Selamatkan MTUC daripada kemusnahan | DagangNews Skip to main content

Selamatkan MTUC daripada kemusnahan

Oleh J Solomon

KONGRES Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dengan pantas menjadi bahan sandiwara. Kesan daripadanya akan dirasai oleh pekerja. Tenaga kerja yang 
sudah kurang bernasib baik akan terus terjejas ekoran kurangnya perwakilan yang sewajarnya.

 

Perjalanan MTUC telah melalui beberapa dekad, dan walaupun kritikan telah dilemparkan terhadapnya, ia sentiasa berfungsi sebagai sebuah institusi demokratik.

 

Perebutan kepimpinan adalah sengit, partisan dan kadangkala bermusuhan. Di sebalik semua itu, para pemimpin dan kesatuan sekerja yang bersekutu sentiasa bersatu untuk mewakili kepentingan pekerja.

 

Kali ini, kepimpinan MTUC telah memecah ikatan bersama pekerja dengan menganggap organisasi itu sebagai wilayah sendiri.

 

Sebagai sebahagian daripada Persidangan Perwakilan Tiga Tahunan (TDC) baru-baru ini, Perdana Menteri telah hadir dan menjanjikan peruntukan RM4 juta kepada MTUC dan melantik pemimpin MTUC sebagai Ahli Lembaga Pengarah Syarikat Berkaitan Kerajaanm (GLC).

 

Bekerja dengan kerajaan adalah baik, tetapi menjual kebebasan MTUC kepada mana-mana kerajaan tidak boleh diterima dan tindakan rasuah.

 

Kepimpinan MTUC bukanlah kepimpinan yang bona fide, dan sedang berusaha untuk mengelirukan ahli Majlis Am. Pekerja-pekerja di negara ini tidak lama lagi akan dinafikan perwakilan yang sepatutnya. 

 

Kerajaan Malaysia telah tampil, sebahagian daripada Rancangan Malaysia Kedua Belas, untuk membolehkan perwakilan pekerja di peringkat membuat keputusan.

 

Sehubungan dengan itu, pemimpin-pemimpin Kesatuan yang mewakili GLC/GOC seharusnya diletakkan dalam Lembaga Pengarah dan bukannya pemimpin dari MTUC.

 

Kerajaan dan majikan tidak boleh cuba untuk memecah-belahkan gerakan kesatuan sekerja seperti yang telah berlaku sejak beberapa dekad yang lalu.

 

Keputusan pemilihan, yang merupakan sebahagian daripada TDC MTUC, sedang dicabar secara sah oleh 12 ahli gabungan. Mesyuarat Majlis Am yang diadakan pada 7 Ogos penuh dengan penyelewengan. Ahli gabungan dalam kategori faedah tidak dibenarkan mengambil bahagian. Agenda mesyuarat dihantar tanpa minit mesyuarat yang diadakan sebelum ini. Minit mesyuarat dihantar kepada ahli gabungan pada pukul 1.00 pagi pada hari mesyuarat itu diadakan.

 

Selain daripada penyelewengan dan ketidakcekapan yang jelas, pengabaian keseluruhan ahli gabungan adalah sesuatu yang mengejutkan.

 

Jika MTUC tidak dapat mematuhi Perlembagaannya sendiri, bagaimana mungkin kita boleh meminta dan menuntut agar majikan dan kerajaan mematuhi undang-undang yang baik?

 

Mampu memperoleh majoriti undi semasa mesyuarat Majlis Am mengenai perkara yang bercanggah dengan perlembagaan tidak menjadikannya sah atau betul. Ini adalah peraturan oleh gerombolan.

 

Marilah kita ingat bahawa sebagai pemimpin, kita harus bertanggungjawab kepada ahli kita dan kepada tenaga kerja Malaysia yang lebih besar. Kita harus bersatu untuk menyelamatkan MTUC daripada kehancuran. - DagangNews.com

 


J SOLOMON adalah SETIAUSAHA AGUNG KESATUAN KEBANGSAAN PEKERJA-PEKERJA BANK (NUBE)