Meneroka Sharjah bandar ilmu dan budaya Emiriah Arab Bersatu | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 5 August 2021

Meneroka Sharjah bandar ilmu dan budaya Emiriah Arab Bersatu

 

DALAM kesibukan, saya sempat ke enam emiriyah untuk berjalan dan mengadakan hubungan bisnes untuk Yusuf Islam terutama Abu Dhabi dan Sharjah.

 

Sharjah adalah bandar ketiga terpadat di Emiriah Arab Bersatu atau UAE, setelah Dubai dan Abu Dhabi, yang menjadi sebahagian daripada kawasan metropolitan Dubai-Sharjah-Ajman.

 

Emiriah Sharjah bersempadan dengan Dubai di selatan, Ajman dan Umm Al Quwain di utara dan Ras Al Khaimah di sebelah timur.

 

Ini adalah satu-satunya emiriah yang menghadap garis pantai di Teluk Parsi di sebelah barat dan Teluk Oman di Lautan Hindi di sebelah timur, dengan bandar-bandar pesisir Sharjah timur, Kalba dan Khor Fakkan.

 

Sharjah adalah ibu kota dengan nama yang sama dengan emiriah. Sharjah berkongsi fungsi undang-undang, politik, ketenteraan dan ekonomi dengan emiriah lain UAE dalam kerangka persekutuan, walaupun setiap emiriah mempunyai bidang kuasa atas beberapa fungsi seperti penguatkuasaan undang-undang sivil dan penyediaan dan pemeliharaan kemudahan tempatan. Sharjah telah diperintah oleh dinasti Al Qasimi sejak abad ke-18.

 

Sharjah merupakan pusat budaya dan industri, dan sendiri menyumbang 7.4% daripada KDNK UAE. Bandar ini meliputi kawasan seluas 235 km2 dan mempunyai populasi lebih dari 700,000 (2003). Penjualan atau penggunaan minuman beralkohol dilarang di Sharjah tanpa memiliki lesen alkohol dan alkohol tidak dihidangkan di hotel, restoran atau kedai  kerana majoriti Muslim.

 

Ini telah membantu Sharjah meningkatkan jumlah pelancong Islam yang berkunjung ke negara ini.  Sharjah telah secara rasmi dinobatkan sebagai bandar yang sihat oleh WHO. QS Best Student Cities edisi 2016 meletakkan Sharjah sebagai bandar ke-68 terbaik di dunia menjadi pelajar universiti.

 

Sharjah dianggap sebagai ibu kota budaya UAE dan merupakan ibu kota budaya Islam pada tahun 2014. Sharjah dinobatkan sebagai World Book Capital untuk tahun 2019 oleh UNESCO.

 

Pada 2 Disember 1971, Sharjah, bersama Abu Dhabi, Dubai, Ajman, Umm Al Qawain dan Fujairah bergabung dalam Act of Union untuk membentuk UAE.

 

Emiriah ketujuh, Ras Al Khaimah, bergabung dengan UAE pada 10 Februari 1972.


 

sharjah
Masjid Sharjah dihiasi lampu indah, berlatar belakang pencakar langit kota Dubai.

 

Seperti bekas Negara Trucial yang lain, nama Sharjah dikenali banyak pengumpul setem kerana sejumlah besar setem yang dikeluarkan oleh Pejabat Pos Sharjah tidak lama sebelum pembentukan UAE, yang menjadi sebahagian daripada kelas setem yang hampir tidak bernilai dikenali pengumpul sebagai Dunes. Sebilangan besar bahan ini mempunyai subjek yang tidak berkaitan dengan emiriah yang namanya ada, dan oleh itu banyak katalog tidak menyenaraikannya.

 

Sharjah mengandungi pusat pentadbiran dan komersial utama bersama dengan pelbagai projek budaya dan tradisional, termasuk beberapa muzium yang merangkumi bidang seperti arkeologi, sejarah semula jadi, sains, seni, warisan, seni dan budaya Islam.

 

Mercu tanda khas merangkumi dua pasar raya tertutup utama, yang menggambarkan reka bentuk Islam, dan sebilangan kawasan rekreasi dan taman awam seperti Al Montazah Fun Park dan Al Buheirah Corniche. Bandar ini juga terkenal dengan banyak masjid yang elegan.

 

Dataran Rolla

D
inamakan sempena rolla besar (pohon beringin) yang pernah berdiri di alun-alun  dan yang mengilhami patung yang ada di tengah taman ini, Rolla Square adalah lokasi biasa bagi pekerja untuk berjalan-jalan pada hujung minggu.

 

Jalan Bank

Jalan bank berhampiran kawasan utama Rolla terdapat banyak cawangan bank yang ada dan pejabat. Al Hisn Sharjah atau Sharjah Fort dirobohkan pada tahun 1970-an tetapi dibina semula dan kini menjadi muzium.

 

Bulatan 'Smile You In Sharjah'

Terletak di antara Blue Souq dan Pasar Ikan, berhampiran Menara Union Bank, panggilan bunga untuk bersorak yang terukir di bulatan telah memberikan namanya kepada bulatan itu sendiri.

 

Souq Emas

Souq Al Markazi, atau Souq Emas, adalah tujuan pelancongan dan terdiri dari souq emas, souq pakaian dan, di tingkat pertama, kedai barang antik dan perhiasan.

 

Kubu Mahattah

Kubu ini dibina untuk menempatkan pelancong di laluan Imperial Airways Eastern Empire dan merupakan lokasi Lapangan Terbang Sharjah hingga tahun 1977. Kini ia menjadi muzium penerbangan.

 

Daerah Warisan Sharjah

The Heart of Sharjah menempatkan beberapa galeri, dan muzium termasuk muzium warisan yang memberikan gambaran hebat mengenai tradisi budaya pada masa lalu. Kawasan ini juga merupakan rumah bagi Souk Al Arsa tradisional, souk tertutup dengan pelbagai barang untuk dijual termasuk barang antik dan pejabat Pusat Komunikasi Budaya Sharjah di mana anda boleh mendapatkan maklumat mengenai tarikan Sharjah.

 

Terusan Al Qasba

Terusan Al-Qasba adalah terusan sepanjang 1 km yang melalui pusat Sharjah.

 

dubai
Terletak di sepanjang perairannya terdapat beberapa pangsapuri, kedai dan tarikan pelancongan komuniti Al Qasba.


 

Muzium Warisan Sharjah

Muzium Warisan Sharjah terletak berhampiran dengan Bait Al Naboodah di seberang Soouq Al Arsah. Ini adalah rumah keluarga dua tingkat yang direka secara seni bina.

 

Ia dibina di sekitar halaman yang teduh dan didedikasikan untuk pembinaan semula kehidupan keluarga bertahun-tahun yang lalu. Terdapat banyak bilik yang mempamerkan perabot tradisional serta barang-barang rumah tangga juga. Selain itu, terdapat juga penyediaan pakaian kanak-kanak, permainan dan perhiasan.

 

Taman Negara Sharjah

Taman Negara Sharjah meliputi kawasan seluas hampir 630,000 kaki persegi (59,000 m2).

 

Akuarium Sharjah

Terletak di Al Layyeh, akuarium Sharjah mempunyai lebih dari 250 spesies yang dapat dilihat dari laut yang halus hingga ikan badut terkecil, hiu karang, sinar dan belut moray.

Pengunjung dapat melayari diri di dunia bawah laut yang berwarna-warni, beragam dan kaya yang merupakan rumah bagi pelbagai kehidupan laut yang berasal dari laut.

 

Pulau Al Noor

Pulau Al Noor terletak di Lagun Khalid dan meliputi kawasan seluas 45,470 meter persegi. Projek destinasi ini menampilkan pemasangan seni dan cahaya, termasuk paparan 'OVO' dan 'Torus'.

 

Pusat Hidupan Liar

Pusat Hidupan Liar Arab dibuka pada tahun 1999 dan menempatkan lebih daripada 100 spesies haiwan. Terletak di lokasi yang mudah, pusat ini cukup dekat dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Sharjah. Walaupun keadaan panas dan kering di kebanyakan Arab, terdapat sebilangan spesies mamalia yang telah menyesuaikan diri dengan keadaan ini. seperti Zoo Al Ain di Emirate Abu Dhabi,  tetapi kini ditutup untuk umum.

 

Fauna, termasuk tumbuhan Arab, yang telah dirakam di pergunungan di bahagian timur negara itu di sana dipindahkan ke Pusat Pemuliharaan Al Hefaiyah di wilayah timur Kalba.

 

Kegiatan pusat ini termasuk membantu kebun binatang Yaman Sana'a dan Ta'izz mengurus fauna mereka pada tahun 2001.

 

Al Majaz Waterfront

Al Majaz Waterfront adalah pengembangan dan pengindahan taman yang ada untuk meningkatkannya menjadi kawasan rekreasi yang cocok untuk keluarga, landmark tepi laut Sharjah. Menampilkan pancuran menari audio-video, golf mini dan sejumlah restoran.

 

Bilik Hujan

Pada tahun 2018, bilik seni pemasangan seni pengalaman diberi rumah kediaman tetap di Sharjah. Sharjah Art Foundation membina pusat pelawat khas yang terletak di kawasan kediaman bandar Al Majarrah untuk menempatkan pemasangan Bilik Hujan secara tetap, dengan sehingga enam pengunjung pada masa yang memerlukan masa lima belas minit untuk meneroka pengalaman.

 

Orang boleh mengalami hujan di sekitar mereka tanpa basah. Terdapat sensor yang membantu mengesan pergerakan anda dan mencegah hujan daripada jatuh secara langsung kepada anda tetapi jatuh di sekeliling anda.

 

Piring Terbang

Dibangun semula pada tahun 2015 dan dilancarkan sebagai pusat seni dan komuniti yang dibangunkan semula pada tahun 2020, The Flying Saucer, Sharjah adalah mercu tanda terkenal, sebuah bangunan brutal sejak tahun 1970-an. Ia dibuka semula setelah projek pengubahsuaian dua tahun oleh Sharjah Art Foundation (SAF).

 

Pesta Cahaya Sharjah

Sharjah Light Festival diadakan setiap tahun sejak 2010 di pelbagai mercu tanda di sekitar sharjah. Ini adalah paparan lampu menggunakan projektor dan laser di bangunan. Biasanya rancangannya mempunyai jalan cerita atau tema yang kecil.

 

Tempat beribadat

Masjid terbesar di Sharjah, yang dinamakan "Masjid Sharjah"  dirasmikan pada Mei 2019. Terletak di kawasan Tay, di persimpangan Jalan Emirates dan jalan menuju Mleiha, ia dapat menampung hingga 25,000 jemaah, dengan kapasiti dalaman lebih daripada 5,000 orang.

 

Dua syiling, satu emas dan satu perak, masing-masing ditulis dengan ayat dari Al-Quran, dikeluarkan oleh Bank Pusat UAE, dan dirancang oleh Bank Islam Sharjah, untuk memperingati peristiwa itu.

 

Sebelumnya, Masjid Raja Faisal, dinamai Raja Faisal dari Arab Saudi, pernah menjadi yang terbesar di Emirat dan negara, dengan luas 10.000–12.000 m2.

 

Sharjah juga mempunyai budaya Rusia yang unik dengan ekspatriat Rusia dan Gereja Ortodoks Rusia - satu-satunya Gereja Ortodoks Rusia di UAE sehingga kini.

 

rusia

 

Budaya UAE terutama berkisar pada agama Islam dan budaya tradisional Arab. Pengaruh budaya Islam dan Arab terhadap seni bina, muzik, pakaian, masakan dan gaya hidupnya juga sangat menonjol. Lima kali setiap hari, umat Islam dipanggil untuk bersolat dari menara masjid yang tersebar di seluruh negara.

 

Raja Sharjah memerintahkan penubuhan beberapa institusi kebudayaan. Projek-projek tersebut meliputi pemuliharaan warisan budaya, interaksi aktif dengan budaya lain, pembinaan muzium dan pusat-pusat budaya, ilmiah dan artistik lain di Emiriyah dan penubuhan saluran satelit televisyen yang mencerminkan dan memaparkan nilai budaya.

 

Pada tahun 1998, Sharjah dianugerahkan gelaran "Capital Cultural of the Arab World" oleh UNESCO yang mewakili UAE. Sharjah telah mengekalkan semangat sejarahnya dengan memasukkan tradisi ke dalam setiap aspek perkembangan kontemporari.

 

Sebuah projek warisan budaya, Heart of Sharjah, telah dilakukan untuk memelihara dan memulihkan kota Sharjah yang lama dan mengembalikannya ke keadaan 1950-an.

 

Pesta Buku Antarabangsa Sharjah adalah acara kebudayaan yang diadakan setiap tahun di Sharjah. Ia bermula pada tahun 1982 dan sekarang menarik penerbit, pembaca dan penceramah dari seluruh dunia.

 

Begitu Sharjah yang dipanggil bandar ilmu dan budaya UAE.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

 

 

 

 

Portfolio Tags