Yew Lee mulakan dagangan hari pertama di Bursa Malaysia dengan 28.5 sen | DagangNews Skip to main content

Yew Lee mulakan dagangan hari pertama di Bursa Malaysia dengan 28.5 sen

Mahdzir Othman (lima dari kiri) ketika majlis penyenaraian Yew Lee di Pasaran ACE Bursa Malaysia
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 7 Jun - Yew Lee Pacific Group Berhad berjaya disenaraikan hari ini di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad (Bursa Securities) dengan harga pembukaan 28.5 sen sesaham, berbanding harga tawaran awam permulaan (IPO) sebanyak 28 sen sesaham.

 

Yew Lee merupakan saham yang paling aktif berdagang pada awal dagangan pada penampilan sulungnya di Bursa Malaysia.

 

Pada 9.25 pagi, Yew Lee didagangkan pada 29 sen dengan 22.06 juta saham selesai. Saham sebelum ini meningkat kepada paras tertinggi 30 sen.

 

Pengerusi Yew Lee, Mahdzir Othman berkata, beliau terharu dengan sambutan positif dan sangat gembira dengan penampilan sulung mereka di Pasaran ACE.

 

“Saya amat bersyukur dapat berkongsi detik indah ini dengan pelabur, pelanggan dan pembekal yang telah menyokong syarikat kami yang sederhana sejak penubuhannya pada tahun 2004 sebagai pengeluar berus industri," katanya dalam satu kenyataan.

 

Syarikat mengumpul RM37.27 juta daripada pelaksanaan IPO. Daripada hasil IPO, RM10.9 juta akan digunakan bagi pembelian mesin dan peralatan tambahan, RM7.3 juta untuk pembinaan kemudahan gudang dan bangunan pejabat baharu di Pusing, Perak, RM1.8 juta pengubahsuaian pejabat baharu di Klang, Selangor, RM8.9 juta pembayaran balik pinjaman bank, RM4.57 juta keperluan modal kerja dan RM3.8 juta untuk perbelanjaan penyenaraian.

 

Mahdzir berkata, Yew Lee akan terus mengukuhkan kedudukan pasaran mereka sebagai salah satu pemain industri utama dalam industri berus industri di Malaysia. 

 

"Kami melihat penyenaraian ini sebagai peluang merealisasikan rancangan dan strategi masa depan kami, termasuk pengembangan dan peningkatan kemudahan pengeluaran serta membangunkan rangkaian berus industri yang boleh disesuaikan untuk memenuhi asas pelanggan yang pelbagai.

 

“Oleh itu, kami juga memperuntukkan RM3.6 juta daripada IPO kami untuk membuat pembelian awal bagi bahan bagi menyokong peningkatan dalam aktiviti pembuatan seiring dengan peningkatan permintaan rangkaian berus kami. 

 

 

yew lee

 

 

"Ini akan meningkatkan tahap inventori dan ketersediaan kami serta memendekkan keseluruhan masa utama untuk penghantaran. Pembelian mesin dan peralatan tambahan juga adalah untuk mengautomasikan proses pengeluaran dan mengurangkan kos buruh," katanya.

 

Yew Lee mempunyai penguasaan pasaran dianggarkan sebanyak 12.4% daripada jumlah saiz industri berus industri di Malaysia sebanyak RM254.50 juta pada 2021, berdasarkan hasil syarikat daripada segmen pembuatan berus industri sebanyak RM31.60 juta semasa kewangan tahun berakhir 31 Disember 2021.

 

Syarikat bercadang untuk mengautomasikan lebih banyak operasinya untuk mengurangkan pergantungan kepada buruh dan berhasrat untuk meluaskan bahagian pasaran dalam perdagangan alat ganti jentera di kawasan tengah Semenanjung Malaysia serta mempunyai kehadiran yang lebih besar di Indonesia dan Thailand melalui Yew Lee Indonesia dan Yew Lee Thailand, kedua-duanya ditubuhkan pada 2019.

 

Syarikat baru-baru ini mengisytiharkan dividen interim pertama sebanyak 3 sen sesaham biasa bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2022 (TK2022) yang akan dibayar pada 12 Julai 2022. - DagangNews.com