Sektor hartanah kekal `tidak menarik', kata MIDF Research | DagangNews Skip to main content

Sektor hartanah kekal `tidak menarik', kata MIDF Research

Kondominium dan pangsapuri paling banyak tidak terjual. - Gambar DagangNews.com
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 12 Ogos - Tinjauan jangka pendek sektor hartanah tempatan kekal tidak memberangsangkan berikutan kebimbangan lebihan bekalan, menurut MIDF Research.

 

Menurut firma penyelidikan itu, terdapat hartanah tidak terjual yang berlarutan apabila unit kediaman tidak terjual meningkat, dan Johor mempunyai unit tidak terjual tertinggi.

 

Kondominium dan pangsapuri merupakan penyumbang terbesar kepada unit tidak terjual, kata MIDF Research dalam laporan hari ini.

 

"Unit kediaman tidak terjual kekal pada tahap tinggi pada suku pertama 2022, yang kami fikir akan menjadikan pasaran hartanah kekal berdaya saing dan menggesa pemaju hartanah untuk menawarkan pakej menarik untuk menarik pembeli.

 

"Itu juga boleh menyebabkan pemaju hartanah tidak dapat menyalurkan sepenuhnya kos pembinaan yang semakin meningkat kepada pembeli hartanah dan membawa pemampatan margin pemaju hartanah."

 

Menurut data yang dikeluarkan oleh Pusat Maklumat Harta Tanah Negara (NAPIC), unit kediaman tidak terjual meningkat kepada 35,592 unit pada suku pertama daripada 27,468 unit pada tempoh yang sama pada 2021.

 

Peningkatan unit tidak terjual boleh dikaitkan dengan gangguan kepada aktiviti ekonomi daripada beberapa penutupan di Malaysia.

 

Sementara itu, peningkatan dalam unit kediaman tidak terjual membayangkan kebimbangan yang berlarutan terhadap lebihan bekalan dalam pasaran hartanah.

 

Namun begitu, MIDF Research berkata keadaan itu menunjukkan tanda pelonggaran secara berurutan apabila ia berkurangan sedikit kepada 35,592 unit pada suku pertama daripada 36,863 unit pada suku keempat 2021.

 

Ini berikutan pembukaan semula aktiviti ekonomi memandangkan Malaysia sedang beralih ke fasa endemik.

 

"Ringkasnya, kami melihat isu lebihan bekalan dalam pasaran hartanah kekal apabila unit kediaman tidak terjual kekal tinggi pada suku pertama 2022, kekal melebihi 30,000 unit."

 

MIDF Research mengekalkan pandangan neutralnya terhadap sektor hartanah dan membuat panggilan "Beli" untuk Mah Sing Group Bhd dan IOI Properties Group BHd.

 

"Kami menyukai Mah Sing kerana strateginya memfokuskan segmen rumah mampu milik. Mah Sing boleh mendapat manfaat daripada i-MILIKI kerana Mah Sing memberi tumpuan kepada penjualan hartanah berharga dalam julat harga mampu milik dan di bawah RM500,000.

 

"Kami juga positif terhadap Kumpulan IOI Properties kerana penilaian dagangannya yang tidak mendesak, pada 73 peratus kepada aset ketara bersih sesaham RM3.60.

 

"Kami melihat prospek pendapatan Kumpulan IOI Properties disokong oleh sumbangan yang lebih tinggi daripada pelaburan hartanah dan masa lapang dan bahagian hospitaliti berikutan pembukaan semula aktiviti ekonomi Malaysia," MIDF Research. - DagangNews.com