Menguruskan Yusuf Islam berpindah rumah baharu di Umm Suqeim | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 22 July 2021

Menguruskan Yusuf Islam berpindah rumah baharu di Umm Suqeim

 

 

SUDAH hampir setahun dengan Yusuf Islam dan dia mahu mencari rumah baru kerana rumah lama sudah tidak sesuai. Yusuf tinggal di Jumeirah yang mula pesat dengan bandar baru dan pembangunan.

 

Yusuf mahu mencari rumah di Umm Suqeim atau Al Sufouh. Setelah mengajak saya berjalan-jalan, dia memilih Umm Suqeim sebuah kawasan perumahan yang besar.

 

Umm Suqeim adalah kawasan yang terkenal dengan pantai untuk surfing, taman perairan Wild Wadi dan hotel Burj Al Arab. Yang popular dalam kalangan keluarga, Pantai Kite mempunyai sewa paddleboard dan kayak, bersama dengan gelanggang bola tampar, taman kasut roda dan gerai ais krim yang berlindung. Kafe kasual dan sibuk yang menyajikan kopi artisan, makanan ringan dan sarapan tengah hari Jumeirah Beach Road.

 

Suqeim berasal dari perkataan Arab 'Saqm' yang bermaksud penyakit. Sejak dulu lagi, penduduk yang tinggal di Umm Suqeim dikatakan diserang penyakit yang menyebabkan demam dan oleh itu diketahui ada 'kawasan sakit' atau Umm Suqeim.

 

Umm Suqeim terletak di barat Dubai, di sepanjang garis pantai Pantai Jumeirah. Umm Suqeim terletak utara oleh Jumeirah, di selatan oleh Al Sufouh, dan di sebelah barat oleh Al Safa, Al Manara dan Umm Al Sheif.

 

Umm Suqeim terdiri daripada tiga sub-komuniti – Umm Suqeim 1, Umm Suqeim 2 dan Umm Suqeim 3 – yang menempatkan komuniti kediaman dan tarikan pelancongan.

 

Jalan Umm Al Sheif memisahkan Umm Suqeim dari Jumeirah sementara laluan D 65 (Jalan Al Manara) memisahkan Umm Suqeim 1 dari Umm Suqeim 2 dan Jalan Al Thanya memisahkan Umm Suqeim 2 dari Umm Suqeim 3. Jalan Al Thanya adalah jalan terpenting di semua Umm Suqeim kerana penduduk yang tinggal di situ.

 

 

Umm suqiem
PEMANDANGAN bangunan Burj Al Arab dari kawasan perumahan Umm Suqeium di Dubai.

 

 

Beberapa tarikan pelancongan dan pusat komersial yang penting terletak di Umm Suqeim. Sekolah Antarabangsa Emirates, Taman Awam Suqeim dan Klinik Pergigian Same Day terletak di Umm Suqeim 2.

 

Sementara Jumeirah Beach Hotel, Burj Al Arab dan Taman Air Wild Wadi terletak di Umm Suqeim 3, di sepanjang pinggir pantai Pantai Jumeirah.

 

Sekolah-sekolah di kawasan ini merangkumi Emirates International School - Jumeirah, dan King's Dubai School, sebuah sekolah rendah swasta dengan sekitar 900 pelajar mendaftar.

 

Umm Suqeim sangat terkenal dengan keluarga kerana terdapat banyak sekolah berdekatan. Tidak ketinggalan, hotel, pantai dan tempat pelancongan terletak hanya beberapa minit menjadikannya salah satu kawasan perumahan terbaik di Dubai. Di sini, kita akan meneroka mengapa tinggal di Umm Suqeim dipandang begitu baik oleh banyak orang.

 

Manfaat lain dari tinggal di Umm Suqeim ialah anda mempunyai akses mudah ke pengangkutan awam. Terdapat banyak perhentian bas di wilayah ini yang dilayan oleh bas RTA. Dua stesen utama Dubai Metro yang berdekatan dengan kawasan ini adalah Noor Bank dan First Abu Dhabi Bank; kedua-duanya dilayan oleh Red Line dan juga dihubungkan ke laluan bas. Begitu juga dengan teksi yang senang didapati.

 

Tempat letak kenderaan boleh menjadi cabaran di beberapa kawasan di Dubai. Nasib baik, Umm Suqeim bukan salah satu kawasan tersebut. Banyak tempat penginapan dilengkapi dengan tempat letak kenderaan dan terdapat kawasan letak kereta untuk pengunjung.

 

Setelah berlegar dan mencari rumah yang sesuai dengan Yusuf, kami mendapati tiga pilihan. Beliau menyuruh saya berkomunikasi dengan tuan rumah.

 

Akhirnya sebuah rumah di Umm Suqeim 2 dengan tiga bilik. Sebuah rumah banglo yang cantik dengan taman yang cukup baik.

 

 

Umm suqiem
TAMAN Pantai Umm Suqeim dengan berlatar bangunan Burj Al Arab di Dubai, Emiriah Arab Bersatu.

 

 

Yusuf menyuruh saya mencari orang untuk memindahkan barang dari rumah lamanya ke rumah baru. Saya mencari ramai juga dan memilih seorang yang saya kenal, diketuai oleh seorang India.

 

Pada hari berpindah, Yusuf telah berada di rumah baru sejak pagi sementara saya menunggu untuk mengangkut barang.

 

Orang India itu berjanji pukul 2 petang tibalah dia dan pekerja-pekerja.

 

Saya menanti sehingga pukul 2 petang, orang India itu tidak tiba. Saya menelefon dia berkata “on the way.”

 

Setelah pukul 3 masih belum tiba. Saya menelefon lagi, jawaban masih sama, “on the way.”

 

Yusuf menelefon, saya menjawab “on the way.”

 

Saya tidak tahu lagi untuk menjawab apa. Hingga pukul 5. Tetap tidak datang.

Yusuf tiba di rumah lama dan meminta saya untuk menelefon India itu dan dia bercakap.

 

Pada hari itu, pertama kali saya melihat Yusuf begitu marah hingga tinggi suara.

 

Saya terkedu!

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

 

 

Portfolio Tags