Maraton Maybank sambut ulang tahun sedekad di Bali, diadakan semula 28 Ogos 2022 | DagangNews Skip to main content

Maraton Maybank sambut ulang tahun sedekad di Bali, diadakan semula 28 Ogos 2022

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 7 April - Maybank Indonesia mengumumkan Maraton Maybank akan diadakan semula pada 28 Ogos 2022, dengan garisan permulaan bertempat di Bali Safari & Marine Park, Gianyar, Bali. 

 

Maraton Maybank ke-11 terus membawa semangat sambutan ulang tahun satu dekadnya dengan menampilkan laluan lumba kegemaran ramai yang asli di Kabupaten Gianyar, yang menawarkan keindahan landskap semula jadi serta layanan dan budaya yang mesra.

 

Hari Pengambilan Pek Perlumbaan yang merupakan acara berasingan untuk pelari, akan berlangsung pada 26-27 Ogos 2022 di Taman Bhagawan, Benoa, Bali.

 

Pengumuman rasmi Maraton Maybank 2022 telah disampaikan Presiden Direktor Maybank Indonesia, Taswin Zakaria, di Ibu Pejabat Maybank Indonesia di Senayan, Jakarta bersama rakan utama perlumbaan, Persatuan Olahraga Indonesia (PB PASI), yang diwakili Setiausaha Jeneralnya, Tigor Tanjung. Majlis tersebut turut dihadiri oleh wakil komuniti larian.

 

Bertemakan sambutan ulang tahun sedekad, Maraton Maybank 2022 di Bali akan menampilkan perlumbaan maraton penuh (42.195 km), separuh-maraton (21.1 km) dan 10K. Pendaftaran untuk Maraton Maybank 2022 di Bali boleh didapati melalui https://www.maybank.co.id/Maybank-Marathon bermula pada 16 April 2022.

 

Taswin berkata, Maraton Maybank telah menjadi satu-satunya acara perlumbaan jalan raya maraton di Indonesia yang disahkan oleh Olahraga Dunia (dahulunya dikenali sebagai IAAF), AIMS dan PB PASI sejak mula diperkenalkan pada 2012. 

 

"Pada tahun 2020 Maraton Maybank telah diiktiraf sebagai perlumbaan jalan raya Label Elit oleh Olahraga Dunia dan telah menjadi acara kelayakan untuk Sukan Kebangsaan Indonesia (PON) dan perlumbaan kelayakan Maraton Boston pertama di Indonesia.

 

 

maybank
Taswin Zakaria (kiri) dan Pengarah Operasi Maybank Indonesia, Widya Permana ketika sidang media Maybank Maraton 2022

 

 

"Maraton Maybank telah memperoleh pensijilan daripada Sijil Pengukuran Antarabangsa dan disahkan oleh AIMS dan PASI sejak acara itu pertama kali diadakan pada 2012.

 

"Kami berharap Maraton Maybank 2022 akan menghidupkan semula semangat pelari yang mendambakan aktiviti luar perlumbaan jalan raya, khususnya di Bali, dan membantu membina keyakinan dalam mengadakan lebih banyak acara sukan luar di Indonesia,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

 

maybank

 

 

Bagi memastikan persiapan pelari untuk Maraton Maybank 2022, Maybank Indonesia akan mengadakan 'Persediaan Maraton Maybank Bali 2022', satu siri program latihan dan pendidikan, merentasi beberapa bandar utama. 

 

Program latihan dan pendidikan ini berfungsi sebagai persediaan fizikal pelumba sebelum menyertai Maraton Maybank 2022 di Bali. Program ini termasuk klinik larian, larian pagi Ahad, dan latihan sokongan hayat dan resusitasi kardiopulmonari (CPR).

 

Selaras dengan sambutan ulang tahun satu dekad, 10 Penamat Terbaik Lelaki dan 10 Penamat Terbaik Wanita dari setiap kategori (10K, 21K dan 42K) yang telah menyertai perlumbaan maya Maraton Maybank 2021 yang diadakan pada Disember 2021 akan menerima slot percuma dan penginapan untuk menyertai Maraton Maybank 2022 di Bali. - DagangNews.com