Pastikan pemasaran media sosial tepat untuk golongan sasaran | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 28 April 2023

Pastikan Pemasaran Media Sosial Tepat Untuk Golongan Sasaran

 

 

PEMASARAN media sosial adalah kaedah pemasaran yang menggunakan media sosial untuk mengembangkan interaksi pengguna dengan pengguna yang lain atau dengan istilah “user to user”.

 

Jadi kaedah ini dianggap lebih berkesan untuk digunakan kerana ia boleh menjangkau ramai orang di seluruh dunia dari segi keluasan pasaran.

 

Namun tidak semua individu yang terlibat dengan pemasaran media sosial ini mampu untuk kekalkan perniagaan mereka. Ia bukan sekadar perniagaan bersifat trend yang boleh menjadi ikut-ikutan sahaja.

 

Sekiranya seseorang usahawan itu benar-benar ingin berjaya dalam pemasaran media sosial, terdapat lima perkara asas dalam pemasaran media sosial yang membolehkan strategi mereka tepat pada sasaran yang boleh membantu meningkatkan jualan untuk perniagaan.

 

 

parafrasa

 

 

Peranan pemasaran media sosial juga boleh membantu meningkatkan populariti dan meningkatkan pendapatan dengan memaksimumkan media sosial.

 

Memahami sasaran pengguna dan tentukan media sosial yang sesuai

Antara perkara asas yang harus di beri penekanan ialah memahami sasaran pengguna.

 

Setiap jualan sesuatu produk mempunyai pengguna dan ciri profil yang berbeza. Adalah perlu untuk para usahawan mengetahui bagaimana pengguna berminat terhadap sesuatu produk.

 

Kebiasaannya, mengenali pengguna boleh dan perlu dilakukan sebelum membuat sesuatu produk atau merangka strategi cara melakukan promosi baharu.

 

Faedah mengiktiraf penglibatan pengguna boleh memberi kesan jangka panjang seperti dapat memenuhi keperluan dan menyelesaikan masalah sebenar mereka.

 

Di samping itu, mengetahui ciri-ciri profil pengguna dengan lebih tepat lagi membolehkan individu yang terlibat dalam pemasaran media sosial membuat keputusan strategik yang lebih baik.

 

 

irsyad

 

 

Selain dari itu media sosial yang dipilih supaya strategi pemasaran media sosial tepat pada sasaran boleh dilakukan dengan mengenali pengguna.

 

Biasanya ini boleh dilakukan dengan memahami tabiat pengguna sasaran. Setiap media sosial mempunyai ciri dan kemudahan tersendiri untuk penggunanya.

 

Biasanya, jika anda menyasarkan pengguna milenium, para usahawan boleh menggunakan Instagram dan TikTok dalam promosi untuk para remaja, manakala fokuskan penggunaan facebook untuk yang sedikit berumur.

 

Memilih media sosial yang betul boleh membantu meluaskan jangkauan pengguna, meningkatkan daya tarikan dan tepat ke golongan sasaran.

 

Cipta kandungan yang menarik dan lakukan kesedaran jenama

Kandungan yang menarik adalah salah satu rancangan yang mesti dilakukan dalam strategi pemasaran media sosial.

 

Matlamatnya adalah untuk menarik perhatian dan memperkenalkan produk atau jenama kepada masyarakat yang lebih luas.

 

 

parafrasa

 

 

Kandungan yang menarik mesti disesuaikan dengan watak pengguna dan apa masalah pengguna yang diperlu diselesaikan. Jadi mereka mudah mengingati produk yang ditawarkan sebagai penyelesaian kepada masalah yang mereka hadapi.

 

Terdapat banyak cara untuk menarik perhatian pengguna melalui kandungan, seperti promosi dan diskaun.

 

Selain itu, cipta kandungan yang boleh meningkatkan interaksi dengan pengguna supaya mereka juga berasa dekat dengan jenama yang mereka suka. Contohnya, dengan membuat soalan yang menarik atau memberikan ilmu yang berkaitan dengan produk.

 

Kesedaran jenama diperlukan oleh semua syarikat baharu dan besar. Matlamatnya adalah untuk memudahkan orang ramai atau pengguna mengingati produk dan membelinya secara berulang kali dan akhirnya menjadi pengguna setia.

 

Penggunaan pemasaran media sosial sememangnya membantu memudahkan orang ramai memperkenalkan produk yang dijual.

 

Strategi memperkenalkan produk dengan kesedaran jenama, seperti kecemerlangan dan interaksi merupakan kaedah yang semakin sengit.

 

Lebih baik fokus berinteraksi dengan pengguna, ia boleh membantu dalam meningkatkan jualan.

 

 

parafrasa

 

 

Menggunakan iklan media sosial dengan kandungan yang menarik juga boleh menjadi cara untuk mengembangkan kesedaran jenama merentas pengguna media sosial.

 

Tetapi anda perlu tahu untuk ambil perhatian kategori pengguna yang anda mahukan.

 

Penilaian keberkesanan kandungan

Penilaian merupakan salah satu cara untuk melihat perkembangan sama ada strategi pemasaran media sosial yang dijalankan berjalan dengan baik.

 

Di samping itu, ia boleh membantu dalam mereka bentuk bagaimana promosi dan pemasaran perlu untuk bulan dan tahun berikutnya.

 

Penilaian boleh dilihat daripada penglibatan pengguna dalam melihat kandungan yang telah disediakan.

 

Sesetengah media sosial sudah mempunyai analisis tersendiri untuk memudahkan ahli perniagaan merancang penjenamaan terbaik.

 

 

parafrasa

 

 

Pada masa ini, terdapat banyak laman internet yang menawarkan untuk meningkatkan angka jualan melalui pemasaran media sosial.

 

Menggunakan tapak ini, ia akan membantu siaran dan jangkauan perniagaan yang diingini menjadi popular dengan lebih cepat.

 

Penggunaannya sangat mudah dan boleh dipercayai boleh meningkatkan angka jualan perniagaan dengan ketara. – DagangNews.com

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

 

Portfolio Tags