Membina Dubai International City di Al Warsan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 3 March 2022

Membina Dubai International City di Al Warsan

 

 

 

SAYA telah dipanggil pada tahun 2003 untuk satu mesyuarat di Al Warsan, Dubai sebuah kawasan projek yang baru sahaja bermula. Waktu itu Al Warsan agak jauh dari Palm Jumeirah dan saya mencari dimana letaknya pejabat.

 

Hanya baru ada satu pejabat dari kontena dengan dua orang pengurus projek. Berasal dari Syria dan Lebanon. Mereka menjemput saya dan memberitahu projek Dubai International City akan bermula.

 

Saya terkejut kerana baru tahu yang Nakheel mengembangkan bisnes ke sebuah taman perumahan yang lengkap dengan kompleks membeli-belah.

 

Saya sekarang ketua Telekomunikasi Nakheel, selain Palm Jumeirah. Secara keseluruhan ada 15 projek hartanah dan pusat beli-belah yang besar.

 

International City Dubai ialah seni bina kediaman, perniagaan dan tarikan pelancong bertema negara. Tersebar di kawasan seluas 800 hektar, susunan bandar ini diilhamkan oleh permaidani tradisional Timur Tengah.

 

Setelah siap, projek itu akan mengandungi pangsapuri studio dan satu bilik tidur serta menempatkan lebih 60,000 penduduk.

 

Dubai International City terletak di wilayah Al Warsan di Dubai, bertentangan dengan Pasar Buah-buahan dan Sayur-sayuran Pusat Dubai.

 

Daerah kediaman dijangka mempunyai banyak pembangunan kediaman dan kedai runcit khusus  bertema negara. Rancangan itu termasuk 10 daerah khusus negara iaitu China, England, Perancis, Parsi, Greece, Rusia, Sepanyol, Maghribi, Itali dan Emirates.

 

Daerah Tengah terdiri daripada ciri-ciri keselamatan bangunan, kolam renang, tempat letak kenderaan persendirian, gym dan taman, kawasan membeli-belah.


 

Dubai International City
Pemandangan dari udara Dubai International City yang disusun teratur dari segi jalan raya dan bangunannya.

 


Kawasan lain termasuk Daerah Tasik

Diilhamkan oleh Kota Larangan Beijing, China, kawasan seluas 240,000 meter persegi dengan kemudahan parkir untuk 2,000 kereta akan dibina.

 

DragonMart Chinamex, yang dibangunkan oleh Nakheel, ialah pusat membeli-belah besar untuk pembelian borong produk China.

 

Pusat beli-belah itu telah berjaya secara komersial dan pembinaan telah dimulakan di pusat membeli-belah kedua bersebelahan dengan Dragon Mart yang akan mempunyai 175,000 meter persegi ruang dan 4,500 tempat letak kereta. Projek ini telah siap pada Disember 2015.

 

Walaupun niat murni Nakheel adalah untuk menyediakan perumahan kos rendah dan sederhana kepada orang ramai (yang menderita akibat ledakan hartanah sehingga pertengahan 2008 dan sebelum GFC) dengan menyediakan golongan berpendapatan sederhana dan rendah dengan sah dan layak.

 

Perumahan daripada menggunakan perkongsian vila yang tidak sah, Dubai teruk dilanda Krisis Kewangan Global. Ini membawa kepada penurunan nilai segera atau sewa sebanyak 75% – 80% daripada nilainya pada tahun 2008.

 

Disebabkan penurunan harga yang mendadak ini, malah kumpulan berpendapatan paling rendah (buruh, pemandu lori, pemandu teksi) mengenal pasti kawasan ini sebagai potensi peningkatan ke kem buruh mereka yang sedia ada.

 

Ditambah dengan kejatuhan kewangan Nakheel, kawalan dan semakan ke atas keselamatan bandar, pematuhan kepada peraturan dan penyelenggaraan infrastruktur telah digugurkan mulai Januari 2009 oleh pemaju yang pernah mengawal dan menyelenggaranya lebih awal.


 

fudzail

 


Oleh kerana berdekatan dengan loji rawatan kumbahan, dan limpahan berterusan, kelompok tertentu seperti Maghribi, Emirates dan China tertakluk kepada bau kumbahan apabila arah angin berubah pada waktu malam.

 

Kesesakan lalu lintas telah wujud

Dengan lebih 50,000 penduduk sudah tinggal di sana, ia bukan sahaja menjadi tempat tinggal yang bagus tetapi komuniti yang hebat. Begitu teruja melihat kerja keras yang telah dilakukan untuk mewujudkan pembangunan ini membuahkan hasil.

 

Projek itu direka bentuk sebagai pembangunan pelbagai guna bersepadu untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk perumahan mampu milik di Dubai.

 

Dragon Mart ialah hab perdagangan China terbesar di luar tanah besar China.


 

fudzail

 


Menempatkan kira-kira 4,000 kedai yang kebanyakannya milik orang Cina yang menjual pelbagai barangan perkilangan, daripada pakaian, mesin, barang kemas dan gunting rambut.

 

Ini adalah sesuatu yang baru muncul "Hong Kong Barat" untuk perniagaan China  perhentian utama di Jalan Sutera Baharu yang menghubungkan syarikat China bersaiz sederhana ke pasaran yang berkembang pesat di Afrika, Timur Tengah dan Asia Selatan.

 

Memandangkan ekonomi domestik China semakin perlahan, Dubai menyediakan platform yang sangat diperlukan kepada pengeluar China untuk barangan mereka.

 

Kira-kira 200 warga negara berbeza tinggal dan bekerja di Dubai, dan pelancong melawat dari mana-mana dari Birmingham ke Bombay. Profil pelanggan seperti itu biasanya hanya boleh didapati dalam talian tetapi anda boleh melihatnya setiap hari di Dragon Mart.

 

Ia adalah kemasukan warga negara dan perniagaan China yang kelihatan bersedia untuk mengubah Dubai pada tahun-tahun akan datang.

 

Empat daripada bank terkemuka China, serta beberapa perusahaan milik negara, telah membuka kedai di bandar itu, menggunakan hubungan laut dan udara Dubai ke dunia  terutamanya Afrika  untuk menjalankan perniagaan merentasi Jalan Sutera Baharu yang baru muncul.

 

Terdapat kira-kira 200,000 orang Cina tinggal di Dubai, manakala bandar itu juga menarik kira-kira 300,000 pelancong China setahun0 dan adalah yang berbelanja terbesar di kedai-kedai bebas cukai di lapangan terbang, membeli jongkong emas, wiski premium dan coklat Switzerland.


 

fudzail
Pusat beli-belah Dragon Mart dibina ibarat naga melingkar.

 


Dragon Mart merupakan sebahagian pemangkin dan sebahagian daripada pertumbuhan salah satu hubungan perdagangan yang paling pesat berkembang di dunia.

 

Ia adalah tempat di mana pekedai atau pengusaha Afrika dan Arab boleh membuat pesanan borong daripada pengeluar China tanpa menjejakkan kaki ke China.

 

Perlukan 1,000 teddy bear, 100 penjana diesel, atau batu paip berat? Singgah Dragon Mart dan semak imbas kedai dengan nama seperti Supreme Power Trading Company atau Shanghai Becoming International, dan anda akan temui apa yang anda perlukan.

 

Tetapi ia juga merupakan pusat beli-belah mega yang hidup dan bernafas yang menarik kira-kira 65,000 pelawat runcit sehari, menambah lagi 1.3 juta meter persegi ruang bersamaan dengan 17 padang bola sepak kepada 1.6 juta meter persegi yang sudah mengagumkan.

 

Pembeli yang tidak sabar-sabar ini menyerbu ke Dragon Mart adalah sebahagian daripada trend yang menjanjikan untuk mengubah dunia pada tahun-tahun akan datang.

 

Apa sahaja yang Dragon Mart lakukan amat berkesan. Orang ramai nampaknya tidak cukup. Rancangan untuk pembesaran dua tingkat baru telah dilancarkan, yang akan menambah pawagam 12 skrin, hotel 250 bilik, 500 kedai baharu dan 600 kiosk ke pusat beli-belah mega itu.

 

Sebanyak 70% daripada peruncit dalam lanjutan itu adalah orang Cina, kira-kira bersamaan dengan nisbah sedia ada.


 

fudzail
Bendera Emiriah Arab Bersatu dan China digantung di Dragon Mart, Dubai.

 


Dragon Mart boleh berkembang kepada 100,000 pengunjung setiap hari.

 

Sementara itu, pusat beli-belah itu menyediakan pendapatan dan wawasan baharu kepada ribuan pekerja dan pemilik perniagaan kecil dan sederhana, yang pada generasi terdahulu mungkin tidak pernah meninggalkan bandar dan pekan wilayah tempat mereka datang.

 

Saya bersyukur sebagai ketua telekomunikasi Nakheel yang terpaksa bekerja dengan kontraktor dari China untuk memastikan mengikut peraturan Etisalat ke seluruh Dubai International City.

 

Kerajaan China menanggung pembinaan Dragon Mart sepenuhnya, hampir AS$700 juta.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags