Kuatkan penjenamaan peribadi, majukan peluang kerjaya | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 24 March 2023

Kuatkan Penjenamaan Peribadi, Majukan Peluang Kerjaya

 

 

 

PENJENAMAAN peribadi ialah proses membina imej atau reputasi seseorang yang menjadikan mereka kelihatan unik dan berbeza.

 

Dalam era digital hari ini, penjenamaan peribadi adalah penting untuk mengukuhkan profil profesional seseorang dan membantu membezakan dirinya daripada orang lain.

 

Kunci kepada penjenamaan peribadi adalah konsisten dan ketulenan. Maksudnya, proses pembinaan penjenamaan peribadi perlu dijalankan secara konsisten dan berterusan, serta mencerminkan nilai dan personaliti sebenar seseorang. Dengan cara itu, penjenamaan peribadi boleh meningkatkan kredibiliti dan kepercayaan orang lain.

 

Penjenamaan peribadi merangkumi satu set ciri dan personaliti yang berkaitan dan boleh digunakan pada jenama, produk atau individu tertentu.

 

Penjenamaan peribadi dilakukan dengan tujuan untuk mewujudkan watak yang mencerminkan personaliti seseorang individu sehingga pada akhirnya ia mewujudkan niat pihak yang satu lagi untuk mengambil atau menggunakan perkhidmatan atau kemahiran yang boleh ditawarkan seseorang individu.


 

parafrasa

 


Penjenamaan peribadi adalah satu konsep dalam membezakan seseorang individu dengan seorang individu yang lain, seperti gaya komunikasi, kemahiran yang dimiliki, dan lain-lain yang dibentuk serta berdasarkan personaliti tertentu dalam masyarakat. Dengan cara itu, penjenamaan peribadi seseorang itu boleh mewujudkan ikatan emosi antara majikan dan individu tertentu.

 

Sejauh manakah peranan personaliti jenama? Personaliti jenama pada sesuatu jenama boleh menggalakkan pengguna memberikan respons berdasarkan perasaan dan emosi terhadap jenama tersebut. Ini akan mewujudkan ikatan emosi yang boleh membuatkan pengguna berasa lebih dekat dengan jenama produk.

 

Dalam era digital seperti sekarang, penjenamaan peribadi melalui media sosial boleh memberikan banyak manfaat termasuk meningkatkan peluang kerjaya.

 

Berikut ialah beberapa sebab mengapa penjenamaan peribadi adalah sangat penting:

1. Mengukuhkan imej diri

Penjenamaan peribadi boleh membantu seseorang individu membina imej diri yang kukuh dan unik di mata orang lain. Imej diri yang kukuh dan unik ini kemudiannya boleh meningkatkan peluang kerjaya, mengembangkan rangkaian, dan meningkatkan kredibiliti.

 

Penjenamaan peribadi akan membolehkan ramai orang mengenali seseorang individu itu. Dan tentunya, mewakili apa yang individu tersebut mahu mereka fikirkan tentang dirinya.

 

2. Bina kepercayaan

Penjenamaan peribadi yang kukuh juga boleh membantu meningkatkan kepercayaan orang lain terhadap seseorang. Ini sudah tentu sangat penting. Sebabnya, orang patut rasa dipercayai dan selesa bekerja dengan individu yang mereka berurusan.

 

Sebaliknya, reputasi yang baik dan dihormati ini pastinya akan membantu membina kepercayaan yang kukuh dengan rakan kongsi perniagaan, pelanggan dan pelanggan. Semasa proses membina penjenamaan peribadi, ia perlahan-lahan akan membuatkan orang lain turut percaya kepada diri individu tersebut.

 

3. Meningkatkan peluang kerjaya

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, penjenamaan peribadi boleh membantu meningkatkan peluang kerjaya seseorang. Dengan imej diri yang kuat dan positif di mata orang lain, seseorang itu boleh menjadi terkenal dalam bidang yang diceburinya, mendapat pengiktirafan umum, dan berpeluang mendapat pekerjaan atau kenaikan pangkat baharu.

 

Apabila khalayak mula percaya, pada asasnya akan ada jenama yang mengambil kesempatan daripadanya. Ambil kesempatan ke atas mereka, peminat mereka, segala-galanya tentang individu yang mereka mahu bekerjasama.

 

4. Bantu kelihatan unik dan berbeza

Dalam dunia yang semakin kompetitif, penjenamaan peribadi boleh membantu membezakan seseorang individu itu daripada orang lain. Apabila seseorang itu mempunyai imej diri yang kuat dan unik, ia menjadikan mereka unik dengan kepakaran mereka dalam sesuatu bidang.

 

 

parafrasa

 


Kesimpulannya, penjenamaan peribadi adalah proses membina imej diri supaya kelihatan unik dan salah satu aspek penting bagi sesiapa yang ingin membina kerjaya, mengembangkan rangkaian profesional, atau membina reputasi positif.

 

Boleh dikatakan majoriti mereka yang berjaya membina penjenamaan peribadi, terutamanya dalam dunia dalam talian mencapai keunikan ke atas peribadi masing-masing. Mereka tangkas memasarkan diri mereka dengan berkesan. Sekurang-kurangnya, mereka ini mampu membina kesedaran di mata khalayak umum tentang keunikan keperibadian mereka.

 

Mengapakah penjenamaan peribadi, terutamanya dalam bidang di atas talian penting? Terdapat banyak sebab. Salah satunya, perkara pertama yang orang rujuk apabila mencari bakat tertentu ialah Google individu tersebut. Mereka akan melihat rekod prestasi, portfolio dan reputasi individu tersebut di dalam talian.

 

Malah, bahagian pembangunan sumber manusia (HRD) syarikat terkenal pada masa kini cenderung melakukan carian pertama tentang orang yang mereka ingin rekrut ke dalam syarikat mereka berdasarkan maklumat yang tersedia. – DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan
Portfolio Tags