Kilang pembuatan Epiklorohidrin pertama di Malaysia bernilai RM760 juta dibina di Sarawak | DagangNews Skip to main content

Kilang pembuatan Epiklorohidrin pertama di Malaysia bernilai RM760 juta dibina di Sarawak

Taman Perindustrian Samalaju, Sarawak dipilih menjadi tapak kilang pengeluaran Epichlorohydrin (ECH) oleh firma Korea Selatan.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 11 Ogos - OCIKUMHO, anak syarikat Malaysia bagi pengeluar poly-si Korea Selatan OCI Company Ltd. dan Kumho P&B Chemical Inc yang berpangkalan di Korea Selatan mengumumkan perkongsian mereka untuk mengeluarkan Epiklorohidrin (ECH) di Taman Perindustrian Samalaju, Sarawak.

 

Dengan pelaburan lebih RM760 juta, pembinaan kemudahan itu akan dimulakan pada suku pertama 2023, dengan operasi ujian akan bermula pada suku pertama tahun berikutnya.

 

Apabila siap kelak, kilang tersebut mempunyai kapasiti untuk menghasilkan sehingga 100 kilotan setahun (KTPA). 

 

ECH ialah sebatian yang digunakan terutamanya untuk menghasilkan resin epoksi, biasanya untuk membuat pelekat.

 

Selain daripada melayani pasaran tenaga bersih dengan menyediakan salutan perlindungan kakisan, ECH juga berguna dalam industri perindustrian, automotif, pembungkusan dan aeroangkasa.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA) Datuk Arham Abdul Rahman berkata kilang itu akan menggunakan bahan mentah berasaskan bio seperti gliserin dan memanfaatkan tenaga elektrik daripada loji kuasa hidro di Sarawak.

 

 

Beliau berkata, MIDA melihat projek ini, dengan potensi pelaburan lebih RM760 juta, sebagai pemangkin bukan sahaja dalam mewujudkan peluang pekerjaan baharu untuk ramai rakyat Malaysia, tetapi juga untuk pembangunan industri tenaga bersih negara.

 

"Dengan kehadiran OCIKUMHO di Malaysia, ia akan menyumbang kepada pasaran eksport Malaysia di mana OCIKUMHO akan mengeksport 95 peratus produknya dari Malaysia ke pelbagai negara di seluruh dunia.

 

"Menggunakan bahan mentah berasaskan bio (gliserin) dan memanfaatkan tenaga elektrik daripada loji kuasa hidro di Sarawak, kilang OCIKUMHO akan menjadi yang pertama mengeluarkan ECH di Malaysia," kata beliau dalam satu kenyataan.

 

Arham berkata, projek ini dijangka mewujudkan 40 peratus peluang pekerjaan dalam peranan pengurusan, teknikal dan penyeliaan.

 

Di bawah Rancangan Malaysia Kedua Belas (RMK-12), industri kimia telah dikenal pasti sebagai salah satu industri pertumbuhan berpotensi tinggi kerana hubungan kukuhnya dengan subsektor pembuatan lain serta keupayaan dan potensi untuk menyampaikan produk yang lebih kompleks dan nilai tambah yang lebih tinggi, sebagai dicita-citakan oleh Aspirasi Pelaburan Nasional (NIA).

 

Pengilangan ECH dijangka akan menyumbang kepada aspirasi Malaysia terutamanya dalam meningkatkan integrasi industri dan meningkatkan daya saing industri kimia di Malaysia, kata beliau. — DagangNews.com