Bukan berjimat tetapi urus kewangan dengan cekap perlu ditekan dalam Belanjawan 2024 | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 13 October 2023

Bukan berjimat tetapi urus kewangan dengan cekap perlu ditekan dalam Belanjawan 2024

 

 

HIDUP berjimat cermat adalah gaya hidup yang mengutamakan pengurusan kewangan yang bijak dan berjimat cermat tanpa mengorbankan kualiti hidup.

 

Dalam era moden ini, di mana gaya hidup penggunaan dan kepenggunaan telah menjadi trend dominan, kehidupan berjimat telah muncul sebagai alternatif yang menarik.

 

Mengurus kewangan dengan cekap atau dikatakan terapi kewangan ialah pendekatan yang menggabungkan aspek kewangan dan psikologi untuk membantu individu mengatasi masalah kewangan dan tekanan emosi hasil dari masalah kewangan.

 

 

infiniti

 


Dalam dunia yang penuh dengan tekanan kewangan dan ketidaktentuan ekonomi, semakin ramai orang menyelesaikan masalah melalui terapi kewangan untuk mengatasi tekanan dan ketidakseimbangan kewangan.

 

Prinsip utama hidup berjimat cermat ialah menguruskan perbelanjaan harian dengan bijak, mencari cara untuk menjimatkan wang, dan mengutamakan keperluan sebenar berbanding keinginan materialistik. Salah satu aspek utama terapi kewangan melalui kehidupan berjimat cermat ialah pengurusan belanjawan yang berhati-hati.

 

Melalui belanawan kali ini keraaan disarankan memperuntukkan sebahagian kecil peruntukan untuk pendekatan ini.Kaedah ini merangkumi aspek holistik kaunseling dan pendidikan kewangan, dengan mempertimbangkan bukan sahaja nombor dan rancangan kewangan, tetapi juga emosi, nilai dan tingkah laku pengguna.

 

Satu fokus utama terapi kewangan boleh diperkenalkan di peringkat universiti untuk membantu para graduan yang akan bekerja mengenal pasti dan memahami corak tingkah laku kewangan bila mereka mula bekerja.

 

Masyarakat awam yang mengamalkan gaya hidup pengurusan kewangan berkemah ini akan memantau setiap perbelanjaan, merekodkannya dan menilai bila mereka boleh berjimat. Mereka perlu mempertimbangkan setiap pembelian dengan berhati-hati, bertanya kepada diri sendiri sama ada ia benar-benar perlu atau sekadar sesuka hati.

 

Selain itu, masyarakat perlu dididik mencari tawaran terbaik, membandingkan harga dan menggunakan kupon diskaun untuk memastikan mereka mendapat barangan dan perkhidmatan pada harga terendah. Selain daripada itu masyarakat juga boleh diajar mengurus bajet, kehidupan berjimat cermat juga merangkumi amalan penjimatan tenaga dan sumber asli.

 

Proses ini akan melibatkan penerokaan punca kelakuan perbelanjaan yang berlebihan, hutang atau masalah kewangan yang lain. Dengan memahami corak ini, ilmu pengurusan kewangan peribadi yang ditekankan di sekolah dan universiti boleh membantu membangunkan strategi untuk mengatasi tingkah laku yang tidak sihat dan menggantikannya dengan tabiat yang lebih baik.

 

 

wasiyyah

 

 

Masyarakat yang hidup berjimat cermat akan mengurangkan penggunaan elektrik, air dan bahan api dengan cara yang mudah, seperti menutup lampu apabila tidak digunakan, menggunakan air dengan bijak, dan menggunakan pengangkutan awam atau berkongsi kenderaan untuk mengurangkan pelepasan gas rumah hijau.

 

Selain itu, orang ramai perlu dididik juga cenderung untuk mengitar semula dan menggunakan semula item untuk mengurangkan sisa dan menjimatkan sumber. Kehidupan berjimat cermat juga menggalakkan mereka mengembangkan kemahiran baharu dan meneroka potensi kreatif.

 

Sebagai contoh, mereka mungkin memilih untuk memasak di rumah daripada makan di luar, membuat kraf sendiri dan bukannya membelinya, atau menanam sayur-sayuran di taman anda sendiri untuk mengurangkan kos runcit. Dengan bergantung pada kemahiran dan kreativiti, masyarakat akan menjimatkan wang yang sebelum ini dibelanjakan untuk perkhidmatan atau produk yang sering mereka boleh lakukan sendiri.

 

Selain daripada faedah kewangan, kehidupan berjimat cermat juga memberi kesan positif kepada alam sekitar. Dengan mengurangkan penggunaan barangan dan sumber, mereka yang mengamalkan gaya hidup berjimat membantu mengurangkan jejak ekologi mereka. Penggunaan sumber asli dan tenaga yang lebih cekap menyumbang kepada perlindungan alam sekitar, yang amat penting memandangkan cabaran perubahan iklim yang sedang dihadapi oleh dunia.

 

Kesimpulannya, hidup berjimat cermat adalah tentang menyedari cara anda mengurus wang dan sumber pendapatan mereka, menghargai perkara yang benar-benar penting dalam kehidupan, dan mencari kepuasan daripada pengalaman dan perhubungan berbanding pemilikan objek material.

 

Dengan menggabungkan aspek psikologi, pendidikan kewangan dan kaunseling, pengurusan kewangan berhemah akan membantu rakyat Malaysia untuk  mengatasi cabaran kewangan secara holistik dan mampan. Ia bukan sahaja untuk menangani isu kewangan semasa, tetapi juga memperkasakan rakyat untuk membina kestabilan kewangan jangka panjang dan kesejahteraan emosi.

 

 

duit

 

 

Melalui amalan prinsip-prinsip ini, ramai orang akan mendapati bahawa hidup berjimat bukan sahaja membantu menjimatkan wang, tetapi juga membawa kebahagiaan, ketenangan fikiran, dan rasa pencapaian yang sebenar.

 

Maka pendidikan pengurusan kewangan peribadi wajar diberikan penekanan dalam pembentangan belanawan kali ini. - DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

 

 

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

 

 

 

dagangnews

 

 

Portfolio Tags