Reputasi perbankan Islam meningkat semasa pandemik | DagangNews Skip to main content

Reputasi perbankan Islam meningkat semasa pandemik

 

KUALA LUMPUR 4 Okt – Laporan oleh CARMA, penyedia perisikan media global terkemuka, telah mengenal pasti lima bank Islam teratas di rantau Asia dan MENA dari segi liputan media secara keseluruhan dan sentimen positif. 

 

Bank Rakyat mendapat liputan paling baik dalam kalangan rakan sejawatnya di Asia, dengan Bank Islam Malaysia dan Maybank Islamic menjadikannya tiga teratas. Secara keseluruhan, Bank Islam di rantau ini melakukan usaha yang lebih besar dalam transformasi digital dan CSR.

 

Analisis mendalam mengenai trend menunjukkan bahawa media tertarik terhadap perkhidmatan digital yang ditawarkan oleh bank.

 

Fokus yang kuat pada pendigitalan di seluruh produk dan perkhidmatan, yang dipercepat oleh strategi dan usaha sama pandemik, telah membantu meningkatkan reputasi dan meletakkan bank Islam secara tegas dalam media tradisional.

 

Walau bagaimanapun, topik yang sama mendapat sentimen bercampur-campur di platform media sosial kerana komen negatif yang timbul daripada masalah teknikal pada perisian dan aplikasi.

 

Laporan itu juga menekankan bahawa topik yang sama meningkatkan kepentingan dalam CSR dalam sektor kewangan pada tahun 2021. Bank-bank Islam meningkatkan usaha CSR dan komuniti mereka selepas wabak. 

 

 

Kedudukan perbankan Islam teratas di Asia & MENA:

carma

 

 

Memetik laporan kajian tersebut, “Bantuan proaktif masyarakat melalui bencana banjir dan COVID-19 mendorong inisiatif CSR, pembiayaan, dan pendanaan UKM yang menguntungkan, menghasilkan posisi media positif secara keseluruhan.

 

‘’Artikel yang paling baik di Asia membincangkan peruntukan dana Bank Rakyat ke yayasan “YBR” untuk membantu pelajar dan meringankan beban isi rumah yang disebabkan oleh wabak tersebut. Laporan menunjukkan bahawa pelaburan dan kepercayaan terhadap tanggungjawab sosial ini akan menjadi asas bagi syarikat."

 

Kajian komprehensif berdasarkan maklumat mengenai pendedahan dan persepsi media terhadap bank Islam mengenal pasti tema yang berkaitan dan mempertimbangkan bagaimana penerimaan terhadap kandungan ini.

 

Di samping itu, ia melihat bagaimana persoalan pokok itu dirasakan dan bagaimana visual bank-bank yang bersangkutan berada di media tradisional dan sosial.

 

 

carma

 

 

Pengarah Urusan CARMA ASIA, Andrew Nicholls berkata, bank-bank Islam telah mendapat banyak perhatian media dan masyarakat sepanjang wabak ini.

 

Dari dapatan laporan kata beliau, jelas bahawa CSR dan digitalisasi adalah dua topik besar yang telah mempengaruhi reputasi bank.

 

"Analisis media yang mendalam memberikan pandangan yang tidak ternilai. Dengan memahami nuansa di platform media dan bagaimana media memposisikan organisasi mereka, bank dapat memiliki kelebihan strategik daripada pesaing mereka," ujarnya. 

 

Laporan Perbankan Islam menggunakan metodologi pengukuran dan analisis media CARMA, termasuk Sistem Penilaian CARMA FAVORABILITY, yang didasarkan pada sekumpulan kriteria yang telah ditentukan yang bertujuan untuk mengurangkan subjektiviti.

 

Ini menilai tajuk utama, panjang, dan penempatan naratif, gambar yang disertakan, jumlah dan kualiti sumber, mesej positif dan negatif, dan nada keseluruhan karya ketika menentukan kesesuaiannya. – DagangNews.com