Jangan gagalkan pelaksanaan gaji minimum - Persatuan Khidmat Nasihat Pencarum Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM) | DagangNews Skip to main content

Jangan gagalkan pelaksanaan gaji minimum - Persatuan Khidmat Nasihat Pencarum Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM)

Kenyataan Setiausaha Agung MTUC yang menggesa agar kerajaan memberikan bantuan kewangan kepada syarikat untuk melaksanakan gaji minimum adalah satu jenaka.
Oleh CALLISTUS ANTONY D'ANGELUS

LANGKAH kerajaan Malaysia untuk menaikkan gaji minimum negara kepada RM1,500 sebulan, telah lama tertangguh.

 

Walau bagaimanapun, kita perlu sedar bahawa gaji minimum sama sekali bukanlah gaji sara hidup di negara ini. Gaji sara hidup meliputi keperluan asas bagi seseorang untuk hidup dengan bermaruah. 

 

Hakikat bahawa gaji minimum adalah lebih rendah berbanding apa yang akan membentuk gaji sara hidup adalah sesuatu yang tidak dapat dinafikan di kebanyakan negara.

 

Jika mana-mana kerajaan benar-benar berminat untuk memastikan bahawa pekerja mereka dijamin hak asasi dan tidak boleh dipisahkan daripada taraf kehidupan yang layak, mereka akan berusaha untuk memastikan bahawa gaji minimum dan tahap gaji sara hidup tidaklah jauh berbeza antara satu sama lain.

 

Hujah bahawa gaji minimum akan menghakis daya saing adalah serupa dengan mencadangkan bahawa perniagaan harus dibenarkan untuk berkembang maju dan 
memaksimumkan keuntungan melalui penggunaan buruh hamba.

 

Mana-mana perniagaan yang tidak dapat membayar gaji pekerjanya dan masih kekal berdaya saing tidak layak untuk berniaga.

 

Perniagaan sedemikian akan dihentikan secara berperingkat kerana kekurangan daya saing dan akan digantikan oleh perniagaan lain dalam ekonomi yang dinamik.


 

CALLISTUS ANTONY D'ANGELUS
Callistus Antony D'Angelus

 


Keinginan untuk memaksimumkan keuntungan oleh perniagaan tidak boleh menggantikan hak untuk mendapatkan gaji sara hidup dan keadaan kerja yang baik untuk pekerja.

 

Di Malaysia, perniagaan telah mempunyai kebebasan terlalu lama. Penguatkuasaan adalah perlu, dan majikan yang ingkar harus dibawa ke muka pengadilan. Kerajaan harus memandang serius perkara ini. 

 

Contohnya, nasib pekerja hotel, bar dan restoran. Mereka terpaksa berjuang untuk memastikan mereka diberikan hak mereka ke atas gaji minimum di negara ini.

 

Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Hotel, Bar dan Restoran (NUHBRW) terpaksa meneruskan perkara itu secara sah dengan perbelanjaan yang besar untuk memastikan pekerja-pekerja dalam industri dipastikan mendapat hak fundamental ini.

 

Kerajaan harus melihat untuk memulihkan caruman mandatori majikan ke atas bahagian gaji yang diperoleh melalui caj perkhidmatan untuk pekerja dalam industri tersebut.

 

Pekerja-pekerja di Sabah dan Sarawak juga telah terlalu lama tertinggal, menyebabkan pekerja di kedua-dua negeri itu tidak sama rata dengan rakan sejawat mereka di Malaysia Barat di banyak kawasan.

 

Pemimpin kesatuan seperti Catherine Jikunan dan Andrew Lo telah mengetuai perjuangan selama beberapa dekad agar pekerja-pekerja di Malaysia Timur tidak dilayan sebagai warga kelas kedua.


 

mtuc

 


Kenyataan Setiausaha Agung Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) yang menggesa agar kerajaan memberikan bantuan kewangan kepada syarikat untuk melaksanakan gaji minimum adalah satu jenaka.

 

Sekiranya ada bantuan kewangan yang perlu dibayar oleh kerajaan, ia sepatutnya diberikan untuk rakyat yang tidak dapat memenuhi keperluan asas kehidupan seharian mereka.

 

MTUC perlu mengkaji semula pendiriannya dan berusaha untuk memperbaiki golongan yang kurang mendapat perhatian dalam masyarakat.

 

Pendirian Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang dilaporkan menggesa kerajaan supaya melaksanakan gaji minimum secara progresif bagi mengelak gangguan dalam ekonomi amat membingungkan.

 

Jika laporan itu benar, PKR harus menghuraikan maksudnya dan bagaimana ia perlu dilaksanakan secara progresif. Patutkah gaji minimum dinaikkan sebanyak RM10 setiap bulan? Kesan terbesar pandemik COVID-19 telah dirasai oleh rakyat B40 dan M40.

 

Kerajaan harus melaksanakan dan menguatkuasakan gaji minimum tanpa sebarang penangguhan lagi, dan pekerja-pekerja harus menilai cara mereka harus mengundi semasa pilihan raya umum akan datang berdasarkan prestasi dan kedudukan parti politik yang berbeza mengenai hak pekerja. - DagangNews.com

 


CALLISTUS ANTONY D'ANGELUS adalah Penasihat Buruh Antarabangsa, Persatuan Khidmat Nasihat Pencarum Perlindungan Sosial Malaysia (SPCAAM)