Strategi Pelan Tindakan Waqaf di Malaysia | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Iktisad - 18 June 2024

STRATEGI PELAN TINDAKAN WAQAF PENDIDIKAN DI MALAYSIA

 

 

 

MINGGU lepas unit waqaf UTM Kuala Lumpur telah mengadakan bengkel khas untuk mencadangkan strategi dan tindakan untuk menjayakan pengutipan dana waqaf pendidikan sehingga tahun 2026.

 

Pelan yang mempunyai 3 fasa ini bertujuan untuk mencapai indeks prestasi utama yang disasar pada akhir tahun 2024, 2025 dan 2026. Ia adalah Pelan Tindakan Waqaf Pendidikan (PTWP) 2024-2025.

 

Terdapat 5 objektif utama perbincangan strategi yang dicadangkan:

  1. Penyerlahan imej
  2. Fokus kepada keutamaan
  3. Sambung jambatan
  4. Bina kekuatan
  5. Letak sasaran

 

 

iktisad

 

 

Untuk menyerlahkan imej waqaf, ia perlu dimula dengan pembangunan identiti jenama yang teguh seperti mencipta logo dan slogan tersendiri yang merangkumi misi dan visi unit waqaf.

 

Tidak boleh dilupa pemesejan yang konsisten juga akan memastikan semua komunikasi menyampaikan kepentingan waqaf kepada masa depan universiti, memfokuskan pada tema seperti kemampanan, inovasi dan impak komuniti.

 

Dengan kecanggihan teknologi kini, telah dicadangkan pembangunan laman web dengan mencipta tapak web khusus dan mesra pengguna untuk unit waqaf dengan maklumat yang jelas tentang misi, matlamat, kisah kejayaan dan cara untuk menyumbang.

 

Tindakan mengoptimumkan tapak web untuk enjin carian untuk meningkatkan keterlihatan juga diterima sebagai cadangan yang baik.

 

Selain itu media sosial dengan profil aktif pada platform seperti Facebook, LinkedIn, Instagram dan Twitter, blogging dan artikel, perhubungan awam dan penglibatan media, acara dan penglibatan komuniti, perkongsian dan kerjasama korporat dan NGO, pengiktirafan dan pengawasan penderma waqaf, pemasaran dan pengiklanan dan pelaporan tentang impak amat penting untuk distrategikan.

 

Pendidikan adalah teras utama Waqaf UTM Kuala Lumpur. Maka, unit waqaf haruslah menumpukan kegiatan mereka ke arah pendidikan. Pernyataan misi yang memfokuskan pada matlamat waqaf untuk menyokong pendidikan perlu dipaparkan dengan jelas pada semua platform komunikasi.

 

Selaraskan semua inisiatif, kempen dan projek dengan objektif teras waqaf pendidikan. Ini termasuk biasiswa, pembangunan fakulti, pembiayaan penyelidikan, dan penambahbaikan infrastruktur.

 

 

iktisad

 

 

Strategi mengembangkan mesej utama adalah menekankan kepentingan waqaf pendidikan. Pastikan semua komunikasi, termasuk e-mel, surat berita dan siaran media sosial, mencerminkan fokus ini secara konsisten.

 

Lapor secara kerap tentang kesan derma melalui kemas kini terperinci, kisah kejayaan dan laporan tahunan. Gunakan data dan testimoni untuk menunjukkan manfaat ketara waqaf dalam pendidikan.

 

Seterusnya, mempunyai rakan kongsi dengan syarikat yang mempunyai kepentingan dalam pendidikan adalah usaha bijak.

 

Memembangunkan inisiatif bersama pihak kerajaan, MNC dan NGO umpamanya, peluang penajaan dan program hadiah yang sepadan untuk meningkatkan pembiayaan adalah cadangan yang perlu dititik beratkan.

 

Di samping itu, bekerjasama dengan institusi pendidikan lain untuk program bersama, projek penyelidikan dan inisiatif pertukaran pelajar.

 

Objektif seterusnya adalah usaha menyambungkan jambatan dengan pihak berkepentingan. Usaha mengenal pasti pihak berkepentingan dengan pendidikan perlu.

 

Sertakan pentadbiran universiti, fakulti, kakitangan, pelajar dan alumni dan pertimbangkan penderma, agensi kerajaan, syarikat, NGO, komuniti tempatan dan media.

 

Adakan program untuk mengiktiraf dan menghormati penderma, seperti anugerah khas. Libatkan alumni melalui acara khusus, program bimbingan, dan peluang rangkaian yang menggalakkan penglibatan dan sokongan aktif mereka.

 

Sistem Pengurusan Perhubungan Pelanggan (CRM) boleh diaplikasi untuk mengurus dan menjejak interaksi dengan pihak berkepentingan, memastikan komunikasi yang tepat pada masanya dan diperibadikan.

 

Dalam membina kekuatan unit waqaf, kejelasan misi dan visi waqaf perlu ditakrfi melalui matlamat jangka panjang dan kesan terhadap pendidikan.

 

Pembangunan pelan strategik dengan matlamat khusus yang boleh diukur untuk pertumbuhan, impak dan kemampanan adalah baik.

 

Selain itu, memupuk hubungan dengan individu dan organisasi yang bernilai tinggi, mengadakan kempen dana tahunan yang menyasarkan para penderma tegar yang luas, termasuk lah alumni, ibu bapa dan ahli komuniti.

 

Tambahan, membangunkan perkongsian dengan syarikat untuk penajaan, program hadiah padanan dan sokongan dalam bentuk boleh dipertimbangkan.

 

Antara strategi yang dibincang panjang adalah penubuhan lembaga penasihat yang terdiri daripada pihak berkepentingan utama seperti alumni, penderma dan pemimpin masyarakat untuk memberikan bimbingan dan sokongan.

 

 

iktisad

 

 

Pelaburan dalam pembangunan profesional untuk kakitangan unit waqaf untuk meningkatkan kemahiran pengumpulan dana, pengurusan dan komunikasi mereka.

 

Mereka boleh belajar mengguna pakai pengumpulan dana moden dan teknologi pengurusan penderma untuk menyelaraskan operasi dan meningkatkan kecekapan.

 

Objektif terakhir yang dibincang adalah penetapan sasaran yang jelas dan boleh dicapai. Tentukan sasaran kewangan khusus untuk waqaf, seperti jumlah dana yang diperoleh setiap tahun, bilangan biasiswa baharu yang dibiayai, atau matlamat pembiayaan projek tertentu.

 

Tetapkan tiga sasaran jangka pendek (2024), jangka sederhana (2025) dan jangka panjang (2026) untuk menyediakan pelan hala tuju pertumbuhan dan kemampanan.

 

Memastikan sasaran adalah Spesifik, Boleh Diukur, Boleh Dicapai, Relevan dan Terikat Masa (SMART) untuk memudahkan pengesanan dan akauntabiliti.

 

Selaraskan sasaran waqaf dengan misi universiti dan keutamaan strategik. Pelan tindakan terperinci untuk setiap sasaran, menggariskan langkah, sumber dan garis masa yang diperlukan untuk mencapainya perlu dibuat.

 

Wujudkan KPI untuk memantau kemajuan ke arah setiap sasaran dan membuat pelarasan mengikut keperluan. Gunakan analitik data untuk mengenal pasti arah aliran, pilihan penderma dan bidang potensi pertumbuhan. Ini membantu dalam menetapkan sasaran yang realistik dan mengukur kemajuan dengan tepat.

 

Laksanakan sistem pengurusan penderma untuk menjejaki sumbangan, penglibatan dan komunikasi dengan penderma, memastikan pendekatan yang diperibadikan untuk mengumpul dana.

 

Di samping itu kepelbagaian strategi dalam pengumpulan dana waqaf kena ada. Fokus kepada mendapatkan sumbangan penting daripada individu dan organisasi yang bernilai tinggi melalui penglibatan yang istimewa secara peribadi dan disesuaikan dengan selera mereka.

 

 

iktisad

 

 

Pelan Tindakan Waqaf Pendidikan (PTWP) 2024-2025 ini akan direliasasikan oleh unit waqaf.

 

Penulis amat percaya, semangat dan komitmen jitu wargakerja unit waqaf adalah kunci kepada kejayaan melaksana PTWP 2024-2026 ini. Mereka pegang kunci tersebut. - DagangNews.com

 

Dr Razli Ramli adalah Pensyarah Kanan, Sekolah Perniagaan Antarabangsa Azman Hashim (AHIBS) UTM dan juga Felo Adjung Institut Perbankan dan Kewangan Islam (IIiBF) di UIAM


utm

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL IKTISAD

 

dagangnews

 

 

 

 

Portfolio Tags