TikTokshop – platform perniagaan dalam talian terbaharu yang mesti setiap peniaga sertai | DagangNews Skip to main content

TikTokshop – platform perniagaan dalam talian terbaharu yang mesti setiap peniaga sertai

Oleh WAN NUR SOPHIA WAN AB. AZIZ

TikTok bukan lagi platform untuk hiburan semata-mata. Sebaliknya, ia telah menjadi alat media sosial yang berharga untuk mencapai demografi di semua peringkat, termasuk boomer. 

 

Jika penjual Lazada dan Shopee yang ingin melalui pemasaran TikTok, anda berada di tempat yang betul. 

 

TikTok Shop merupakan platform e-dagang yang terbaru untuk bisnes dan pencipta untuk mempamer dan menjual produk terus melalui video in-Feed, LIVE dan tab pameran produk dalam TikTok untuk semua pengguna TikTok Malaysia. Penyepaduan hiburan dalam perdagangan menjadikannya sebagai Shoppertainment.

 

TikTok Shop boleh didapati di pasaran Malaysia sejak awal Mac 2022. Seperti mana-mana platform sosial, TikTok Malaysia menjemput semua perniagaan tempatan termasuk penjual dalam talian, pembeli, pencipta dan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) di bawah satu bumbung untuk pengalaman membeli-belah dalam talian.

 

Berdasarkan statistik dan penyelidikan oleh TikTok Malaysia, 44% pengguna TikTok juga membuat pembelian secara spontan.

 

Jadi dari sudut perniagaan, adalah wajar untuk membangunkan TikTokShop untuk memanfaatkan dan menggalakkan membeli-belah dalam talian.

 

Untuk permulaan, peniaga boleh mendaftar untuk menjadi penjual menggunakan akaun TikTok mereka melalui Pusat Penjual TikTokShop.

 

Pemasaran TikTok banyak berkisar pada kesedaran jenama melalui video yang kreatif dan boleh dimakan.


 

parafrasa

 


Kandungan terpanjang yang boleh anda muat naik ialah 3 minit, dan jika strategi kandungan TikTok menarik, penglibatan akan menyusul. 

 

Perbezaan paling ketara antara TikTok dan platform media sosial lain ialah antara muka penggunanya.

 

Algoritma penemuan unik TikTok memberikan peluang yang sama kepada pencipta kandungan untuk menjadi tular tanpa mengira bilangan pengikut mereka.

 

Ramai peniaga secara dalam talian beralih dari Shopee kepada TikTokshop kerana TikTokshop banyak menyediakan baucar dan free shipping kepada pengguna.

 

Peniaga dalam talian giat melakukan strim langsung (live streaming) mempromosikan barang jualan untuk menarik pengguna untuk membeli.

 

Hampir semua peniaga melakukan live streaming setiap hari kerana rata-rata pengguna lebih gemar melihat barang dipromosikan secara langsung.

 

Selain itu, jualan secara live streaming membolehkan pengguna boleh membeli barangan secara terus dan mendapat banyak promosi dan diskaun seperti penghantaran percuma. Ini merupakan tarikan yang menjadikan ramai pengguna beralih dari Shopee ke TikTokshop.


 

parafrasa

 


TikTok juga sekarang merupakan aplikasi yang paling popular berbanding aplikasi lain. Oleh itu, TikTok ialah alat pemasaran video yang sangat berkesan.

 

Secara global, pengguna membelanjakan purata sebanyak 52 minit di TikTok setiap hari, dan 90% daripada penggunanya mengaksesnya setiap hari. 

 

Peluang besar yang disediakan oleh TikTok dari segi khalayaknya membolehkan penjual mencapai demografi yang luas dalam satu kandungan. 

 

Lebih-lebih lagi, kajian menunjukkan bahawa menjelang 2025, 54.9% pemasar akan bekerjasama dengan pengaruh TikTok untuk promosi jenama dan 66.4% daripada pemasar pengaruh akan menggunakan platform tersebut.

 

Dan sementara banyak aplikasi akan berkembang untuk setanding dengan TikTok, popularitinya akan kekal.

 

Kelebihan TikTokShop:

1.Mempunyai banyak pengguna aktif

TikTok, mempunyai ramai pengguna aktif dari pelbagai negara. Tahun ini, TikTok diramal mencatat 1.5 bilion pengguna. Sudah tentu, ini bukan tanpa sebab kerana pada tahun 2021, pengguna aktif TikTok telah mencapai 800 juta dan menjadi aplikasi yang paling kerap dikunjungi oleh pengguna. Dengan begitu ramai pengguna aktif di TikTok, boleh menggunakan platform ini untuk mempromosikan perniagaan dan mencapai pasaran sasaran potensi perniagaan.

 

2. Strategi peniaga untuk meluaskan pasaran 

TikTokShop, adalah langkah untuk meluaskan pasaran. Salah satu langkah untuk perniagaan mencapai pasaran adalah dengan menggunakan media sosial seperti TikTok. Kenapa? Kerana TikTok telah menjadi platform media sosial yang mempunyai pengguna paling aktif dan paling kerap dikunjungi. Oleh itu, anda mempunyai peluang besar untuk mengembangkan jangkauan pasaran dan boleh menarik pelanggan baharu yang boleh meningkatkan jualan.

 

3. Beli dan Jual dengan Selamat

TikTokShop adalah untuk dapat membuat transaksi jual beli dengan selamat. Satu perkara yang penting untuk ketahui tentang TikTokshop ialah proses jual beli boleh dilakukan dengan mudah dan selamat. Kerana TikTok telah menyediakan penapisan sendiri untuk meminimumkan berlakunya penipuan. 

 

4. Penghantaran percuma dan promosi yang lumayan

TikTok Shop menyediakan promosi besar dan penghantaran percuma pada setiap pembelian. Umumnya, pengguna merungut tentang kos penghantaran barang setiap kali mereka membeli-belah di pasaran atau e-dagang. Kini dengan menggunakan TikTokShop kini boleh menikmati diskaun yang lebih besar dan penghantaran percuma.


 

parafrasa

 


Kelebihan membeli di TikTokShop:

1. Penghantaran yang laju berbanding platform e-dagang yang lain.

 

2. Barang lagi murah berbanding Shopee.

 

3. Baucar free shipping ada 3 kali. TikTokshop menyediakan untuk pengguna yang tidak pernah melakukan pembelian di TikTokShop. Baucar ini paling digemari oleh pembeli dalam talian.

 

4. Baucar kedai yang sangat murah. Ini memberi keuntungan kepada pengguna TikTokshop.

 

Oleh itu, sebagai peniaga dan pengguna mestilah bijak memanfaatkan kelebihan yang ditawarkan oleh TikTokShop. – DagangNews.com

 

 

WAN NUR SOPHIA WAN AB. AZIZ adalah pelajar Program Komunikasi Media baharu Universiti Sains Islam Malaysia