Ratifikasi CPTPP buka peluang eksport pasaran baharu produk plastik ke Kanada dan Mexico - MPMA | DagangNews Skip to main content

Ratifikasi CPTPP buka peluang eksport pasaran baharu produk plastik ke Kanada dan Mexico - MPMA

Gambar hiasan
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 9 Ogos - Persatuan Pekilang Plastik Malaysia (MPMA) menyokong sepenuhnya ratifikasi Perjanjian Komprehensif dan Progresif bagi Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP) kerana pengeluar produk plastik dijangka mendapat keuntungan daripada penghapusan tarif serta mendapat akses pasaran baharu untuk industri itu. 

 

Oleh itu, MPMA ingin menyeru kerajaan untuk segera meratifikasi CPTPP bagi membolehkan industri plastik di Malaysia meraih faedah yang akan diperoleh di bawah perjanjian ini.

 

Presiden MPMA, Datuk Lim Kok Boon berkata, pengeluar plastik Malaysia berpeluang mendapat keuntungan daripada penghapusan tarif dan akses pasaran baharu untuk produk plastik. 

 

“Kajian Analisis Kos dan Faedah (CBA) yang dikeluarkan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) baru-baru ini telah menunjukkan hasil yang menggalakkan bagi sektor pembuatan, termasuk plastik. Pada masa ini, eksport Malaysia menghadapi tarif sehingga 15%, yang menjejaskan daya saing Malaysia. 

 

"Pengeluar untuk produk utama yang dieksport ke negara CPTPP seperti filem dan kepingan plastik. Dengan CPTPP, tarif ini akan dihapuskan menjelang 2034 di semua negara CPTPP,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Kajian CBA menunjukkan bahawa negara CPTPP menyumbang 28.2% atau RM11.2 bilion daripada eksport plastik Malaysia (kedua-dua bentuk utama dan bukan utama) pada 2019. 

 

Lim menjangkakan bahawa CPTPP akan membuka akses pasaran ke Kanada, Mexico dan Peru untuk pengeksport plastik kerana ketiga-tiga negara itu adalah pengimport bersih produk plastik. 

 

"Tarif untuk produk plastik akan dihapuskan serta-merta daripada maksimum 6.5% untuk Kanada selepas ratifikasi Malaysia, manakala tarif 15% untuk Mexico dan 9% tarif untuk Peru akan dikurangkan secara beransur-ansur dalam tempoh 10 tahun," katanya.

 

Tambahnya, kajian CBA juga menunjukkan bahawa CPTPP boleh meluaskan saluran penyumberan bahan mentah pada harga yang kompetitif yang akan memanfaatkan sektor plastik. 

 

"Permintaan untuk produk siap plastik termasuk produk plastik yang disahkan halal dijangka meningkat pada tahun-tahun akan datang didorong oleh permintaan yang lebih besar untuk pembungkusan makanan dan minuman. Terdapat juga aplikasi yang semakin meningkat dalam sektor pembinaan.

 

“Penghapusan tarif bahan mentah plastik di bawah CPTPP dijangka mengurangkan kos bahan ini, yang akan mengurangkan tekanan kos yang dihadapi oleh pengeluar plastik sejak beberapa tahun kebelakangan ini berikutan peningkatan kos tenaga dan buruh,” katanya. 

 

Katanya, secara tradisinya, Kesatuan Eropah, Jepun, Australia dan Singapura adalah destinasi eksport utamanya. 

 

"Dengan penghapusan halangan tarif import dan bukan tarif, ia akan meningkatkan daya saing harga eksport produk plastik negara dan akan membuka peluang eksport yang lebih besar ke negara CPTPP, termasuk akses pasaran baharu ke Kanada dan Mexico,” ujarnya. - DagangNews.com