Gen Z ambil berat lebih tentang kos, Milenial pentingkan kestabilan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 15 Aug 2024 07:00 AM

Gen Z ambil berat lebih tentang kos, Milenial pentingkan kestabilan

 

 

 

SAYA sudah bersara dan melihat generasi muda, anak-anak saya dari Milineal dan Generasi Z yang sudah bekerja. Yang pastinya, saya tidak tahu apakah pekerjaan mereka kerana zaman sudah berubah dengan pesat.

 

Sekarang dunia meledak dengan AI,  manusia dan robot diibaratkan akan menjadi rakan. Satu jangkaan yang berlaku pada masa hadapan, impak daripada kepesatan pembangunan teknologi AI di dunia termasuk Malaysia.

 

Dari ramalan penggunaan robot (mesin) menjadi lebih meluas dan manusia akan bergantung kepada robot. Robot berserta dengan AI ini berfungsi sebagai sistem yang melaksanakan tugasan tertentu secara serupa atau melangkaui kepintaran manusia.

 

Generasi milenial atau generasi Y adalah generasi yang lahir sekitar tahun 1980 hingga tahun 1995 pada saat teknologi telah maju. Mereka tumbuh di dunia yang telah mahir menggunakan media sosial dan juga telefon pintar sehingga automatik mereka sangat mahir dalam teknologi.

 

Generasi milenial sering dinilai sebagai generasi yang malas. Namun sebenarnya generasi milenial adalah generasi yang memiliki pengetahuan tinggi, percaya diri, dan merupakan generasi yang paling banyak membaca buku seperti anak-saya sejak kecil. Namun generai milenial sangat rentan terserang depresi serta gangguan kecemasan, juga ada kebenaran.

 

Dua anak saya masuk dalam golongan milineal dan yang ketiga dalam Gen Z, generasi yang lahir sekitar tahun 1997 hingga tahun 2000-an. Gen Z adalah generasi yang masih muda dan tidak pernah mengenal kehidupan tanpa teknologi sehingga terkadang disebut sebagai i-gen.

 

 

wainuiomata

 

 

Gen Z dinilai sebagai generasi yang bercita-cita tinggi, mahir tentang hal digital, percaya diri, mempertanyakan banyak hal, banyak menggunakan bahasa bercampur, lebih sering menghabiskan waktu sendiri, dan rasa ingin tahu yang sangat tinggi. Gen Z juga rentan terkena kemurungan juga kebimbangan.

 

Apabila bercakap tentang pekerjaan, satu saiz tidak sesuai untuk semua. Terdapat banyak perbincangan mengenai perbezaan antara milenial dan Generasi Z, dan walaupun mereka mungkin kelihatan tidak begitu berbeza dalam kehidupan sebenar, kedua-dua kohort mempunyai jangkaan dan pilihan pekerjaan yang berbeza-beza.

 

Setiap generasi mempunyai keperluan, sifat dan keutamaan yang unik. Jika tidak menangani setiap jangkaan dengan betul,  mungkin terlepas peluang untuk meningkatkan kadar pengekalan.

 

Gen Z, kadangkala dikenali sebagai "zoomer," ialah kohort demografi yang datang selepas milenial dan meneruskan Generasi Alpha. Ahli-ahli tahun Gen Z dilahirkan antara 1997 dan 2012. Jadi pada tahun 2023, umur Gen Z adalah antara 11 hingga 26 tahun.

 

Mereka lazimnya dirujuk sebagai generasi pertama sepenuhnya digital. Mereka membesar dengan media sosial dan telefon pintar—mereka sudah biasa hidup dalam dunia yang mengutamakan digital.  Generasi yang pelbagai ini sangat bermotivasi dan lebih mengelak risiko berbanding generasi sebelumnya.

 

Saya berpendapat ada tiga perkara penting—atau perbezaan antara Milenial dan Gen Z berkaitan dengan pekerjaan.

 

Ahli Gen Z lebih mengambil berat tentang kos pendidikan, berbanding Milenial yang mementingkan kestabilan, manakala Gen Z lebih menitikberatkan pencarian pekerjaan impian mereka.

 

Lebih ramai Gen Z mengikuti pengaruh ibu bapa mereka, berbanding rakan sejawat Milenium mereka.

 

 

wainuiomata

 

 

Gen Z mengharapkan untuk bekerja lebih keras daripada generasi Milenial yang menjadi optimis, terima kasih kepada ibu bapa Baby Boomer. Menggalakkan dan membesar dalam masa kemakmuran dan peluang.

 

Gen Z akan menjadi realistik, terima kasih kepada ibu bapa Generasi X yang ragu-ragu dan jujur serta membesar dalam kemelesetan.

 

Dalam satu kajian di Amerika, tujuh puluh satu peratus daripada Gen Z berkata mereka percaya frasa "jika anda mahu ia dilakukan dengan betul, maka lakukan sendiri."

 

Apabila diberi pilihan untuk menyusun sekumpulan meja, Milenial akan memilih susunan kerjasama dan memasang meja menjadi bulatan. Gen Z akan lebih berdaya saing dengan rakan sekerja mereka dan akan memanfaatkan mentaliti lakukan sendiri di tempat kerja.

 

Malah, Gen Z lebih suka mempunyai ruang kerja mereka sendiri daripada berkongsi dengan orang lain. Gen Z mengatakan bahawa Wi-Fi yang berfungsi adalah lebih penting bagi mereka daripada bilik mandi yang bekerja.

 

Milenial adalah perintis dalam era digital. Mereka menyaksikan pengenalan dan kebangkitan media sosial, pemesejan segera, telefon pintar, enjin carian dan revolusi mudah alih.

 

Gen Z tidak menyaksikan inovasi ini, sebaliknya, mereka dilahirkan ke dalamnya. Ketersambungan di mana-mana, maklumat global yang dipilih susun tinggi, video atas permintaan dan kitaran berita 24/7 adalah asli Gen Z.

 

Sebagai perintis digital, Milenium meneroka dan mengeksploitasi media sosial dan mendedahkan pemikiran, pendapat, dan setiap kemas kini kehidupan yang patut diberi perhatian atau hina.

 

 

wainuiomata

 

 

Dengan keselamatan dan keselamatan yang diutamakan, Gen Z akan lebih berkira dan selektif dengan maklumat yang mereka kongsi dalam talian. Sebagai contoh, Gen Z tertarik kepada Snapchat kerana kandungan terikat masa yang tidak akan hidup dalam talian selama-lamanya seperti siaran TikTok,  Tweet atau Facebook.

 

Gen Z lebih suka berkomunikasi secara bersemuka dengan rakan sekerja. Milenial mempelopori banyak alat komunikasi digital seperti mengirim teks, pemesejan segera, Slack, dsb yang menjadikan tempat kerja lebih cekap dan berkesan tetapi ada yang berpendapat kurang menarik.

 

Dilengkapi dengan pengalaman mereka berkomunikasi menggunakan penglihatan penuh, bunyi dan gerakan melalui Skype, FaceTime, Snapchat, dsb., Gen Z diletakkan sebagai generasi yang ideal untuk akhirnya mencapai keseimbangan yang tepat antara komunikasi tempat kerja dalam talian dan luar talian.

 

Gen Z mengatakan terdapat cara lain untuk mendapatkan pendidikan yang baik daripada pergi ke universiti. Saya terkejut dengan anak saya yang berpendapat demikian tetapi dia mengikut nasihat.

 

Milenium mempersoalkan sama ada hutang pelajar mereka yang besar berbaloi, terutamanya memandangkan ramai graduan universiti bekerja dalam pekerjaan yang tidak memerlukan ijazah dan satu apalagi graduan universiti ramai menganggur.

 

Gen Z akan meneroka alternatif pendidikan. Mereka akan meneruskan penyelesaian pembelajaran atas permintaan atau tepat pada masanya, seperti tutorial cara untuk YouTube, atau akan mencari majikan yang menawarkan latihan semasa kerja dan pembangunan yang mantap. Gen Z akan berminat dalam situasi di mana mereka boleh mempunyai pelbagai peranan dalam satu tempat pekerjaan.

 

Membesar dalam masa yang pantas dan semakin dewasa dalam budaya atas permintaan, Milenium mempunyai sedikit kesabaran, terutamanya apabila ia berkaitan dengan kerjaya mereka.

 

Gen Z tidak akan terlepas sebarang pengalaman berharga dan ingin melenturkan otot pembelajaran atas permintaan mereka dengan mencuba pelbagai peranan atau projek seperti pemasaran, perakaunan, sumber manusia, dsb. di dalam organisasi.

 

 

wainuiomata

 

 

Ramai orang dewasa di seluruh dunia berumur 35+ bersetuju bahawa "kanak-kanak hari ini mempunyai lebih banyak persamaan dengan rakan sebaya global mereka berbanding dengan orang dewasa di negara mereka sendiri."

 

Milenium dianggap sebagai generasi global pertama kerana mereka berkongsi ciri dan nilai yang sama merentas sempadan dan mereka dapat melihat peristiwa global yang penting dalam masa nyata.

 

Walau bagaimanapun, Gen Z berinteraksi dengan rakan sejagat mereka dengan lebih lancar berbanding generasi lain. Apabila lebih banyak dunia datang dalam talian, geografi akan terus mengecil menyebabkan Gen Z melihat diri mereka sebagai warga global.

 

Begitulah anak-anak saya yang membesar di Dubai sehingga melanjutkan pengajian di luar negara yang berfikiran global dan mudah untuk berkomunikasi dengan berbilang bangsa, tanpa rasis!

 

 

 Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews