Inflasi Malaysia lebih rendah berbanding Thailand, Indonesia - pakar ekonomi OCBC | DagangNews Skip to main content

Inflasi Malaysia lebih rendah berbanding Thailand, Indonesia - pakar ekonomi OCBC

Inflasi teras meningkat pada 3.0 peratus YoY pada Jun, berbanding 2.4 peratus sebelum ini, menandakan catatan tertinggi sejak Mac 2016.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 22 Julai - Angka inflasi Malaysia kekal secara relatifnya rendah dan lebih rendah berbanding negara lain seperti Thailand dan Indonesia, kata pakar ekonomi OCBC Bank, Wellian Wiranto.

 

Bagaimanapun, beliau berkata peningkatan berterusan dalam inflasi makanan dan bahan api, ditambah dengan lonjakan relatif dalam inflasi, berkemungkinan mendapat perhatian yang lebih tajam daripada pihak berkuasa.

 

Khususnya, beliau berkata walaupun Bank Negara Malaysia telah pun memulakan pengetatan sejak Mei, mendorong Kadar Dasar Semalaman (OPR) sebanyak 50 mata asas (bps) setakat ini, kes untuk meningkatkan lagi kadar lebih jelas sekarang berbanding pernah.

 

"Malah, walaupun kes asas kami kekal hanya satu lagi kenaikan 25bps ini tahun (dalam mesyuarat September akan datang), mungkin terdapat lebih banyak dorongan untuk satu lagi pergerakan 25bps sepatutnya cukup untuk merangsang lebih banyak lonjakan dalam cetakan harga, terutamanya bacaan teras, dalam beberapa bulan akan datang," kata Wellian dalam nota hari ini.

 

Inflasi utama Malaysia ialah 3.4 peratus tahun ke tahun (YoY) pada bulan Jun.

 

Wellian berkata ini adalah lebih tinggi daripada 3.3 peratus yang dicatatkan oleh OCBC Bank dan 3.2 peratus yang ada dalam fikiran pasaran.

 

Beliau berkata penyebabnya kekal dengan kenaikan harga makanan, dengan sub-indeks menyaksikan cetakan tinggi 6.1 peratus YoY.

 

Beliau menambah bahawa lonjakan harga ayam memberikan dorongan utama.


 

Wellian Wiranto
      Wellian Wiranto

 

 

Sementara itu, kesan buruk daripada kenaikan harga komoditi global boleh dilihat dengan jelas dalam kenaikan inflasi harga bahan api, juga.

 

Wellian berkata terdapat tanda-tanda selanjutnya bahawa kenaikan harga kini dirasai melangkaui kategori makanan dan bahan api sahaja.

 

Inflasi teras meningkat pada 3.0 peratus YoY pada Jun, berbanding 2.4 peratus sebelum ini, menandakan catatan tertinggi sejak Mac 2016.

 

Pada penghujung 2021, inflasi teras berada pada hanya 1.1 peratus YoY. - DagangNews.com