Makan angin ke Fujairah yang terpisah dari kosmopolitan Dubai | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 12 August 2021

Makan angin ke Fujairah yang terpisah dari kosmopolitan Dubai

 

 

DALAM bekerja dan berehat dari kesibukan dengan dua kerja, Yusuf Islam mengajak saya ke Fujairah, sebuah emiriah yang terletak di selatan Dubai.

 

Saya sudah beberapa kali pergi ke emiriah dan ibu kota yang satu nama, Fujairah. Sebuah emiriah yang kurang membangun dan prasana yang kurang baik.

 

Emiriah Fujairah adalah salah satu daripada tujuh emirat yang membentuk UAE. Satu-satunya dari tujuh dengan garis pantai semata-mata di Teluk Oman dan tidak ada di Teluk Parsi, ibu kotanya adalah Fujairah.

 

Emirat Fujairah, yang dikuasai oleh suku Sharqiyin, berada di mulut jalan perdagangan penting, Ham Wadi yang dijaga oleh Benteng Sharqiyin Al Bithnah, melalui pergunungan hingga ke pedalaman dan Pantai Teluk Parsi.

 

Dikenali sebagai Shamaliyah, pantai timur yang sekarang UAE tunduk kepada Muscat hingga tahun 1850, ketika ditawan oleh Al Qasimi dari Sharjah, dalam perjanjian yang dibuat antara Sheikh Sultan bin Saqr Al Qasimi dan Sultan Muscat.

 

Shamaliyah diperintah oleh Al-Qasimi Wali di Kalba walaupun sering diasingkan dan pada tahun 1901 Sheikh Hamad bin Abdullah Al Sharqi, ketua Sharqiyin, mengisytiharkan kemerdekaan dari Sharjah.

 

Iai diperakui oleh sebilangan Syeikh Trusial dan juga oleh Muscat, tetapi bukan orang Inggeris, yang sering diprovokasi oleh penguasa yang berfikiran bebas.

 

Pada masa ini, Emiriah Fujairah terdiri daripada sekitar 150 rumah dan 3,000 buah kurma dan penduduknya hidup terutamanya melalui penanaman kurma dan mutiara.

 

 

Fujairah
PUSAT bandar Fujairah yang tenang berbanding hiruk-pikuk kota kosmopolitan Dubai. 



 

Sejak penyerapan Kalba oleh Sharjah pada tahun 1952, Shamaliyah dikongsi oleh emiriah Fujairah dan Sharjah.

 

Pada tahun 1952, emiriah Fujairah mengadakan hubungan perjanjian dengan Britain, menjadi yang terakhir dari emiriah untuk bergabung dengan Trucial States.

 

Setelah menahan pengiktirafan ini selama lebih dari 50 tahun, kerajaan Inggeris hanya memberikannya kerana syarikat penerokaan minyak Petroleum Concessions Limited (PCL) perlu menandatangani konsesi dengan pemerintah yang diiktiraf.

 

Pada 2 Disember 1971, Emiriah Fujairah bergabung dengan UAE.

 

Penemuan arkeologi di Emirat Fujairah menunjukkan sejarah pekerjaan manusia dan hubungan perdagangan yang berlangsung sekurang-kurangnya 4,000 tahun, dengan tapak pengebumian Wadi Suq (2,000 hingga 1,300 SM) yang terletak di Bithnah dan Qidfa 'Oasis.

 

Menara milenium ketiga SM digunakan untuk membina kubu Portugis di Bidiyah, yang dikenali dengan 'Libedia' Portugis, sebuah kubu yang tercatat dalam peta 1646 de Resende - kubu itu sendiri bertarikh 1450-1670.

 

Emiriah Fujairah juga kaya dengan kubu-kubu Islam akhir, serta menjadi rumah masjid tertua yang digunakan di UAE, Masjid Al Badiyah, yang dibina pada tahun 1446 dengan lumpur dan batu bata.

 

 

wainuiomata
KUBU Fujairah yang menjadi simbol pertahanan penduduk Fujairah daripada serangan penjajah, terutama British pada kurun ke-16.


 

Ini sama dengan masjid-masjid lain yang terdapat di Yemen, Oman timur, dan Qatar. Masjid Al Bidyah mempunyai empat kubah dimana tidak seperti masjid lain yang serupa yang mempunyai antara tujuh hingga dua belas dan tidak mempunyai menara.

 

Emiriah of Fujairah meliputi sekitar 1,166 km (450 sq mi), atau sekitar 1.5% dari kawasan UAE, dan merupakan emiriah kelima terbesar di UAE.

 

Emiriah Fujairah mempunyai populasi 125,698 pada bancian terakhir, yang diadakan pada tahun 2005. Penduduknya sekitar 225,360 penduduk (2016) dan hanya Emiriah Umm al-Quwain yang mempunyai jumlah penghuni yang lebih sedikit.

 

Emiriah Fujairah adalah monarki mutlak yang diperintah oleh Sheikh Hamad bin Mohammed Al Sharqi, rajanya.

 

Sheikh Hamad mengetuai kabinet Fujairah dan beberapa anggota keluarga tempatan yang dihormati di emiriah membentuk jawatankuasa penasihat. Sheikh Hamad mesti mengesahkan sebarang keputusan oleh kabinet. Setelah ratifikasi, keputusan tersebut dapat disahkan menjadi undang-undang.

 

Ekonomi Emiriah Fujairah didasarkan pada subsidi dan pemberian kerajaan persekutuan yang diagihkan oleh pemerintah Abu Dhabi iaitu pusat kuasa di UAE.

 

Industri tempatan terdiri daripada simen, penghancuran batu dan perlombongan. Kebangkitan semula dalam aktiviti pembinaan membantu industri tempatan. Terdapat zon perdagangan bebas yang berkembang pesat yang meniru kejayaan Zon Bebas Dubai  yang ditubuhkan di sekitar Pelabuhan Jebel Ali.

 

Kerajaan persekutuan memberi pekerjaan kepada sebahagian besar tenaga kerja tempatan, dengan sedikit memiliki perniagaan mereka sendiri. Sebilangan besar penduduk tempatan bekerja di sektor perkhidmatan. Kerajaan Emiriah Fujairah melarang orang asing memiliki lebih dari 49% ekuiti perniagaan.

 

Zon bebas telah berkembang, sebahagiannya disebabkan oleh pelonggaran larangan tersebut di dalam zon, kerana pemilikan asing sepenuhnya dibenarkan di sana.

 

Sheikh Saleh Al Sharqi, adik kepada Sheikh Hamad, diakui secara meluas sebagai pendorong di belakang pengkomersialan ekonomi.

 

Emiriah Fujairah adalah pelabuhan bunker kecil dengan operasi penghantaran berskala besar setiap hari.

 

 

wainuiomata
PEMANDANGAN dari udara Pelabuhan Fujairah.

 

 

Perkhidmatan penghantaran dan berkaitan kapal berkembang perniagaan di bandar.

 

Oleh kerana persekitaran yang mesra perniagaan dan kemudahan logistik, kapal yang belayar di Teluk Parsi berlabuh di sini untuk peruntukan, bunker, pembaikan, dan sokongan teknikal, alat ganti, dan kedai sebelum meneruskan perjalanan panjang.

 

Bandar Fujairah  juga sesuai secara geografi untuk aktiviti yang berkaitan dengan perkhidmatan kapal.

 

Kerajaan The Emiriah Fujairah adalah pemegang saham utama di National Bank of Fujairah, sebuah bank tempatan UAE. Diperbadankan pada tahun 1982,

 

Bank Negara Fujairah (NBF) aktif dalam bidang perbankan korporat dan komersial, kewangan perdagangan dan perbendaharaan.

 

NBF juga telah mengembangkan portfolio untuk merangkumi pilihan perbankan peribadi dan perkhidmatan yang mematuhi Syariah.

 

NBF menyokong industri mulai dari minyak dan penghantaran hingga perkhidmatan, pembuatan, pembinaan, pendidikan, dan penjagaan kesihatan.

 

Orang asing atau pelawat tidak dibenarkan membeli tanah. Warga negara UAE dapat membeli tanah dari kerajaan, setelah membuktikan kewarganegaraan mereka.

 

Sekiranya tidak ada tanah yang sesuai tersedia melalui pejabat kerajaan rasmi, pembelian swasta juga dapat dilakukan, dengan harga akhirnya ditentukan oleh pasaran dan individu itu sendiri.

 

Penguasa merancang untuk melakukan perubahan yang akan mempengaruhi Emiriah Fujairah.

 

Antara projek pelancongan adalah resort bernilai $817 juta dinamakan Al-Fujairah Paradise, berhampiran Dibba Al-Fujairah, di sempadan Oman utara, bersebelahan dengan Le Meridien Al Aqah Beach Resort.

 


 

wainuiomata
Le Meridien Al Aqah Beach Resort

 


 

Terdapat sekitar 1,000 vila lima bintang dan juga hotel, dan dijangkakan semua kerja pembinaan akan selesai dalam masa dua tahun.

 

Sheikh Hamad berusaha meningkatkan peluang bagi tenaga kerja tempatan, dengan berusaha menarik perniagaan untuk mencari di Emiriah Fujairah dan mengalihkan dana Persekutuan kepada syarikat tempatan dalam bentuk projek pembangunan.

 

Paip minyak Habshan – Fujairah dibuka pada tahun 2012.

 

Penjagaan kesihatan diberikan dalam sistem awam dan swasta yang bercampur. Penduduk tempatan dirawat secara percuma di hospital kerajaan persekutuan, sementara warga asing perlu membayar rawatan perubatan.

 

Kerajaan nasional membiayai hospital persekutuan dan mensubsidi rawatan kesihatan dengan pendapatan petrodollar. Terdapat kritikan bahawa pemerintah tidak memberikan perawatan kesihatan secukupnya bagi mereka yang berpendapatan rendah, yang harus membayar sendiri rawatan kritis.

 

Kerajaan Emiriah Fujairah telah membina klinik, yang dikenali sebagai "rumah perubatan". Klinik-klinik ini melengkapkan dan membantu meringankan beban di Fujairah Hospital utama dengan membenarkan janji temu dan memberikan perkhidmatan perubatan tambahan. Klinik ini ternyata berjaya, dikunjungi oleh penduduk tempatan.

 

Terdapat banyak sekolah kerajaan di Emirate Fujairah, yang mengutamakan anak kelahiran UAE, selain sebilangan penduduk Arab.

 

Selain sekolah kerajaan, terdapat juga sekolah swasta, dan kerana majoriti penduduk UAE berasal dari benua kecil India, kebanyakan sekolah swasta mengikuti silibus Dewan Pusat Pendidikan Menengah India (CBSE), yang diakreditasi oleh Pusat Lembaga Pendidikan India.

 

Perjalanan ke dalam dan sekitar Emiriah Fujairah dan bandar-bandar sekitarnya Khor Fakkan, Kalba dan Masafi telah dipermudah dengan pembangunan lebuh raya moden sejak kemerdekaan pada tahun 1971. Lebuh raya dibiayai oleh kerajaan pusat secara langsung, dan kontrak ditender secara pusat. Ini bertujuan untuk menjaga kualiti dan penyampaian kontrak serta mencegah rasuah.

 

Emiriah Fujairah mempunyai pengangkutan awam yang sangat terhad, dengan perkhidmatan bas tunggal beroperasi  ke Dubai. Selain pengangkutan persendirian, terdapat beberapa teksi yang dikendalikan oleh Emirate Fujairah Transport Corporation (FTC) milik kerajaan.

 

Lebuh raya Sheikh Khalifa yang baru yang menghubungkan Dubai dan Fujairah secara rasmi dirasmikan pada 4 Disember 2011, berikutan kelewatan tarikh pembukaan yang dijadualkan pada awal bulan Julai 2011. Ini adalah jalan yang memendekkan jarak sejauh 20 hingga 30 km.

 

Lapangan Terbang Antarabangsa Fujairah terletak berhampiran bandar, dengan patung helang besar di bulatan lapangan terbang. Namun, pada masa ini, ia hanya menawarkan perkhidmatan komersial ke Abu Dhabi, destinasi domestik di UAE.

 


 

wainuiomata
Hendak cari lapangan terbang, cari arca burung helang ini di Fujairah.



 

 

LuLu Mall Fujairah dibuka pada tahun 2014. Pusat Bandar Fujairah dibuka pada bulan April 2012 dengan 105 unit bersama dengan Century Mall berhampiran Pelabuhan Fujairah.

 

Pembinaan Fujairah Mall siap pada tahun 2016. Pusat Beli-Belah Fathima di Fujairah adalah destinasi membeli-belah lain.

 

Emiriah Fujairah dihubungkan ke emiriah lain melalui lebuh raya sepanjang 45 kilometer yang disebut lebuh raya Sheikh Khalifa bin Zayed dan menghubungkan Dubai dan Sharjah ke Fujairah dalam jarak 30 minit perjalanan.

 


 

wainuiomata
Satu hari nanti, anda harus mencuba memandu di lebuh raya Fujairah ini.

 

 

 

Jalan ini bermula dari pintu masuk Fujairah, melintasi kawasan Al Gazirmi, Wadi Sahm, Asfeeni, Mamdooh, Kadra dan Lembah Shawka di Ras Al Khaimah, dan berakhir di Jalan Maleeha di Sharjah, di daerah Hamda.

 

Budaya UAE terutama berkisar pada agama Islam dan budaya tradisional Arab. Pengaruh budaya Islam dan Arab terhadap seni bina, muzik, pakaian, masakan, dan gaya hidupnya juga sangat menonjol. Lima kali setiap hari, umat Islam dipanggil untuk bersolat dari menara masjid yang tersebar di seluruh negara. Sejak tahun 2006, hujung minggu adalah Jumaat-Sabtu, sebagai kompromi antara kekudusan Jumaat kepada umat Islam dan hujung minggu Barat Sabtu-Ahad.

 

Minum alkohol dibenarkan di hotel yang ditentukan, dan pada tahun 2000, di beberapa bar. Sehingga tahun 1998, perjudian dalam bentuk mesin slot dibenarkan di hotel tertentu, tetapi petisyen peribadi oleh penduduk tempatan kepada Syeikh meminta diharamkan kegiatan tersebut.

 

Kumpulan pemuda Emiriah Fujairah cenderung bersosial bersama di jalanan dan kafe atau di luar arked permainan, panggung wayang, dan mini-mall. Adalah tidak biasa untuk melihat kumpulan jantina campuran kerana pemisahan gender dalam masyarakat Emirati.

 

Semasa bercuti, ramai penduduk Fujairah melakukan perjalanan ke emiriah barat seperti Dubai dan Abu Dhabi, untuk tujuan hiburan dan membeli-belah. Mereka juga mengunjungi Wadi di sekitar emiriah untuk berkhemah dan perjalanan mendaki.

 

Pada masa yang sama, penduduk emiriah lain mengunjungi Emiriah Fujairah untuk tujuan bersantai dan menjauhkan diri dari gurun. Sukan air menjadi semakin popular dalam kalangan penduduk tempatan dan pelancong. Contoh sukan air adalah jet ski, luncur angin, ski air dan menyelam.

 

Begitulah Emiriah Fujairah yang mula mengembangkan potensi walau masih jauh untuk mengejar Abu Dhabi, Dubai dan Sharjah.

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

 

 

 

Portfolio Tags