Mengapa kenakan pendakwaan terhadap editor berkaitan artikel yang telah mendedahkan manipulasi pasaran saham? - theedgemarkets.com | DagangNews Skip to main content

Mengapa kenakan pendakwaan terhadap editor berkaitan artikel yang telah mendedahkan manipulasi pasaran saham? - theedgemarkets.com

Ho (kanan) bersama editor bersekutu The Edge Hafiz Yatim di Mahkamah Majistret Petaling Jaya pada Selasa (13 Sept). (Foto oleh Shahrin Yahya/The Edge)
Artikel tulisan Datuk Ho Kay Tat ini asalnya disiar di theedgemarkets.com dan kami siarkan sebagai tanda solidariti.

PAGI Selasa, editor emeritus kami, Azam Aris, didakwa di Mahkamah Majistret Petaling Jaya atas tuduhan memfitnah jenayah Datuk Kua Khai Shyuan, DGB Asia Bhd, Trive Property Group Bhd, Metronic Global Bhd dan MNC Wireless Bhd berhubung artikel The Edge yang diterbitkan mengenai bagaimana saham sen telah dimanipulasi oleh tangan tersembunyi di Bursa Malaysia.

 

Apabila kami dimaklumkan pada 12 September oleh ASP Mohd Adnan Alias ​​dari Polis Daerah Brickfields bahawa Pejabat Timbalan Pendakwa Raya (DPP) Kuala Lumpur telah mengarahkan supaya pertuduhan difailkan terhadap dua editor kami, Azam Aris dan M Shanmugam, kami terkejut kerana mereka campur tangan dalam perkara yang, jika ada, pada dasarnya adalah pertikaian sivil.

 

M Shanmugam kini berada di luar negara dan kami diberitahu dia akan didakwa apabila dia kembali.

 

 

the edge
Azam bersama peguamnya Rajsurian Pillai di mahkamah pada 13 September 2022. (Foto oleh Shahrin Yahya/The Edge)

 


Ini adalah latar belakang:

Pada 29 Julai 2021, salah seorang editor kami dimaklumkan oleh pegawai penyiasat (IO) dengan Polis Daerah Brickfields bahawa laporan polis telah dibuat terhadap kami berhubung dua artikel tersebut.

 

Pada 2 Ogos, dua editor kanan bertemu IO dan ditunjukkan dua artikel yang telah diterbitkan dalam The Edge mingguan:

  • Hidden Hands Behind Penny Stocks Surge Under Scrutiny - April 12, 2021 (Tangan Tersembunyi Di Sebalik Stok Penny Melonjak Dibawah Penelitian Rapi)
  • Hidden Hands Behind Penny Stock Surge - Sept 21 2020 (Tangan Tersembunyi Di Sebalik Lonjakan Saham Penny).

 

IO memberitahu editor kami bahawa The Edge sedang disiasat kerana fitnah jenayah di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan Jenayah. Ini selepas laporan polis dibuat oleh Kua, seorang ahli perniagaan yang merupakan pemegang saham kecil dan pengarah beberapa syarikat yang sahamnya didagangkan dalam corak tidak menentu selama beberapa bulan pada 2020.

 

Dalam kenyataan mereka kepada IO, editor kami berkata bahawa penyelidikan meluas telah dilakukan untuk menyusun artikel, melibatkan terutamanya data dan maklumat yang diperoleh daripada Bursa dan laporan tahunan syarikat.

 

Pada pertemuan selanjutnya dengan polis pada 16 Ogos, 18 Ogos, 14 Dis dan 16 Dis 2021, editor kami berulang kali diberitahu bahawa kami PERLU MENYEDIAKAN NAMA wartawan yang terlibat dalam dua artikel tersebut.

 

Ia telah dimaklumkan kepada polis mengapa kami tidak boleh memberikan nama mana-mana wartawan atas sebab keselamatan. Kami memetik kejadian pada 2018, apabila seorang pegawai kanan di jabatan pengawasan pasaran Bursa menjadi mangsa serangan asid, dipercayai dikaitkan dengan siasatan kes manipulasi pasaran.
Kerana kita mahu memastikan keselamatan wartawan kita, kedua-dua artikel itu diterbitkan tanpa sebarang nama.

 

Manipulasi boleh mendatangkan malapetaka kepada fungsi teratur pasaran saham, merosakkan reputasi Bursa dan menyebabkan ramai orang yang tidak bersalah kehilangan wang. Pengawal selia seperti Bursa dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia sering menasihati pelabur supaya berhati-hati.

 

Dagangan saham yang tidak menentu yang berlaku pada 2020 dan awal 2021 telah reda, berikutan artikel terakhir kami pada April 2021 dan selepas amaran oleh pengawal selia pasaran. Ramai orang telah kehilangan wang kerana harga saham ini telah runtuh. Walau bagaimanapun, kerugian akan lebih besar sekiranya manipulasi berterusan dengan cara yang besar.

 

Sebagai media yang melaporkan pasaran saham dan sektor korporat secara meluas, kami mempunyai tanggungjawab untuk mengetengahkan perkara penting kepada orang ramai yang melabur — termasuk memaklumkan mereka tentang cara harga saham dimanipulasi.

 

Oleh itu, kami bingung mengapa polis dan Pejabat DPP Kuala Lumpur mendesak tuduhan fitnah jenayah terhadap kami kerana memaklumkan pelabur tentang manipulasi pasaran saham.

 

Di mana fitnah?

Jika pengadu, yang merupakan ahli perniagaan swasta, merasakan bahawa kami telah memfitnahnya, polis dan DPP harus meminta beliau memfailkan saman sivil terhadap kami dan bukannya menggunakan sumber awam.

 

Datuk Ho Kay Tat adalah Penerbit & Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan
Kumpulan Media Edge