Julung-julung kali menjadi pencatat minit mesyuarat | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 20 January 2022

Julung-julung kali menjadi pencatat minit mesyuarat

 

 

PULAU Palma akhirnya ditukar nama dengan rasmi sebagai Palm Jumeirah kerana keujudan dua lagi pulau buatan, Palm Jebel Ali dan Palm Deira. Pulau-pulau ini lagi besar dari Palm Jumeirah.

 

Saya meneruskan kerja dengan berfikir bagaimana untuk memberitahu pengurus-pengurus projek kepentingan telekomunikasi.

 

Mereka tidak berfikir bagaimana untuk berhubung di Palm Jumeirah untuk pembinaan infrastruktur seperti pembinaan jambatan, kutipan air sisa, saliran air ribut, pengairan, rangkaian bekalan air domestik, gas paip, telekomunikasi, sistem kumbahan sanitari, bekalan elektrik, sistem air sejuk, jalan, marina dan kemudahan pelabuhan, sistem memadam kebakaran, pengumpulan sisa pepejal, akses perkhidmatan ke pulau crescent, pengangkutan infrastruktur dan landskap dan ciri air.

 

Dalam mesyuarat saya diberi kedudukan terakhir untuk bercakap dan saya menunggu hampir dua jam. Akhirnya tidak dipedulikan dan saya menanti mesyuarat seterusnya.

 

Sementara itu akhbar-akhbar Barat memberikan laporan negatif terhadap Palm Jumeirah.

 

Apabila selepas gembar-gembur tentang David Beckham membeli rumah di Palm Jumeirah dan hidup baharu sejauh empat batu ke laut telah pudar, dakwaan mula kelihatan goyah. Nampaknya ada sedikit masalah di syurga dunia.

 

Teluk Arab yang panas terik apabila musim panas. Keluhan adalah sama seperti pujian dalam kalangan buruh yang berada di barisan hadapan untuk membina vila dan apartmen.

 

Vila berjuta-juta Dirham telah dihimpit dan halangan berterusan telah menyebabkan beberapa orang bergurau bahawa Palm Jumeirah lebih kepada kesilapan kelapan daripada keajaiban kelapan.

 

Vila-vila itu dibangunkan oleh Nakheel Properties milik kerajaan, dan ramai penduduk percaya slogan syarikat itu, "Visi kami memberi inspirasi kepada kemanusiaan", yang berkibar di atas bendera di sekitar tempat itu, mula kelihatan berlebihan.


 

fudzail

 


Tetapi bukan semua berita buruk. Laut biru yang mengharungi pantai buatan manusia dipenuhi sinar, ketam pertapa dan baracuda. Jauh dari pembinaan yang sedang berjalan, yang mempunyai masa empat tahun untuk dijalankan, kehidupan di tengah lautan adalah sangat damai.

 

Walaupun suhu musim panas 48C dan kelembapan yang tinggi dan penduduk memberontak terhadap rancangan untuk meminta mereka membayar tambahan seperti penghawa dingin.

 

Lebih serius lagi, terdapat bukti bahawa gaji rendah dan keadaan susah yang ditanggung oleh ribuan pekerja buruh asing yang membina kawasan itu menyebabkan ramai orang berputus asa dan berhutang.

 

Ia telah membuat permulaan yang janggal untuk pembangunan yang jauh lebih daripada sekadar kehendak keluarga diraja Dubai.

 

Palm Jumeirah adalah tempat ujian bagi strategi UAE untuk kehidupan selepas minyak iaitu pelancongan berskala besar. Setelah siap, akan ada rumah dan bilik hotel untuk 65,000 orang.

 

Yang penting, Palm Jumeirah menambah 40 batu ke pantai Dubai. Syeikh berharap akan membuatkan pengunjung kembali.

 

Dua pulau buatan manusia yang lebih besar sedang dijalankan di sepanjang pantai: replika pulau sedia ada yang dipanggil The World dan satu lagi dipanggil The Universe.

 

Pembeli vila termasuk pemain bola sepak England, batalion warga Britain kelas pertengahan dari tempat seperti Salisbury dan Weybridge, malah, dikatakan, Hamid Karzai, presiden Afghanistan, yang dianggap mempunyai rumah bertentangan dengan Kieron Dyer, pemain tengah West Ham.


 

fudzail

 


Selepas British datang, Rusia datang dan semakin ramai orang kaya Iran dan India untuk tidak membayar cukai di negara sendiri.

 

Banyak aspek kehidupan di sini tidak dinafikan baik. Penduduk boleh menyerap jumlah cahaya matahari yang luar biasa dimana beberapa tahun tidak pernah hujan dan pantai dibersihkan sekurang-kurangnya dua kali seminggu.

 

Tetapi ini bukan pulau gurun dalam buku bergambar yang cantik. Saiznya adalah ciri yang paling menarik untuk pendatang baru. Lebuh raya lapan lorong terletak di Palm, dan setiap fronds sepanjang satu batu. Sementara itu, terdapat lagi pengembangan, dengan 40 hotel dibina di atas pemecah ombak.

 

Kadang-kadang ia juga merupakan persekitaran yang keras. Rumput layu secara rutin tanpa penyiraman yang kuat dan pokok yang paling tinggi, sebenarnya, tiang telefon mudah alih berpakaian kelihatan seperti tapak tangan.

 

Rasa bersalah yang mengganggu bagi sesetengah pihak ialah kualiti hidup pekerja binaan asing yang membina semua ini. Kebanyakannya dari India dan Bangladesh dan mereka mengembara dalam konvoi bas dari kem buruh di padang pasir setiap pagi.


 

fudzail
Kerja-kerja awal penambakan pasir bagi membina pulau buatan manusia, Palm Jumeirah di Dubai. 

 


Seorang buruh biasa memperoleh AED125 seminggu, dan ramai yang berhutang kepada agen di negara asal mereka yang membayar laluan mereka.  Kadar faedah boleh setinggi 120% setahun.

 

Seratus pekerja asing membunuh diri di UAE pada 2004, dan trend itu semakin meningkat. Alkohol adalah masalah yang semakin meningkat dengan pekerja berhutang untuk membeli minuman.

 

Syarikat pembinaan berkata buruh akan memperoleh AED300 seminggu, tetapi buruh mendapat AED150. Mereka telah menangguhkan gaji untuk dua bulan dan ia adalah masalah besar.

 

Ramai buruh merindui keluarga tetapi ramai miskin dan berhutang wang, jadi mereka tidak boleh kembali lagi.

 

Ia adalah dunia yang jauh dari pelepah berpagar eksklusif di belakang Palm, di mana satu-satunya bunyi yang selalunya adalah percikan dayung dari kayak.

 

Kehidupan di Dubai 150% lebih baik daripada di UK dengan sampah dikutip setiap hari, mempunyai jalan yang bersih, mempunyai jenayah yang rendah. Penduduk boleh benar-benar bersantai di sini. Kadang-kadang sukar untuk pergi bekerja.

 

Itulah kehidupan di Dubai.


 

fudzail
Penulis (tiga dari kanan) dalam satu mesyuarat projek Pulau Jumeirah pada 2004.

 


Sementara itu dalam mesyuarat pengurus projek kali kedua, saya menawarkan diri menjadi pencatat minit. Ini adalah kesempatan untuk saya menerangkan kepentingan telekomunikasi.

 

Saya bertanya, “Ini adalah pulau buatan. Bagaimana tuan-tuan mahu berhubung antara satu sama lain bila tiada telekomunikasi dibina?”

 

Pengurus semua terdiam. Memang kebenaran di pihak saya.

 

Mulai hari itu, telekomunikasi menjadi agenda pertama dalam minit mesyuarat.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags