Inflasi 2023 sukar dielak jika ekonomi global lembap, kata Tengku Zafrul | DagangNews Skip to main content

Inflasi 2023 sukar dielak jika ekonomi global lembap, kata Tengku Zafrul

Malaysia yang sangat bergantung kepada perdagangan antarabangsa. - Gambar Kishor

KUALA LUMPUR 5 Ogos — Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz berkata Malaysia akan menghadapi cabaran untuk mengelak kemelesetan ekonomi pada 2023.

 

Tengku Zafrul berkata walaupun beliau yakin Malaysia akan mencatat pertumbuhan ekonomi yang positif sekurang-kurangnya sehingga suku ketiga tahun ini, negara perlu bersedia menghadapi kelembapan ekonomi global.

 

"Kami adalah ekonomi terbuka, perdagangan kepada KDNK ialah 120 peratus," katanya merujuk kepada keluaran dalam negara kasar (KDNK) Malaysia yang sangat bergantung kepada perdagangan antarabangsa, semasa wawancara langsung dengan CNN malam tadi.

 

"Tetapi kebimbangan adalah pada 2023... kita perlu melihat bagaimana prestasi ekonomi dunia ketika itu. Ketika itulah saya fikir kita benar-benar perlu melihat semula beberapa dasar kita," tambahnya.

 

Semasa temu bual, Tengku Zafrul juga berkata bahawa subsidi di Malaysia - yang disebut-sebut sebagai punca kadar inflasi Malaysia yang agak rendah - akan menjadi lebih sukar untuk dikekalkan "dalam jangka panjang".

 

Dalam pekeliling bulan lepas, Bank Negara Malaysia mengunjurkan kadar inflasi negara kekal antara 2.2 hingga 3.2 peratus tahun ini.

 

Di Amerika Syarikat, CNBC melaporkan bahawa inflasi meningkat kepada 9.1 peratus pada bulan Jun, manakala angka yang sama dilihat di seluruh Eropah.

 

Bulan lalu, ketua Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) berkata prospek ekonomi global telah "menjadi gelap dengan ketara" sejak April dan beliau tidak boleh menolak kemungkinan kemelesetan global tahun depan memandangkan risiko yang tinggi.

 

Pengarah Urusan IMF Kristalina Georgieva memberitahu Reuters bahawa dana itu akan menurunkan taraf dalam beberapa minggu akan datang ramalan 2022 untuk pertumbuhan ekonomi global 3.6 peratus untuk kali ketiga tahun ini, sambil menambah bahawa ahli ekonomi IMF masih memuktamadkan nombor baharu.

 

IMF dijangka mengeluarkan ramalan terkininya untuk 2022 dan 2023 pada akhir Julai, selepas mengurangkan ramalannya hampir satu mata peratusan penuh pada April.

 

Ekonomi global berkembang sebanyak 6.1 peratus pada 2021. - DagangNews.com