Terowong bawah tanah: Nadi perjuangan Darul Filastin | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 18 January 2024

Terowong Bawah Tanah: Nadi perjuangan Darul Filastin

 

 

 

SAYA dan rombongan turun ke terowong di Gaza di sebelah Rafah dan Tebing Barat pada tahun 2010. Saya turun ke bahagian bawah dalam 15-20 meter ke bawah dan melihat betapa terowong itu boleh muat kereta.

 

Kata seorang Palestin, terowong itu digunakan selalunya untuk mendapatkan kenderaan dan ubat. Saya naik dan turun dengan lif yang dibuat dengan kasar kerana terowong itu bila-bila masa boleh dijumpai. Terowong juga untuk mendapat bekalan makanan dan keperluan lain dari Rafah kerana kastam Mesir memberhentikan penghantaran waktu itu.

 

Ada pintu masuk terowong tersembunyi di antara sisa bangunan berbilang tingkat yang musnah akibat serangan udara Israel. Yang lain tersembunyi di bukit pasir.

 

Atau tersimpan di rumah persendirian dan membawa kepada laluan yang saling bersambung yang terbentang di bawah jalan-jalan Gaza, menjangkau ratusan kilometer ke hampir setiap kawasan enklaf. Saya dapat menjangka skala dan kecanggihan rangkaian terowong.

 

Hamas, yang telah mengawal Semenanjung Gaza sejak 2007, berkata dua tahun sebelum konflik telah memasang rangkaian lebih daripada 500 kilometer terowong. Kira-kira bersamaan dengan separuh panjang sistem kereta bawah tanah New York. Tentera Israel telah menamakannya sebagai metro Gaza.


 

waionuiomata
Jaringan terowong bawah tanah Gaza yang disyaki oleh Israel.Ilustrasi oleh USA Today

 


Israel berkata terowong itu telah menjadi sasaran utama serangan udara, pengeboman artileri dan tentera darat sejak perang bermula. Imej yang dikongsi menunjukkan terowong itu mempunyai bahagian khusus untuk melancarkan serangan tentera, serta kawasan logistik, kemudahan penyimpanan dan laluan pengangkutan.

 

Hamas berkata ia menggunakan terowong, dan tempat selamat lain, untuk menyembunyikan tebusan yang dirampas.

 

Serangan udara dan artileri Israel telah membunuh lebih 21,800 orang, menurut pihak berkuasa kesihatan di Gaza yang mengendalikan beberapa terowong menunjukkan perancangan dan sumber yang penting.

 

Pada pertengahan Disember, tentera Israel menemui apa yang dipanggil terowong terbesar setakat ini. Laluan itu, cukup lebar untuk memandu kereta, muncul di beting pasir di pinggir utara Semenanjung Gaza, hanya 100 meter di selatan pusat pemeriksaan tentera Erez Israel, yang mengawal semua akses pejalan kaki dari Israel ke Gaza.

 

Diperkuat dengan konkrit dan besi, terowong itu berdiameter 3 meter dan 4 km panjang  cukup untuk sampai ke utara Bandar Gaza. Dengan kabel dan paip untuk membekalkan kuasa dan pengudaraan, terowong itu turun menuruni tanjakan hingga kedalaman 50 meter di bawah tanah.


 

waionuiomata
Terowong bawah tanah Gaza boleh memuatkan sebuah trak pikap. Gambar Al-Jazeera

 


Hamas bertindak balas terhadap penemuan Israel dengan mengeluarkan video yang kelihatan seperti rakaman kamera, menunjukkan pejuang muncul dari terowong di bukit pasir dan menyerang kedudukan tentera Israel.

 

IDF dalam satu kenyataan berkata ia mempunyai pelbagai kaedah dan pengalaman yang berjaya dalam menangani semua jenis terowong.

 

Jenis tanah berpasir atau tanah liat yang biasa di Gaza memudahkan untuk menggali terowong dan lebih sukar bagi Israel untuk memusnahkannya.

 

Tiga jenis tanah utama dalam 365 km persegi iaitu; Loess, fluvial dan eolian, batu pasir berkapur dan bahan berpasir dengan zarah berbutir halus. Bahan berkelodak atau berlumpur, umumnya mempunyai kelembapan yang rendah. Juga dikenali sebagai kurkar, lebih padat dan kukuh.

 

Malah di kawasan yang lebih rumit seperti bukit pasir berhampiran pantai Mediterranean yang terdedah kepada penyusupan air. Palestin mempunyai bahan binaan dan sumber yang mencukupi untuk menyesuaikan diri dengan jenis tanah.

 

Saya lihat terdapat ada terowong yang telah diperkukuh dengan konkrit dan Palestin telah melabur wang dan tenaga kerja yang banyak dalam pembinaan.


 

waionuiomata

 


Untuk menggali lebih mendalam memerlukan lebih banyak sumber, lebih banyak tenaga. Terowong yang lebih dalam sudah tentu lebih sukar untuk dikesan. Sifat tanah berpasir sudah tentu memudahkan Palestin.

 

Banyak video menggali dengan tangan atau menggunakan alat kuasa mudah. Tanah kondusif untuk penggalian cepat dan tidak mahir.

 

Kelembutan relatif tanah di Gaza juga merupakan kelemahan kepada pasukan IDF yang ingin membersihkan dan memusnahkan rangkaian.

 

Pada 22 November, tentera Israel menunjukkan beberapa pertubuhan berita sebuah terowong bergaris konkrit berhampiran Hospital Al Shifa adalah pos arahan untuk pejuang Hamas. Kompleks terowong itu berada pada kedalaman sekitar 10 meter di bawah tanah, menampilkan bilik tidur, bilik mandi berjubin, dapur dan bilik mesyuarat.

 

Lantai terowong adalah pasir tetapi dinding dan bumbungnya dipenuhi dengan konkrit, seperti jalan kecil atau terowong kereta api. Dan hampir cukup tinggi untuk seseorang berdiri tegak.

 

Di dalam terowong tidak mendengar apa-apa. Jika serangan udara melanda tepat di atas, tetapi apa-apa sahaja yang beberapa blok jauhnya, mungkin tidak akan mendengar apa-apa di bawah tanah.

 

Tentera Israel berkata tentera daratnya telah menemui sekitar 1,500 terowong di seluruh Semenanjung Gaza, setakat 19 Disember.


 

waionuiomata

 


Meruntuhkan kubu bawah tanah Palestin di utara, tengah dan selatan merupakan langkah penting dalam membongkar Hamas.

 

Rangkaian telah dibina selama bertahun-tahun. Pada awal 1990-an, tentera Mesir dan Israel melaporkan menemui terowong rentas sempadan yang digunakan untuk menyeludup senjata, bekalan dan militan dari Mesir ke Gaza.

 

Pembinaan terowong menjadi lebih mudah selepas Israel menarik tentera dan penerokanya dari Gaza pada 2005.

 

Pembuat terowong dianggap telah membuang banyak tanah yang digali ke dalam laut, menjadikannya sukar untuk mengesan skala aktiviti. Selebihnya digunakan untuk pembinaan.

 

Pemimpin Hamas di Gaza, Yahya Sinwar, berkata kumpulan itu mempunyai lebih daripada 500 km terowong, di mana Israel memusnahkan hanya sebahagian kecil.

 

Semasa konflik semasa, tentera udara Israel biasanya mengebom terlebih dahulu kawasan di atas terowong yang disyaki untuk meratakan sebarang struktur. Kemudian jentolak digunakan untuk membuka terowong dan mencari sebarang perangkap samar atau alat letupan buatan. Akhirnya, tentera darat masuk untuk memusnahkan, atau menutup terowong.

 

Hamas muncul dari terowong dan IDF tidak tahu bahawa terdapat terowong di sana. IDF enggan memberikan butiran khusus mengenai taktiknya dalam mencari dan memusnahkan terowong tersebut.

 

IDF menggunakan pelbagai kaedah untuk mencari, merekod dan memusnahkan terowong, termasuk unit anjing K-9 yang dipasang dengan kamera, dan caj gel letupan.


 

waionuiomata

 

Membersihkan terowong secara manual akan menjadi proses yang panjang dan mendedahkan askar kepada risiko perangkap samar atau serangan hendap oleh pejuang Hamas yang tersembunyi. Tentera Israel telah kehilangan 167 anggota semasa operasi Gaza, ramai daripada mereka terbunuh oleh serangan yang dilancarkan dari rangkaian terowong.

 

Tentera Israel sedang bereksperimen dengan dron untuk menggeledah terowong tanpa membahayakan nyawa askar. Masalah terbesar dalam menggunakan dron di bawah tanah sekarang ialah mereka memasuki rangkaian terowong seratus kaki, kemudian terowong itu membuat belok kanan atau kiri dan mereka kehilangan isyarat sepenuhnya.

 

Dron terbaharu yang sedang diuji mempunyai kemudahan rangkaian yang membolehkan pengendalinya menerbangkan satu beberapa ratus kaki ke dalam terowong, sehingga struktur berubah arah. IDF boleh mendaratkan dron itu, menggunakannya sebagai pengulang, dan kemudian menghantar dron lain lebih dalam ke dalam rangkaian.

 

Saya masih terkenang terowong dengan kecanggihan yang memukau dan tidak menghairankan Hamas cukup teliti untuk menentang tentera Israel.- DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags