Bangunan universiti turut jadi sasaran bedilan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 11 January 2024

Bangunan universiti turut jadi sasaran bedilan

 

 

SEWAKTU melawat Universiti Islam Gaza, saya dapat melihat betapa tekun dan bersungguh mahasiswa mengikuti subjek. Saya dapat melihat ramai mahasiswa perempuan dari lelaki.

 

Saya bersama rombongan dari Malaysia diajak mengikuti sebuah kuliah dan kemudian berbincang dengan para mahasiswa. Sebagai pelawat saya dibenarkan bertanya apa saja dan menjawab soalan yang dibangkitkan.

 

Antara graduan terkenal dari universiti Islam, ialah Mohammed Dahlan (Ahli Politik), Ahmed Jabari (Komander Tentera), Ahmad Bahar (Penggubal Undang-undang), dan Tamer Almisshal (Wartawan Palestin).

 

Dengan Pasukan Pertahanan Israel (IDF) mengesahkan pada hari Rabu 11 Oktober telah mengebom Universiti Islam Gaza dan mengeluarkan video sebuah bangunan menjadi sasaran serangan udara.


 

wainuiomata
Bangunan Islamic University of Gaza (atas) sebelum dibedil (gambar bawah selepas dibedil Zionis)


 

wainuiomata

 


Kenyataan akhbar IDF berkata telah "menghancurkan pusat operasi, politik dan ketenteraan Hamas yang penting di Gaza - Universiti Islam".

 

Video itu menunjukkan empat bangunan terkena peluru berpandu udara ke darat yang disasarkan berturut-turut yang meletup apabila terkena impak. Seorang pegawai universiti mengesahkan bahawa "beberapa bangunan telah musnah sepenuhnya.”

 

IDF mendakwa: "Universiti itu digunakan sebagai kem latihan Hamas untuk operasi perisikan tentera, serta untuk pembangunan dan pengeluaran senjata. Menggunakan persidangan universiti untuk mengumpul dana untuk keganasan dan mengekalkan hubungan rapat dengan kepimpinan kanan Hamas".

 

Kementerian Pengajian Tinggi dan Penyelidikan Palestin mengeluarkan kenyataan  mengutuk serangan terus ke atas bangunan dan kemudahan dua universiti, Universiti Islam dan Universiti Al-Azhar. Menyebabkan kerosakan serius kepada infrastruktur kedua-dua universiti itu.

 

Universiti Islam Gaza mengatakan sebahagian besar bangunan telah mengalami kerosakan besar dan kerugian material yang teruk akibat serangan udara Israel. Universiti Islam menyeru semua institusi, organisasi dan badan antarabangsa untuk campur tangan dengan cepat, dan bekerja keras untuk melindungi institusi yang berkhidmat kepada semua rakyat Palestin daripada serangan ini dan bekerja segera untuk menjamin hak pelajar untuk selamat. pendidikan.

 

Universiti Islam Gaza ialah ahli beberapa persatuan serantau dan antarabangsa serta rangkaian pengajian tinggi, termasuk Persatuan Universiti Antarabangsa, Kesatuan Universiti Mediterranean, Persatuan Universiti Arab, Persekutuan Universiti Dunia Islam dan Global Rangkaian Universiti untuk Inovasi.

 

Sementara itu, angka kematian pelajar dan ahli akademik Palestin semakin meningkat.

 

Kesatuan Am Pelajar Palestin-Malaysia cawangan pada 8 Oktober mengumumkan kematian Dr Mohamed Jamil Al-Zaanin, graduan kedoktoran di Universiti Sains Islam Malaysia, yang terbunuh semasa serangan udara ketika bercuti di Semenanjung Gaza bersama isteri, juga seorang pelajar PhD, dan empat orang anak; dan Suleiman Jihad Suleiman Abu Anza, pelajar Universiti Al-Bukhari di Malaysia, yang turut bercuti di Gaza.


 

wainuiomata

 


Sementara itu, seorang pelajar dilaporkan bersembunyi daripada serangan udara di sebuah rumah dengan 30 ahli keluarganya. Tujuh keluarga ditempatkan di empat bilik di bawah satu bumbung.

 

Ramai daripada mereka berpindah ke selatan Semenanjung Gaza mencari keselamatan daripada serangan serangan udara balas Israel berikutan serangan mengejut dari Hamas.

 

Tetapi keselamatan masih tidak terjamin. Ketakutan pelajar semakin meningkat bukan sahaja oleh letupan di sekeliling mereka, tetapi akses kepada makanan, air bersih, elektrik yang semakin berkurangan dan pemutusan sambungan yang semakin meningkat dari seluruh dunia apabila perkhidmatan internet dan sel kekal tidak stabil.

 

"Kami sedang mati. Perlahan, perlahan, perlahan."

 

Serangan udara Israel melanda rumah keluarga pelajar dan membunuh kanak-kanak di dalamnya.

 

"Kami tidak tahu sehingga subuh apabila internet kembali dan kami boleh pergi ke rumah untuk memeriksa kecederaan dan syuhada itu," katanya.

 

“Semua di sini di Gaza menjadi sasaran. Kami mempunyai mayat di mana-mana di hospital. Seperti semalam, saya pergi ke hospital. Saya melihat semua kecederaan di dalam bilik hospital  seperti filem. Malah filem tidak dapat membayangkan tragedi."


 

wainuiomata

 


Gaza, rumah kepada lebih 2 juta rakyat Palestin, telah dikepung sejak kumpulan Hamas melakukan serangan  yang tidak pernah berlaku sebelum ini ke Israel, membunuh lebih 1,400 orang dan mengambil lebih 200 tebusan yang lain, menurut pihak berkuasa Israel.

 

Sebagai tindak balas, tentera Israel telah melakukan serangan udara berskala besar ke atas Gaza, membunuh lebih 23,000 orang dan mencederakan lebih 25,000 yang lain, menurut Kementerian Kesihatan Gaza yang dikendalikan Hamas.

 

IDF berkata  telah menyerang lebih 11,000 sasaran di Gaza sejak serangan itu.

 

Ramai pelajar tidak dapat membezakan sebab mengapa Universiti Islam Gaza, tempat di mana anak muda Gaza belajar pemasaran, perakaunan, sastera Inggeris dan perubatan menjadi sasaran dalam serangan Israel.

 

Masih mahasiswa mengenang tentang universiti yang telah dibom dan musnah sepenuhnya. Pelajar tidak mempunyai apa-apa hubungan dengan Hamas dan dengan penentangan. Ramai pelajar menjalani salah satu daripada detik-detik yang sempurna dan, seperti, menakjubkan dalam hidup di Universiti Islam. Pelajar tidak pernah menjangka akan dibom atau menjadi sasaran kerana tidak mempunyai apa-apa hubungan dengan penentangan di universiti Islam.

 

Dalam sekelip mata, semuanya musnah. Jadi kehilangan segala-galanya, pengetahuan dan kebebasan untuk bergerak.

 

Kalau semua ini tidak cukup mengejutkan, pertimbangkan di media sosial, satu kenyataan telah diedarkan mengatakan kalendar akademik universiti Islam Gaza yang terjejas terpaksa dihentikan, kerana jumlah pelajar  yang terkorban dalam serangan Israel itu.

 

Ringkasnya, tidak cukup pelajar yang hidup untuk mengendalikan pelajaran untuk semester.


 

wainuiomata

 


Segera disertai dengan ledakan media sosial daripada rakyat Palestin yang menyeru dunia untuk bertindak balas dan bertindak balas terhadap kematian universiti, institusi akademik dan ilmu di Gaza.

 

Serupa di banyak universiti, sarjana dan mahasiswa di seluruh dunia mendapati tangan mereka terikat untuk bersuara menentang tindakan anti-Israel.

 

Boleh dikatakan, ramai pelajar universiti mendapati diri mereka dibuang, digantung, malah disenaraihitamkan oleh bakal majikan kerana penyertaan mereka dalam perhimpunan pro-Palestin.

 

Lihatlah universiti dibom, di mana pelajar tidak lagi bernyawa untuk pergi ke kelas dan manuskrip berharga menjadi hancur.

 

Seakan cubaan untuk menghapuskan sepenuhnya intelek rakyat Palestin, untuk mengambil hak mereka untuk dididik dengan aman dan selesa. Merampas masa depan Palestin daripada dibangunkan menjadi sebuah negara yang gemilang seperti sejarah masa lalu.

 

Kebanyakan reaksi yang dipaparkan terhadap kekacauan di Gaza kebanyakannya adalah dalam kalangan pelajar di seluruh dunia, yang mengambil keputusan sendiri dengan menyertai demonstrasi dan perhimpunan untuk menyeru gencatan senjata atas nama kemanusiaan.

 

Bersyukur kepada sifat peredaran media sosial yang pesat, anak-anak muda  baik Muslim dan bukan Islam, Palestin dan bukan Palestin, atau sesiapa sahaja, diberi cara untuk menyalurkan pemikiran dan suara mereka mengenai konflik Palestin-Israel.

 

Namun ramai yang mula percaya hanyalah suara samar yang didengari daripada rakan-rakan ahli akademik. Hakikatnya akademia mempunyai banyak perkara yang boleh diperkatakan tentang pencabulan institusi yang gemilang.


 

parafrasa

 


Malangnya percubaan untuk menutup mulut orang yang mempunyai kredibiliti dalam suara nampaknya semakin berjaya. Kerana sekarang kekosongan dan kesunyian suara terasa seperti raungan yang mengganggu dan memekakkan telinga.

 

Terpulang kepada pelajar dan ahli akademik yang cukup bersedia untuk memulakan tindakan balas intelektual sendiri walaupun ada kemungkinan dibuang kerana pro-Palestin di negara Barat.- DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags