Jumeirah Islands Dubai yang kurang popular | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 16 June 2022

Jumeirah Islands Dubai Yang Kurang Popular

 

 

 

Jumeirah Islands ialah pembangunan perumahan di Dubai, UAE, yang dibangunkan oleh Nakheel Properties, salah satu pemaju terbesar di Dubai dan syarikat majikan saya.  

 

Saya menjadi ketua telekomunikasi yang sibuk dengan 15 projek hartanah dari pelbagai pembangunan melitupi Dubai..Ada perumahan, mall dan kompleks dengan puluhan bilion dirham.

 

Terletak terus ke pedalaman dari Dubai Marina dan Jumeirah Lake Towers, hanya di sebelah timur lebuh raya tulang belakang utama, Sheikh Zayed Road, antara persimpangan 5 dan 6.

 

Jumeirah Islands terdiri daripada pulau-pulau kecil dipanggil gugusan, setiap satu terdiri daripada 16 vila. Reka bentuk model kluster vila berbeza dari seni bina Islam hingga Mediterranean.

 

Semua pulau duduk di dalam tasik buatan yang dipenuhi dengan air laut yang masin. Tasik ini sangat besar sehinggakan keseluruhan kompleks mempunyai nisbah tanah kepada air 23:77.

 

Kompleks ini merangkumi 50 pulau dimana 46 daripadanya adalah gugusan kediaman, restoran, pasar raya, Rumah Kelab, gimnasium, kecantikan. salun, farmasi dan kemudahan riadah.

 

Setiap daripada 736 buah rumah mempunyai kolam renang sendiri. Projek itu telah disiapkan pada  tahun 2006. Hartanah berdekatan termasuk Menara Tasik Jumeirah dan Palm Jumeirah, kedua-duanya dibina oleh Nakheel.

 

Jumeirah Islands telah mengepam dalam tiga juta meter padu air yang bersamaan dengan 1,500 kolam Olimpik kepada pembangunan komuniti serba lengkap.


 

Jumeirah Islands

 


Air akan menjadi intipati akan digabungkan melalui air terjun, terusan dan lagun tenang, yang bersama-sama akan menyelubungi 50 pulau individu yang berkumpul bersama untuk membentuk pembangunan pedalaman.

 

Tiga juta meter padu air akan dipam terus dari laut melalui paip bawah tanah khusus sehingga 2.5 kilometer panjang, yang telah digerudi ke dalam bumi semata-mata untuk memberi perkhidmatan Jumeirah Islands.

 

Saluran air dari lautan ke dalam pembangunan akan dapat dihidupkan dan dimatikan, untuk menambah bekalan air sehingga 15,000 meter padu setiap hari.

 

Keseluruhannya akan terdapat sepuluh air terjun dalam pembangunan dengan ketinggian antara tiga hingga lapan meter, bersama lima lagun dan beberapa saluran air penghubung.

 

Purata kedalaman air di terusan dan lagun ialah tiga meter. Air akan dikawal secara hidraulik untuk memastikan aliran air dinamik dan air jernih yang konsisten.

 

Seluruh satu juta meter persegi tanah yang akhirnya  dilitupi oleh air dan dipenuhi oleh bahan geo-membran hitam, untuk mengelakkan resapan air ke lapisan bawah tanah. Memberikan perasaan kedalaman dan membantu dalam penghapusan pertumbuhan alga.

 

Bukan sahaja laluan air ini membentuk pemandangan indah dari vila kediaman, pangsapuri dan rumah tamu, tetapi penduduk dan tetamu  juga akan dapat bergiat aktif.


 

Jumeirah Islands

 


Kenu dan bot menjaja akan disediakan untuk disewa dan sesetengah penduduk bernasib baik untuk menambat kapal peribadi mereka sendiri di bahagian bawah taman mereka dari jeti persendirian.

 

Akhir sekali, bagi mereka yang tidak tahan untuk berada jauh dari perasaan pasir di antara jari kaki mereka, dua pulau berbentuk pelepah rumah bandar akan hampir keseluruhannya dikelilingi oleh 1.4 kilometer pantai.

 

Jumeirah Islands mempunyai vila kediaman, rumah bandar dan pangsapuri dijual secara pegangan bebas kepada semua. Yusuf Islam atau Cat Stevens antara pembeli.

 

Vila empat dan lima bilik tidur berbeza antara 474 dan 669 meter persegi dalam jumlah keluasan binaan, dan 803 hingga 1,262 meter persegi dalam jumlah keluasan tanah, dan harganya berbeza dari Dh1.9 hingga Dh2.4 juta.

 

Terletak di tengah-tengah landskap yang menakjubkan dihiasi oleh tasik dan pulau buatan manusia, kediaman merangkumi kehidupan mewah yang terbaik. Dan ia juga merupakan pelaburan yang hebat.

 

Memandangkan pasaran hartanah Dubai itu mengalami gelombang sentimen positif yang didorong oleh Ekspo 2020 Dubai, harga vila di Jumeirah Islands telah mencatatkan peningkatan 30.9 peratus.

 

Kurang sedikit daripada Palm Jumeirah yang mencatatkan keuntungan tahunan tertinggi dalam kalangan komuniti vila berpagar.


 

Jumeirah Islands

 


Komuniti induk menampilkan taman, tasik, kemudahan riadah dan landskap hijau yang subur, serta menawarkan lokasi yang sangat baik, dengan akses mudah ke jalan raya, mercu tanda dan tarikan utama Dubai.

 

Jumeirah Islands juga mempunyai Pavilion runcitnya sendiri dan merupakan rumah kepada Jumeirah Islands Club yang menampilkan pelbagai tempat makan, riadah dan tarikan sukan.

 

Mengalah kepada banyak daya tarikan di kawasan kejiranan yang mewah, sebilangan besar keluarga kaya telah berpindah ke Jumeirah Islands dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

 

Kejiranan mereka yang tenang membuatkan mereka melupakan kehidupan Dubai yang serba pantas. Pemaju hartanah mewah terus memajukan Dubai dengan seni bina yang mempesonakan dan kemudahan faktor menakjubkan, tetapi terdapat sangat sedikit komuniti yang boleh memegang lilin ke Jumeirah Islands.

 

Bagi mereka yang belum melihat komuniti itu, sememangnya sukar untuk mempercayai bahawa terdapat sebuah kepulauan yang indah dengan tasik air masin tiruan, jambatan laluan pejalan kaki dan jalan yang sunyi tanpa sebarang lalu lintas.

 

Pemandangan menakjubkan di pinggir bandar yang mewah berserta ketiadaan aktiviti komersial memberikan suasana yang tenang.

 

Walau bagaimanapun, ia tidak semuanya tenang dan berdaun melambai di sini.

 

Pulau Jumeirah mempunyai komuniti yang rapat dan tempat itu menganjurkan acara mesra keluarga sepanjang tahun. Jumeirah Islands Clubhouse dan The Pavilion kedua-duanya menawarkan pelbagai pilihan tempat makan dan kemudahan rekreasi.


 

Jumeirah Islands

 


Walau bagaimanapun, tinggal di Jumeirah Islands bukanlah murah, jadi boleh mendapatkan hadiah loteri untuk menang sebuah vila.

 

Ramai mencari dan memerlukan lebih banyak ruang. Perkara terbaik ialah menjadi sebahagian daripada komuniti yang mempunyai banyak taman berkongsi, banyak laluan pejalan kaki, banyak alam semula jadi dan perkara seperti rumah kelab.

 

Ramai ekspatriat melihat kemudahan seperti ini sangat diingini dan sebahagian daripada kompromi gaya hidup yang datang dengan tinggal di negara yang berbeza dengan rakan dan keluarga.

 

Penghuni merasakan Jumeirah Island milik mereka dengan melihat  tidak kira masa,  kumpulan sama ada semasa usia muda atau mungkin keluarga dengan anak-anak kerana ada sesuatu untuk setiap peringkat umur.

 

Bagi saya kerja pemasangan telekomunikasi amat mudah kerana vila yang mempunyai keperluan tersendiri dan kurang rumit berbanding mall.

 

Oleh itu, prasarana telekomunikasi tidak begitu sukar dan mudah untuk saya menjalankan tugas dengan Etisalat.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags