Kecemerlangan Hotel Atlantis Dubai yang luar biasa | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 9 June 2022

Kecemerlangan Hotel Atlantis Dubai yang luar biasa

 

 

 

 

ENAM tahun  masanya diambil untuk pembangunan Dubai. Keseluruhan projek bernilai AS$12 bilion itu bermula pada tahun 2000 dengan Dubai Internet City, dan penduduk pertama berpindah dalam tempoh enam tahun kemudian di Palm Jumeirah. Pembangunan ini tersebar di lebih 500 ekar tanah di sepanjang pantai Dubai.

 

Palm Jumeirah dibina melalui proses mengorek 3,257,212,970.389 kaki padu pasir dari Teluk Parsi dan kemudian menyemburkannya ke tempatnya, menambah hampir 50 batu ke pantai Dubai. Satelit GPS digunakan untuk memastikan ketepatan tempat pasir disembur untuk menghasilkan bentuk pokok palma.

 

Dengan kos keseluruhan AS$1.5 bilion untuk membina  resort, bar keluli sepanjang 58,000km - lebih sembilan kali ganda panjang Tembok Besar China - digunakan dalam pembinaan Atlantis.

 

Arca kaca di The Grand Lobby mengambil masa hampir dua tahun untuk dibuat.

 

Daripada papak konkrit, asas Palm Jumeirah dicipta daripada 7 juta tan batu yang diletupkan dari Pergunungan Hajar berdekatan.

 

Dan sementara emirat padang pasir dikelilingi oleh pasir, 120 juta meter padu bahan itu dikorek dari dasar laut untuk membentuk pulau itu.

 

Atlantis ialah resort hotel pertama yang dibuka di pulau buatan manusia terbesar di dunia, Palm Jumeirah, pada 24 September 2008.

 

 

atlantis

 

 

Atlantis ialah hotel peranginan bertemakan lautan lima bintang di puncak bulan sabit Palm Jumeirah. Bangunan itu adalah yang pertama dibina dan berdasarkan mitos Atlantis, seperti yang digambarkan dalam karya Plato. Bangunan utama mempunyai dua menara pusat, dirujuk sebagai Timur dan Barat, digabungkan bersama oleh Royal Bridge Suite.

 

Resort seluas 46 hektar itu terdiri daripada 1,539 bilik, 23 restoran, butik mewah, dan taman air bertemakan nautika seluas 17 hektar serta taman tropika yang mengandungi lebih 250,000 tumbuhan dan pokok.

 

Ciri utama taman air ialah gelongsor Leap of Faith; penurunan 60 kaki pada sudut 86 darjah dari atas replika kuil Maya. Ia mendorong penunggang melalui terowong akrilik jernih yang tenggelam dalam lagun yang dipenuhi jerung.

 

Resort ini termasuk salah satu habitat marin terbuka terbesar di dunia, mengandungi kira-kira 65,000 haiwan marin di lagun dan pameran lain. Suite bawah air tiga tingkat membolehkan tetamu 'tidur dengan ikan' secara literal.

 

Satu-satunya hotel 7 bintang di dunia, Atlantis dibangunkan sebagai usaha sama antara Kerzner International Holdings Ltd. dan Istithmar, dan dibuka secara rasmi pada September 2008.

 

 

atlantis

 

 

Pada April 2012, Istithmar memperoleh 50% kepentingan Kerzner dalam hartanah itu dengan harga AS$250 juta. Tempat penginapan ini terus diuruskan oleh Kerzner International Resorts.

 

Reka bentuk ini menggabungkan seni bina Arab klasik di bahagian dalam dan luar hotel 23 tingkat, dengan batu separa berharga, cengkerang fosil yang rumit dan batu 'ikan' disertakan di seluruhnya.

 

Arca kaca setinggi 10 meter oleh artis Dale Chihuly mengandungi lebih daripada 3,000 keping kaca yang ditiup berwarna pekat daripada oren dan merah berapi kepada biru dan hijau yang tenang, dikelilingi oleh kolam pantulan.

 

Siling melengkung setinggi 19 m di lobi hotel menampilkan 8 mural yang dilukis dengan tangan oleh artis Sepanyol Albino Gonzalez.

 

Kontraktor, Laing O'Rourke, membangunkan sampul hotel menggunakan fasad gentian kaca/konkrit bertetulang modular, yang dipasang oleh pakar dalaman.

 

Mereka juga membangunkan kemudahan perintis untuk memasang 'pod' bilik mandi modular dalam persekitaran kilang terkawal. 1,500 pod dihantar terus ke tapak dan dipasang pada kadar 38 setiap minggu.

 

Operasi logistik untuk memudahkan pembinaan reka bentuk yang rumit memberikan cabaran. Operasi yang sangat kompleks telah ditubuhkan melibatkan penghantaran jalan, pengendalian dan pengedaran, utiliti sementara, sistem telekomunikasi yang saya terlibat, pengurusan trafik dan sejumlah besar buruh di tapak.

 

Pada kemuncaknya, tenaga kerja seramai 10,000 telah diambil bekerja, bekerja 2 juta jam sebulan.

 

 

atlete

 

 

Atlantis telah disiapkan 2 bulan lebih awal daripada jadual.

 

Sebagai sebahagian daripada pembukaan, pertunjukan cahaya imej bergerak telah diterangi ke hotel. 100,000 bunga api, kira-kira tujuh kali ganda jumlah yang digunakan untuk upacara pembukaan Sukan Olimpik Beijing 2008, dilepaskan, selama 15 minit.

 

Pertunjukan bunga api di sepanjang 5 km penuh  menerangi seluruh pulau dan Atlantis.

 

Peluru buatan khas yang dihantar dari seluruh dunia mencipta tontonan ringan yang berlepas dari 716 lokasi tembakan di sekitar pulau itu, termasuk 400 balkoni di resort.

 

Pencipta paparan Fireworks oleh Grucci mendakwa paparan itu mencipta rekod dunia baharu.

 

Parti pelancaran itu menelan kos keseluruhan anggaran £15 juta, dengan Kylie Minogue memperoleh £2 juta untuk persembahan selama 60 minit untuk 2,000 tetamu hotel.

 

Atlantis telah menjadi tarikan pelancong yang terkenal dan simbol ikonik tempat Dubai di pentas dunia.

 

Sol Kerzner, pengasas syarikat hospitaliti yang membina Atlantis Dubai dan pusat peranginan One & Only, meninggal dunia pada usia 84 tahun.

 

 

Sol Kerzne
                                              Sol Kerzne

 

 

Juga, pengendali untuk destinasi mewah lain, kediaman, permainan dan hiburan.

 

Pada April 2012, Istithmar World memperoleh 50 peratus kepentingan Kerzner dalam hartanah itu dengan harga AS$250 juta. Tempat penginapan ini terus diuruskan oleh Kerzner International Resorts.

 

Bilik Royal Towers bermula pada $242 semalam untuk bilik pemandangan teres dan naik sehingga $5,219 semalam untuk suite diraja dua bilik tidur. The Harbourside Resort mempunyai vila gaya kediaman, yang purata $284 setiap malam untuk satu bilik tidur. Vila dua bilik tidur premium bermula pada $734 setiap malam.

 

Dengan kos melebihi $30,000 setiap malam, suite Royal Bridge ialah suite paling mahal di hotel ikonik Dubai. Suite tiga bilik tidur ini terbentang di kawasan seluas 956 meter persegi, terbentang untuk membentuk jambatan antara dua menara Atlantis, dan oleh itu dinamakan Royal Bridge Suite.

 

Suite Bridge, yang terletak di Menara Diraja, juga dikenali sebagai suite Michael Jackson kerana dia sering menginap di bilik mewah itu. Suite Bridge menawarkan sepuluh bilik dengan keluasan hampir 5,000 kaki persegi.

 

 

atlantis

 

 

Begitu pun, menurut maklumat dari NASA, Palm Jumeirah sedang tenggelam pada kadar lima milimeter setahun ini termasuk Atlantis.

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

 

fudzail

 

fudzail

 

Portfolio Tags