Kehidupan kedua di Universiti Mesra Umur | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 11 July 2024

Kehidupan Kedua di Universiti Mesra Umur

 

 

 

SAYA sudah mencapai usia untuk kehidupan kedua selepas bersara. Dengan isteri yang masih bekerja sebagai pensyarah dan saya menghabiskan masa dengan jurusan kedoktoran, untuk peluang kedua dalam pembelajaran.

 

Belajar adalah sepanjang hayat untuk saya sebagai seorang OKU yang berusaha untuk tidak menghadapi segala penyakit yang selalu datang sebagai warga emas.

 

Menjelang 2030, lebih 1.4 bilion orang di seluruh dunia akan berumur sekurang-kurangnya 60 tahun. Jumlah ini akan meningkat sehingga 2.1 bilion menjelang 2050. Pada ketika ini, akan terdapat lebih ramai orang berumur 60 tahun atau lebih tua daripada orang antara 10 dan 24 tahun.

 

Peralihan demografi yang dramatik ini mendorong PBB dan WHO untuk mengisytiharkan tahun 2020 sebagai dekad penuaan yang sihat. Begitulah harapan yang bermain di fikiran saya, warga emas terus sihat dan bahagia.

 

Penciptaan dunia yang lebih mesra umur termasuk perkara asas seperti meningkatkan akses penjagaan kesihatan. Tetapi saya merasakan satu komponen kritikal sering diabaikan: mengambil kursus kolej pada usia 50-an, 60-an atau lebih.

 

Peluang untuk belajar di kemudian hari telah dikaitkan dengan pelbagai hasil kesihatan yang positif. Ini termasuk kurang mengasingkan diri secara sosial dan kekal tajam dari segi mental.

 

 

parafrasa

 

 

Ramai orang dewasa yang lebih tua mengetahuinya. Menurut Statistik, lebih 550,000 orang dewasa Amerika berumur 50 tahun ke atas telah mendaftar dalam program sarjana muda dan siswazah kolej pada tahun 2021.

 

Alasan mereka untuk kembali ke sekolah berkisar daripada mempelajari kemahiran baharu kepada keinginan untuk maju dalam kerjaya mereka kepada pencapaian matlamat yang telah lama dipegang.

 

Saya tidak pasti di Malaysia namun saya mengesyorkan perkara yang sama untuk warga emas yang semakin bertambah dari tahun ke tahun.

 

Laporan Jabatan Statistik Malaysia (JSM) berkata peratusan penduduk dikategorikan sebagai warga emas  meningkat kepada 7.3 peratus pada 2022 berbanding 7.0 peratus (2021) daripada keseluruhan populasi Malaysia.

 

Berdasarkan definisi PBB, Malaysia sudah menjadi negara menua, tambahan lagi usia penengah meningkat dari 30.1 tahun pada 2021 kepada 30.4 tahun pada 2022.

 

Menurut unjuran JSM, pada 2030 kira-kira 15.3 peratus daripada jumlah penduduk Malaysia berusia melebihi 60 dan pada 2022, kira-kira 11.1 peratus atau 3.6 juta penduduk Malaysia melebihi usia 60 iaitu usia persaraan kebanyakan rakyat Malaysia.

 

Dengan jangka hayat penduduk Malaysia bertambah panjang iaitu 73.4 tahun berbanding 10 tahun lalu, banyak persoalan dibahaskan di pelbagai peringkat bagi memastikan individu bersara dapat menempuhi usia emas dengan selesa.

 

Institusi pengajian tinggi memainkan peranan unik dalam membentuk dunia yang semakin tua. Pada tahun 2012, sekumpulan sarjana antara disiplin bertemu untuk menubuhkan 10 prinsip universiti mesra umur.

 

 

parafrasa

 

 

Ini termasuk perkara seperti pembangunan kerjaya untuk orang dewasa yang lebih tua yang meneruskan kerjaya kedua, peningkatan akses kepada program kesihatan dan kesejahteraan di universiti dan peluang untuk belajar bersama pelajar yang lebih muda.

 

Pada 2014, usaha ini berkembang menjadi Age-Friendly University Global Network di Amerika, sebuah kolektif lebih daripada 120 kolej dan universiti di seluruh dunia. Institusi ini menggalakkan penuaan yang positif dan sihat melalui program pendidikan yang inovatif, agenda penyelidikan, peluang penglibatan sivik dan banyak lagi.

 

Universiti mesra umur ialah universiti yang komited untuk memasukkan dan menyokong pelajar dari semua peringkat umur. Maksud ini mungkin berbeza dari universiti ke universiti.

 

Sesetengah menumpukan pada meningkatkan kehadiran orang dewasa yang lebih tua - dianggap umur 55 dan lebih tua - di kampus. Yang lain mengetuai pembangunan kesihatan dan inisiatif penyelidikan untuk meningkatkan kehidupan orang dewasa yang lebih tua.

 

Sebuah universiti memberikan tumpuan kepada pelajar di semua peringkat kehidupan semakin berkembang. Ini membangun dan menyokong program kredit dan bukan kredit untuk pelajar bukan tradisi.

 

Ada universiti Amerika memastikan ia menjadi destinasi yang menarik untuk pesara. Malah menawarkan program lanjutan di seluruh negeri yang menarik minat ramai orang dewasa yang lebih tua, seperti program tukang kebun induk, yang melibatkan 40 jam latihan pendidikan dalam hortikultur pengguna.

 

Ada universiti pula menekankan kepentingan melibatkan orang dewasa yang lebih tua dalam penyelidikan. Ada pusat berfungsi untuk memastikan kualiti hidup yang lebih baik untuk orang dewasa yang lebih tua pada masa hadapan.

 

Begitu juga, sebuah universiti bekerjasama dengan komuniti di seluruh komanwel untuk menyelidik perkara yang diperlukan oleh orang dewasa yang lebih tua dan cara komuniti boleh menyediakan untuk mereka.

 

 

Rangkaian Global Universiti Mesra Umur

 

 

Semua contoh ini adalah daripada universiti yang merupakan sebahagian daripada Age-Friendly University Global Network. Tetapi telah lama dilakukan oleh banyak universiti di luar Malaysia.

 

Sebagai contoh, ada telah membantu universiti mereka bentuk program untuk mencapai orang dewasa yang lebih tua selama beberapa dekad. Ini termasuk tawaran seperti kelas tarian dan perjalanan pendidikan.

 

Sama ada orang dewasa yang lebih tua pergi ke kolej untuk mendapatkan kredit akademik ke arah ijazah atau hanya untuk pembangunan peribadi, kehadiran mereka di kampus memberi manfaat kepada seluruh komuniti.

 

Orang dewasa yang lebih tua mendapat manfaat daripada peluang sosial, rangsangan intelek dan pertumbuhan peribadi. Ini malah menjangkau kesihatan mereka. Orang dewasa yang lebih tua yang terlibat dalam aktiviti sosial kurang berkemungkinan menghidap penyakit tertentu, termasuk penyakit jantung dan beberapa kanser.

 

Pembelajaran berterusan juga dikaitkan dengan hasil kesihatan yang positif, seperti peningkatan kesejahteraan umum dan kesihatan mental.

 

Penyelidikan juga menunjukkan bahawa hubungan antara generasi di kampus boleh mengurangkan persepsi negatif pelajar muda terhadap orang dewasa yang lebih tua. Pelajar muda mungkin kurang mengaitkan orang yang lebih tua dengan penurunan fizikal dan kematian dan lebih banyak lagi dengan senyuman dan pembelajaran, sebagai contoh.

 

Kelas kongsi mempromosikan lebih banyak pengalaman positif antara mereka, termasuk perbualan yang mendalam dan bermakna.

 

 

Rangkaian Global Universiti Mesra Umur

 

 

Program terbaik di universiti mesra umur memastikan bahawa orang dewasa yang lebih tua mengalami rasa keterangkuman, rasa hormat dan peluang yang lebih besar untuk belajar.

 

Di sesetengah universiti, orang dewasa yang lebih tua juga boleh mencari persahabatan dalam komuniti persaraan berasaskan universiti dan memendekkan kursus yang memenuhi keperluan mereka untuk fleksibiliti. Dan di institusi ini, profesor komited untuk menyepadukan orang dewasa yang lebih tua dalam bilik darjah kolej mereka.

 

Walaupun orang dewasa yang lebih tua boleh melibatkan diri dalam peluang pembelajaran di hampir mana-mana sekolah, universiti dengan jawatan mesra umur mungkin menjadi pertaruhan terbaik mereka dalam hal kemasukan.

 

Saya berharap universiti di Malaysia berusaha dalam memastikan warga emas tidak terbiar dan mungkin hilang sumber pendapatan, kerana warga emas selalu mempunyai wang yang banyak dan mahu keberkatan sementara masih bernafas. - DagangNews.com

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

 

Portfolio Tags