Jualan 70% kepentingan DNB kepada telco dijangka siap 2 bulan lagi, kata Ralph Marshall | DagangNews Skip to main content

Jualan 70% kepentingan DNB kepada telco dijangka siap 2 bulan lagi, kata Ralph Marshall

Terdapat juga peruntukan yang dibuat untuk pengaturan yang perlu dilakukan sekiranya berlaku penggabungan.

KUALA LUMPUR 1 Julai - Jualan 70% kepentingan Digital Nasional Bhd (DNB) yang ditawarkan kepada syarikat telekomunikasi tempatan dijangka siap dalam dua bulan, kata ketua pegawai eksekutif (CEO), Ralph Marshall.

 

“Ia masih melalui proses, ia sedang dimuktamadkan, enam MNO (pengendali rangkaian mudah alih) telah menandatangani tawaran akses rujukan dan mereka juga telah menandatangani helaian terma, yang kemudiannya akan membawa kepada perjanjian pemegang saham dan seterusnya penyelesaian urusan pemegang saham, jadi itu dijangka mengambil masa dua bulan lagi,” katanya.

 

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri taklimat khas mengenai pelancaran 5G nasional di sini hari ini. Taklimat itu dihadiri pegawai Kementerian Kewangan (MoF), Kementerian Komunikasi dan Multimedia serta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia.

 

“Saya mesti nyatakan kami amat gembira dengan kerjasama dan sokongan semua pihak, MOF, Kementerian Komunikasi dan Multimedia, syarikat telekomunikasi dan orang ramai yang terpaksa melakukan banyak perkara untuk menjayakan perkara ini,” katanya.

 

“Sebab ia sebenarnya agak unik. Dalam situasi ikonik ini di peringkat global, tidak banyak negara di dunia akan mengambilnya sejauh yang kita ada, dan itu kerana saya fikir kedua-dua kementerian berjuang dengan sangat serius mengenai apa yang mereka mahu capai sebagai objektif untuk negara, iaitu mari kita mengurangkan persaingan infrastruktur dan menggalakkan persaingan di peringkat perkhidmatan,” tambahnya.

 

Pada Khamis, Menteri Komunikasi dan Multimedia Tan Sri Annuar Musa berkata enam syarikat telekomunikasi tempatan telah bersetuju untuk mengambil alih kepentingan dalam DNB menjelang tarikh akhir 30 Jun, dan sejumlah 70% pegangan saham akan tersebar dalam kalangan mereka.

 

Marshall berkata, terdapat juga peruntukan yang dibuat untuk pengaturan yang perlu dilakukan sekiranya berlaku penggabungan antara enam syarikat telekomunikasi itu.


 

Ralph Marshall
                                                             Ralph Marshall

 

 

“Mereka dibenarkan [membeli] 12%. Jika mereka (dua syarikat telekomunikasi) bergabung, mereka akan mempunyai 23% hingga 24%. Mereka [perlu] membayarnya.

 

"Terdapat had sejauh mana ia (pegangan saham syarikat telekomunikasi) boleh pergi. Dasar DNB, objektif DNB dan penghantaran DNB semuanya akan kekal sama,” katanya.

 

Marshall memberitahu, pelancaran 5G DNB kini telah mencapai 25%, dan berada di landasan untuk mencapai sasaran 40% menjelang akhir tahun.

 

“Ia akan berada di sana. Ia akan tersedia. Seluruh Kuala Lumpur, Lembah Klang, sebahagian besar Selangor, Johor dan Pulau Pinang semuanya akan mempunyai 5G tersedia menjelang akhir tahun ini dan tidak lama lagi di seluruh negara,” katanya. - DagangNews.com