Sentoria dakwa pajakan tanah di Langkawi ditamatkan, mungkin saman LADA | DagangNews Skip to main content

Sentoria dakwa pajakan tanah di Langkawi ditamatkan, mungkin saman LADA

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 13 Ogos - Sentoria Group Bhd berkata ia sedang mendapatkan nasihat perundangan berikutan dakwaan penamatan perjanjian pajakan untuk 120 ekar tanah rizab Melayu di Langkawi oleh Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA).

 

Dalam pemaklumannya di Bursa Malaysia pada Jumaat, Sentoria berkata ia telah menerima notis daripada Affin berhubung bayaran balik sebanyak RM28.9 juta daripada LADA, yang didakwa sebagai bayaran balik sebahagian daripada pembayaran pajakan menurut penamatan perjanjian pajakan yang dikatakan.

 

Walaupun menerima notis itu, Sentoria berkata ia sedang menerima nasihat mengenai penamatan perjanjian yang dikatakan oleh LADA.

 

“Sekiranya peguam cara kami bersetuju bahawa penamatan yang dikatakan adalah salah dan tidak sah, SLSB akan memulakan tindakan yang perlu untuk mendapatkan semula kos yang ditanggung setakat ini bersama-sama dengan kerugian besar yang kami alami kerana kami tidak dapat memajukan tanah itu seperti dimaksudkan.

 

“LADA sebagai pemberi pajak sedar sepenuhnya tentang pembangunan yang diharapkan,” tambah Sentoria.

 

Anak syarikat milik 75% kumpulan itu Sentoria Langkawi Sdn Bhd (SLSB) telah menandatangani dua perjanjian dengan LADA pada 2014 untuk memajak 70 ekar tanah di Padang Mat Sirat dengan pertimbangan premium pajakan sebanyak RM30.49 juta serta 50 ekar tanah di Mukim Ulu Melaka untuk RM10.89 juta, kedua-duanya dengan pajakan 90 tahun.

 

LADA ialah pemilik berdaftar kedua-dua kawasan tanah.

 

SLSB memajak dua bidang tanah itu dengan tujuan untuk membangunkannya menjadi projek yang dikenali sebagai Langkawi Geopark Resort City dan Langkawi Medical Village.


 

LADA

 


Sentoria berkata SLSB telah membayar RM41.38 juta kepada LADA sebagai pertimbangan premium pajakan dengan pinjaman RM28.9 juta daripada Affin Bank Bhd dan baki RM12.48 juta daripada dana jana dalaman.

 

Kumpulan itu berkata SLSB sejak 2014 telah menanggung kos pembangunan hartanah dan jumlah bawaan bagi tanah itu, termasuk premium pajakan tanah dan kos pembangunan hartanah berjumlah RM60.15 juta setakat ini.

 

Saham Sentoria ditutup 4.17% atau setengah sen lebih tinggi pada 12.5 sen pada Jumaat, memberi nilai pemaju hartanah dan pengendali resort itu pada RM70.9 juta. - DagangNews.com