Mekanisme ICPT diteruskan sehingga 31 Disember 2022, tidak beri kesan terhadap TNB | DagangNews Skip to main content

Mekanisme ICPT diteruskan sehingga 31 Disember 2022, tidak beri kesan terhadap TNB

Stesen Janakuasa SUltan Azlan Shah, TNB Janamanjung menggunakan arang batu yang kini melambung harganya di pasaran global.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 25 Jun - Tenaga Nasional Bhd (TNB) berkata mekanisme Pelepasan Kos Tidak Seimbang (ICPT)  (ICPT) akan terus dilaksanakan bagi tempoh 1 Julai hingga 31 Disember 2022.

 

Ini susulan keputusan kerajaan mengekalkan tarif elektrik dan air di Semenanjung Malaysia, seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob awal semalam.

 

Dalam maklumannya kepada Bursa Malaysia, TNB berkata keputusan itu akan menangani peningkatan ketara dalam kos penjanaan berikutan kenaikan harga bahan api yang digunakan untuk bekalan elektrik dalam tempoh 1 Januari hingga 30 Jun 2022.

 

“TNB juga ingin memaklumkan bahawa kesan pelaksanaan ICPT adalah neutral terhadap TNB dan tidak akan memberi kesan kepada operasi perniagaan dan kedudukan kewangannya,” katanya.

 

Kerajaan pada Januari mengumumkan surcaj tarif elektrik sebanyak 3.7 sen setiap kilowatt jam (kWj) bagi pengguna bukan domestik bagi tempoh Februari hingga Jun 2022, sambil mengekalkan rebat dua sen untuk pengguna domestik.

 

Status quo dalam surcaj tarif elektrik pada 2H22 datang dengan komitmen kerajaan untuk menanggung subsidi berjumlah RM5.8 bilion, di tengah-tengah peningkatan mendadak dalam kos bahan api dan penjanaan lain.

 

Bagaimanapun, Perdana Menteri tidak menjelaskan secara terperinci bagaimana subsidi itu akan dibiayai.

 

Kerajaan, pada awalnya dijangka meningkatkan surcaj elektrik untuk 2H22 melalui semakan separuh tahunan di bawah mekanisme ICPT, memandangkan kenaikan harga arang batu, yang merangkumi lebih separuh daripada campuran penjanaan elektrik Semenanjung Malaysia.

 

Harga arang batu antarabangsa meningkat hampir dua kali ganda berbanding setahun lalu, dengan harga arang batu spot di Indonesia — pembekal terbesar Malaysia — didagangkan pada AS$320/MT pada bulan Jun.

 

Harga saham TNB naik tiga sen atau 0.37% lebih tinggi pada RM8.19 semasa dagangan ditutup pada hari Jumaat, menjadikan modal pasaran syarikat utiliti itu bernilai RM46.9 bilion. - DagangNews.com