Memenangi Jualan Raya dengan Iklan Media KAYA | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 21 April 2023

Memenangi Jualan Raya dengan Iklan Media KAYA

 

 

KEDATANGAN bulan Syawal memberikan peluang unik untuk penjual. Kebanyakan pakar media digital  mengatakan bahawa 51% orang menghabiskan lebih banyak masa membeli-belah dalam talian semasa Ramadan untuk persediaan sambutan kedatangan hari lebaran.

 

Jenama yang mempunyai perancangan  dan teliti mempersiapkan diri sebelum musim Ramadan boleh mengaut keuntungan yang besar memandangkan pada bulan Ramadan perbelanjaan rakyat meningkat di sebabkan persediaan sambutan hari raya .

 

Walaupun ramai pengguna membeli hadiah, membuat rancangan hari raya atau menyemak berita dalam talian, mereka disambut dengan banyak iklan Ramadan setiap hari, dan untuk  menarik perhatian pelanggan menjadi semakin sukar.

 

Jadi, bagaimanakah syarikat atau jenama boleh mendahului pesaing dan memenangi perhatian pelanggan? Pengiklanan media digital boleh menjadi penyelesaian terbaik untuk pengiklan.

 

 

parafrasa

 

 

Memperkenalkan iklan media kaya

Apabila dunia semakin digital, jelas bahawa impak adalah tidak sama dengan kesan. Kreativiti sangat penting dalam menarik perhatian pengguna, kerana ia adalah kunci kepada pengiklanan yang lebih berkesan.

 

Istilah media kaya merujuk kepada jenis pengiklanan tertentu di web yang lebih berfungsi dan interaktif. Takrif utama media kaya ialah ia adalah iklan halaman web yang mengandungi ciri-ciri video atau interaktif.

 

Dengan pengiklanan media kaya, terdapat banyak cara untuk pemasar melibatkan diri dan mencegah atau mengelakkan tepunya dunia iklan.

 

Dalam erti kata lain, iklan media kaya menarik perhatian pengguna tanpa memaksanya. Pengguna boleh menyentuh, menyeret, menconteng, meleret, bermain, menonton video atau bermain permainan dalam pengiklanan media kaya.

 

Salah satu jenis media kaya yang lebih umum adalah video atau grafik yang berubah mengikut peristiwa mouseover atau klik tetikus.

 

Sebagai pengguna yang melayari iklan, ia bergerak, mengembang atau memberikan pilihan paparan yang berbeza. Sebagai contoh, iklan sepanduk kecil yang berubah bentuk mengikut pergerakan tetikus menjadi contoh media kaya.

 

Iklan media kaya ini boleh menggabungkan teks, audio, imej, video dan animasi untuk menarik perhatian dan menggalakkan pengguna mengambil tindakan segera.

 

 

parafrasa

 

 

Dengan menggalakkan penglibatan, pengiklan yang menggunakan format iklan ini boleh membezakan diri mereka daripada pesaing mereka semasa Ramadan.

 

Kelebihan Iklan Banner Media Kaya

Iklan media kaya lebih bersifat interaktif dan mudah alih, menepati cara pelanggan berinteraksi dengan peranti mereka berubah dengan pantas.

 

Kini hampir 70%, bahagian pasaran telefon mudah alih  dan mempunyai lebih daripada dua kali ganda peluang mempengaruhi pengguna berbanding komputer biasa, kini pemain digital menyaksikan peralihan global ke arah video yang lebih interaktif.

 

Satu perkara yang jelas, corak penggunaan dan pilihan media secara umum telah berkembang. Jika jenama ingin memaksimumkan jangkauan pasaran dan kesedaran jenama, perkembangan ini adalah kritikal, dan di sinilah format media kaya berjaya memainkan peranannya.

 

Ia juga dapat mengelakkan masalah ketepuan iklan yang  menghalang strategi promosi. Ketepuan iklan menyebabkan pengguna sentiasa mengelak daripada iklan. Sesetengah orang secara sedar mengelakkan iklan digital dengan mengabaikannya atau menggunakan penyekat iklan .

 

Menggunakan imej yang bergerak secara dinamik, audio, maklumat grafik dan animasi sebagai tambahan kepada elemen tradisional, seperti teks dan imej, akan mengembangkan jangkauan iklan para pemain perniagaan digital dan meningkatkan peluang mereka untuk menarik perhatian.

 

Variasi ini memberikan pengguna peluang yang tidak terganggu untuk berinteraksi, menyelidik dan memahami produk atau perkhidmatan.

 

Ini akan membantu mendapatkan cerapan data yang lebih tepat di mana lebih banyak peluang untuk penglibatan dan interaksi bermakna. Lebih banyak data boleh dicerap, yang akhirnya mewujudkan pemahaman yang lebih baik tentang cara penonton berinteraksi dengan iklan.

 

 

parafrasa

 

 

Memahami tingkah laku pengguna adalah penting kerana pengiklan boleh melaksanakan pemasaran dengan lebih berkesan. Teknologi kecerdasan buatan (AI) juga mengiktiraf corak tingkah laku merentas platform, yang boleh membantu jenama mengoptimumkan kempen dan meningkatkan ROI.

 

Secara keseluruhannya, memperkayakan pengalaman pengguna, kadar klik lalu yang lebih tinggi dan metrik yang berguna adalah sebab utama jenama yang berjaya menggunakan pengiklanan media kaya dalam strategi mereka. Iklan media kaya terus mengungguli iklan tradisional sehingga 267% kali ganda.

 

Konsep umum media kaya adalah bahawa laman web boleh menjadi pengalaman interaktif dan bukan teks statik dan paparan gambar. – DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

 

Portfolio Tags