Semua orang harus membaca Puisi Palestin | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 20 Jun 2024 07:00 AM

Semua orang harus membaca Puisi Palestin

 

 

 

PUISI pada tahap terbaik boleh membuatkan pembaca terdiam, tetapi juga memberi suara kepada mereka yang diam. Puisi membangkitkan emosi.

 

Mungkin apabila dunia menutup mata terhadap kengerian di Palestin, adalah penting untuk membaca puisi.

 

Di waktu kompleks ini tiada apa-apa seperti puisi untuk mengingatkan tentang kemanusiaan.

 

Semua memerlukan puisi untuk merasakan rakyat Palestin, anak-anak mereka yang dibom oleh tentera Israel dan kenangan saya di Gaza selama-lamanya terukir dalam tragedi hari ini.

 

 

wainuiomata

 

 

Ada ibu ayah yang mati. Pakcik makcik yang baru putus kaki. Balu berkabung di jalanan. Dan bayi yang menangis di jalanan. 

 

Walaupun orang ramai, dalam jumlah beribu-ribu, tergesa-gesa melawan arus bom yang dijatuhkan di atas kepala.

 

Peringatan tentang apa yang disaksikan sejak selama-lamanya, di Gaza, di Rafah dan di tempat lain. 

 

Saya membelek berita tentang Timur Tengah dan mendapat keselesaan dalam sikap komuniti pengarang bersama, terutamanya apabila banyak perbualan di media sosial dan dalam kehidupan sebenar mengancam untuk mengubah nyawa yang hilang dalam perang Israel-Hamas menjadi abstrak.

 

Setiap kali krisis kemanusiaan di Gaza dibincangkan secara santai, kerana saya tidak mahu menganggap kematian sebagai topik perbualan yang menyejukkan air.

 

Saya tidak mahu menjadi pemberita penderitaan Palestin walau pernah pergi ke Gaza.

 

Walaupun membaca tentang keganasan di Palestin tidak mendatangkan kesakitan dan kekecewaan, puisi membolehkan saya mengakses keajaiban dan kerumitan.

 

Dilihat dari lonjakan orang yang berkongsi puisi Palestin, perkara yang sama berlaku untuk pembaca di seluruh dunia.

 

 

wainuiomata

 

 

Puisi Edward Said, Mahmoud Darwish, Mosab Abu Toha, Lena Khalaf Tuffaha, dan penulis Palestin lain telah menjadi viral di TikTok, Instagram, dan X.

 

Hashtag #palestinianpoetry mempunyai lebih daripada 300,000 tontonan di TikTok, dan hashtag #mahmouddarwishpoetry mempunyai 17.8 juta tontonan.

 

Apatah lagi catatan yang tidak terkira banyaknya dalam pelbagai kalangan sastera global (bukan Malaysia) yang saya ikuti.

 

Saya teringatkan Palestin, teringat aroma hangat maqlubah dan musakhan.  Tentang lagu-lagu rakyat yang dimainkan pada kecapi dan hentakan tarian dabke. Namun saya memikirkan puisi.

 

Melalui ayat-ayat dan lirik harapan mereka yang bermuatan politik, penyair-penyair ini mencetuskan api penentangan budaya yang terus berkobar-kobar.

 

Puisi secara sejarah merupakan bentuk seni yang paling digemari di Palestin.  Puisi sebagai ramuan penting budaya Arab yang telah diturunkan sejak penubuhan Islam.

 

Puisi lazimnya dipersembahkan di kedua-dua ruang persendirian dan awam, dengan kerap di hadapan orang ramai yang bersemangat.

 

Pada akhir abad kesembilan belas, fungsi puisi dalam masyarakat Palestin mula berubah. Apa yang sentiasa menjadi bentuk kreatif yang dipenuhi dengan percintaan dan renungan tentang duniawi, mula mengambil sifat politik.

 

 

wainuiomata

 

 

Sewaktu kebencian terhadap Empayar Uthmaniyyah dan seruan untuk Kemerdekaan Palestin menjadi meluas dalam masyarakat, puisi Palestin semakin mencerminkan isu-isu ini.

 

Dalam kedua-dua bentuk bertulis dan melalui persembahan awam, puisi adalah alat ampuh yang digunakan oleh penyair politik untuk menyebarkan idea nasionalis semasa detik-detik genting dalam perjuangan Palestin untuk menentukan nasib sendiri.

 

Kesusasteraan memegang kuasa yang sangat besar pada masa pendudukan dan penindasan, dan telah digunakan sebagai senjata politik dalam banyak gerakan dekolonial abad kedua puluh.

 

Pada tahun 1968, Ghassan Kanafani, menyatakan, "Bentuk budaya penentangan tidak kurang berharga daripada penentangan bersenjata itu sendiri."

 

Ini kerana penentangan melalui penulisan dan kreativiti membolehkan orang awam yang tidak mempunyai hak untuk memprotes kuasa politik yang dominan. Turut menawarkan orang yang hidup di bawah penindasan agensi untuk membina naratif mereka sendiri tentang sejarah dan budaya.

 

Tasneim Zyada, seorang penulis British-Palestin, menjelaskan kuasa unik sastera adalah dalam merangkum perasaan dan tenaga pada masa itu, yang membawa kepada perubahan bersejarah.

 

Penyair mendokumentasikan kengerian yang dialami rakyat Palestin, seperti dihalau keluar dari rumah mereka oleh tentera Israel serta penghinaan dan keganasan awam yang berterusan. Ini bukan tindakan penentangan kecil.

 

Dengan merakam kejadian keganasan dalam kesusasteraan, penyair Palestin menolak percubaan negara Israel untuk menyembunyikan jenayah mereka dan menghapuskan suara Palestin.

 

 

upm

 

 

Sejarah menjadi bukti bersuara tidak pernah mudah, terutamanya jika bersuara menentang penindas penjajah yang ganas. Menulis puisi penentangan di bawah pendudukan Israel mendatangkan kesan yang teruk.

 

Undang-undang penapisan yang menindas bermakna sastera Palestin, sama ada fiksyen atau bukan fiksyen, perlu diluluskan oleh pegawai Israel sebelum diterbitkan.

 

Laporan mengenai penapisan di Tebing Barat yang diterbitkan pada tahun 1984 mendapati kesusasteraan yang dihasilkan oleh penyair dan penulis kreatif Palestin diseliti dengan teliti oleh pihak berkuasa penapisan untuk kandungan politik.

 

Penyair yang merujuk topik seperti aspirasi kebangsaan Palestin, hak pelarian untuk pulang ke rumah mereka, dan penentangan terhadap pendudukan dalam karya mereka sering dipenjarakan dan dikenakan penyeksaan.

 

Ini kerana kerajaan Israel mengiktiraf kuasa penyair dan seniman dalam memperjuangkan penentangan dan menggalakkan rakyat Palestin untuk bersuara menentang penindas mereka.

 

Moshe Dayan pernah membandingkan membaca salah satu puisi Fadwa Tuqan dengan menghadapi dua puluh komando musuh, menonjolkan sejauh mana mereka menganggap penulis sebagai ancaman kepada rejim Israel.

 

Untuk memerangi ancaman yang ditimbulkan oleh penulis, Israel berkali-kali dengan sengaja membunuh untuk memadamkan suara mereka dan menghalang rakyat Palestin biasa daripada menyertai gerakan pembebasan.

wainuiomata

 

 

Pada tahun 1970-an, apabila seni penentangan berkembang di Palestin, penulis Ghassan Kanafani dan Kamal Nasser dibunuh oleh tentera Israel untuk menutup penentangan mereka. Lima puluh tahun kemudian, taktik yang sama terus dilakukan.

 

Setiap pusat kebudayaan Palestin telah musnah sebahagian atau sepenuhnya sejak serangan ke atas Gaza pada Oktober 2023, serta sembilan penerbitan dan perpustakaan.

 

Penghinaan budaya yang meluas ini adalah serangan bukan sahaja terhadap penduduk Palestin, tetapi nenek moyang dan sejarah mereka. Ia membolehkan Israel mengekalkan naratif palsu bahawa sebelum kewujudan mereka, Palestin adalah tanah tandus tanpa rakyat dan budaya.

 

Sekurang-kurangnya 28 seniman telah dibunuh oleh tentera Israel dalam masa dua bulan sahaja. Syuhada sektor budaya termasuk penyair Hiba Abu Nada, Omar Abu Shawish, dan Refaat Alareer, yang semuanya telah menulis tentang dekad kesusahan yang dialami oleh rakyat Palestin dalam karya sastera mereka.

 

Tasneim Zyada menyatakan, “Pendokumentasian melalui medium kreatif telah membawa kami untuk berakar dan menegaskan semula identiti kami. Jika kita bukan orang yang mendokumentasikan cerita kita, kekayaan budaya dan seluruh komuniti kita akan hilang. Jika kita tidak menulis atau berkongsi cerita kita, baik di Palestin mahupun di diaspora, pemahaman global tentang naratif kita akan terlepas bagaimana pengalaman kita telah berkembang – menjadikan kita sebagai detik bersejarah di masa lalu, bukannya orang yang masih nyawa.

 

“Seni adalah perbualan dengan zaman dan karya sebelumnya. Ia juga merupakan gesaan untuk perbualan masa hadapan. Apa-apa sahaja yang saya kemukakan mempunyai pengaruh perbualan dari masa lalu dan mungkin mempengaruhi perbualan yang belum saya ceburi."

 

Para penulis yang mengetuai penentangan pada tahun 1950-an sudah pasti telah membuka jalan bagi penyair kontemporari, sama seperti penyair hari ini akan memberi penerangan tentang penentangan budaya untuk generasi akan datang.

 

Penyair seperti Shahd Mahnavi dan Tasneim Zyada telah menolak untuk membiarkan karya penyair penentangan awal dilupakan dan dengan berani meneruskan legasi mereka.

 

 

wainuiomata

 

 

Apabila penyair hari ini dan semalam berkongsi kata-kata mereka, mereka mengambil kehidupan baru dalam fikiran setiap orang yang menemui mereka.

 

Kata-kata mereka memberi inspirasi kepada kita dan bertindak sebagai panggilan untuk senjata yang sentiasa ada. Akibatnya, kuasa kolonial yang sedang berusaha untuk memusnahkan bentuk budaya perlawanan akhirnya bertempur dengan kekalahan.

 

Saya menegaskan, semua orang yang menyokong Palestin harus membaca puisi-puisi Palestin! - DagangNews.com

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews