHIBS) UTM dan juga Felo Adjung Institut Perbankan dan Kewangan Islam (IIiBF) di UIAM

 


utm

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL IKTISAD

 

dagangnews

 

Portfolio Tags