Penyenaraian ARB IOT Group di NASDAQ diselesaikan pada 4Q 2022 | DagangNews Skip to main content

Penyenaraian ARB IOT Group di NASDAQ diselesaikan pada 4Q 2022

ARB akan terus mengutamakan peluang dengan bekerjasama dengan sasaran M&A.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 13 Ogos - Pembekal perisian dan platform teknologi maklumat, ARB Berhad bercadang untuk menyenaraikan ARB IOT Group Limited (AIGL), anak syarikat tidak langsung milik penuh ARB Berhad di Bursa Saham NASDAQ sebagai latihan spin-off cabang perniagaan IoT syarikat itu.

 

Lembaga Pengarah ARB menjangkakan cadangan penyenaraian AIGL di Bursa Saham NASDAQ akan disiapkan menjelang suku keempat 2022.

 

AIGL menyediakan rangkaian luas perkhidmatan sistem IoT, seperti penyepaduan sistem dan perkhidmatan sokongan sistem.

 

Dalam pemakluman di Bursa Malaysia pada Jumaat, ARB berkata, cadangan penyenaraian akan membuka kunci nilai pelaburannya dalam perniagaan IoT dan memperuntukkan sumber dengan cekap untuk mempercepatkan pengembangan dan pertumbuhan perniagaan IoT.

 

Pengarah Eksekutif ARB Berhad, Dato’ Sri Larry Liew Kok Leong berkata, cadangan penyenaraian ini akan menjadi pencapaian baharu bagi Kumpulan.

 

Menurutnya, AIGL mempunyai prospek pertumbuhan yang teguh memandangkan permintaan yang berkembang untuk aliran teknologi baharu seperti Kecerdasan Buatan (AI), pengkomputeran awan, automasi proses robotik, Internet Benda (IoTs) dan ketersambungan hiper, yang terus mendapat momentum.

 

Didorong oleh faktor-faktor yang menggalakkan seperti pembandaran pesat, percambahan teknologi dan peranti mudah alih dan peralihan daripada pertanian tradisional kepada pertanian IoT di negara-negara ASEAN, AIGL menyasarkan untuk menjadi salah satu pemain IoT terbaik di rantau ASEAN, khususnya dalam bidang pertanian, pembangunan hartanah dan industri logistik.

 

"Kami berhasrat untuk menubuhkan hab serantau untuk teknologi IoT di Singapura untuk menyokong inisiatif ini," kata Liew.

 

“Untuk kekal berdaya saing dalam industri yang pantas dan sentiasa berkembang ini, kami perlu melabur dengan kukuh dalam operasi perniagaan, pemerolehan strategik dan aktiviti penyelidikan & pembangunan kami.

 

"Spin-off perniagaan IoT kami melalui penyenaraian di Bursa Saham NASDAQ AS akan membantu kami menyediakan pembiayaan untuk mengejar peluang pengembangan dan pertumbuhan ini."


 

Dato’ Sri Larry Liew Kok Leong
                               Dato’ Sri Larry Liew Kok Leong

 


Beliau berkata, kejayaan penyenaraian AIGL di Bursa Saham NASDAQ akan membolehkan Kumpulan mendapat pengiktirafan yang lebih baik sebagai status penyenaraian yang berasingan, meningkatkan reputasi korporat, profil perniagaan dan keterlihatan yang seterusnya akan membolehkannya mencapai pasaran yang lebih besar. penembusan.

 

“Bukan hanya fleksibiliti kewangan yang kami lihat dengan penyenaraian AIGL. Sebagai entiti kendiri, AIGL akan mencapai penembusan pasaran yang lebih besar dan pangkalan pelanggan yang lebih luas,” kata Liew.

 

Beliau juga menegaskan bahawa asas pelabur AIGL boleh diperluaskan melalui penyertaan komuniti pelabur global, memandangkan keunggulan Bursa Saham NASDAQ dalam kalangan pelabur global.

 

Bagi ARB, ia akan membuka kunci nilai pelaburannya melalui pelaksanaan penawaran saham di bawah Cadangan Penyenaraian, sekali gus meningkatkan nilai bagi pemegang sahamnya.

 

AIGL menjangka untuk terus memberikan pertumbuhan yang menguntungkan, menjana aliran tunai yang teguh dan pulangan modal kepada pemegang saham sambil mengekalkan kunci kira-kira yang kukuh.

 

Liew berkata, syarikat akan terus mengutamakan peluang dengan bekerjasama dengan sasaran M&A yang berpotensi untuk mengembangkan kehadiran geografinya dengan memanfaatkan peluang perniagaan rentas sempadan mulai 2022 dan seterusnya.

 

Pemfailan dengan Bursa juga menunjukkan bahawa AIGL telah membina ekosistem pembangunan IoT untuk membantu pelanggan menangani cabaran dan peluang teknologi digital baharu. Sehubungan itu, Kumpulan AIGL telah disusun dalam 4 barisan perniagaan: IoT Smart Home & Building, IoT Smart Agriculture, IoT System Development dan IoT Gadget Distribution.

 

Ia menambah bahawa cadangan penggunaan hasil daripada penyenaraian AIGL di Bursa Saham NASDAQ adalah untuk pemerolehan strategik dan aktiviti pelaburan Kumpulan, modal kerja dan tujuan korporat am, anggaran perbelanjaan penyenaraian dan aktiviti penyelidikan & pembangunan.

 

Melangkah ke hadapan,  Liew berkata, Kumpulan berada dalam kedudukan yang baik untuk mengembangkan perniagaannya di serantau dan akan mempercepatkan pengembangan perniagaan IoTnya dengan memperoleh bahagian pasaran baharu.

 

Selain itu, AIGL akan mengembangkan pangkalan pelanggannya dengan mengembangkan tenaga jualan langsung dan saluran jualan serantaunya di pasaran baharu.

 

Syarikat juga akan mendorong ke arah penambahbaikan operasi untuk memacu pertumbuhan pendapatan, mengembangkan margin dan menambah baik aliran tunai. - DagangNews.com