Kebergantungan selama-lamanya Malaysia terhadap buruh asing | DagangNews Skip to main content

Kebergantungan selama-lamanya Malaysia terhadap buruh asing

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR

TERDAPAT 1.12 juta pekerja asing berdaftar dan daripada jumlah tersebut, lebih 60 peratus rakyat Indonesia dan Bangladesh seramai 696,523 orang.

 

Jumlah ini belum lagi termasuk yang berstatus pendatang asing tanpa izin (PATI). Banyak implikasinya jika pekerja dari dua negara itu dibawa masuk lagi hingga mungkin mencecah sejuta orang dalam satu-satu masa.

 

Kehadiran ramai pekerja asing di Malaysia adalah berpunca daripada sikap rakyat yang tidak mahu membuat kerja-kerja tertentu walaupun mereka sebenarnya mampu melakukannya, kata Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai PM kali kedua.

 

Disebabkan sikap rakyat tempatan yang sebegitu dengan sendirinya peluang pekerjaan yang ada telah direbut oleh pekerja asing.

 

Menurut Dr Mahathir punca utama kenapa warga asing ramai di Malaysia adalah kerana sikap rakyat Malaysia yang malas bekerja terutamanya jika melibatkan kerja-kerja yang berat, merbahaya dan kotor.

 

Saya memberi komen yang hampir serupa tetapi tidak sama walau ramai berpendapat sangat tidak adil kepada rakyat Malaysia.

 

Kita lihat ramai rakyat Malaysia yang sangat rajin bekerja biar pun sebagai pengangkut sampah, buruh kasar, penoreh getah, petani di kawasan ladang-ladang kelapa sawit dan di saujana sawah-sawah padi.

 

Ramai sanggup bangun pagi untuk ke kebun,  ladang atau membanting tulang di tengah panas yang terik malahan bergelumang dengan air selut yang kotor dan berbau.

 

 

fudzail

 

 

Tidak tepat kata kita pemalas

Rakyat bersikap malas sebenarnya tidak tepat kerana ramai  yang amat rajin tetapi mengapakah ada majikan masih mengambil pekerja asing berbanding dengan warga Malaysia sendiri, itu persoalannya.

 

Sebab pekerja asing sanggup melakukan kerja yang sama tetapi pada kadar gaji yang rendah dan minimum. Pendapatan sebegini malangnya tidak mencukupi untuk menyara kehidupan seharian.

 

Dengan kadar sewa pangsapuri yang murah dua bilik hampir RM1,000 sebulan dengan pendapatan RM1,200 sebulan akan kehabisan wang gaji setelah membayar sewa  sahaja. Belum lagi tambang perjalanan ke tempat kerja, kos makanan, bil elektrik, air dan lain-lain perbelanjaan.

 

Untuk pekerja asing yang kebanyakan tidak mempunyai keluarga dan boleh berkongsi  dengan 10 kawan yang lain. Kos menyewa dapat dikurangkan menjadi RM100 sebulan untuk seorang.

 

Bagi saya masalah pendapatan yang tidak berpadanan dengan kos sara hidup tidak boleh diselesaikan hanya dengan membebel malas bekerja atau terlampau memilih dalam mencari pekerjaan.

 

 

gaji minimum

 

 

Isu lain, ramai majikan sangat tertekan dengan peraturan gaji maksimum kerana beban hutang syarikat yang tinggi.

 

Kalau ekonomi negara terus berkembang dengan bergantung kepada industri hutang atau perbankan dengan sendirinya masalah kos sara hidup yang tinggi apalagi masalah kebanjiran pekerja asing tidak akan dapat diselesaikan.

 

Kerajaan mendidik rakyat supaya berhemah dalam perbelanjaan dan tidak menyumbang kepada perkembangan industri hutang dengan cara berhutang kepada industri. Kerajaan juga mesti berbelanja dengan berhemah supaya dapat mengelakkan negara daripada berhutang kepada industri hutang.

 

Sementara itu dalam situasi ekonomi Malaysia kembali memuncak selepas wabak pandemik, sempadan darat dengan Singapura telah dibuka semula dengan membawa masuk berjuta-juta pelancong dan pelawat.

 

Kesesakan lalu lintas yang terkenal di Lembah Klang kembali dan pembeli berpusu-pusu ke pusat membeli-belah.

 

Kebangkitan rakyat juga mempunyai ironi yang berbeza iaitu ramai pekerja telah meninggalkan pekerjaan dengan gaji yang lebih baik di negara jiran selatan negara sehingga perniagaan bergelut untuk memenuhi permintaan.

 

Daripada pelancongan kepada pertanian dengan ketiadaan kakitangan menghalang pemulihan. Ini juga menambah tekanan yang lebih serius kerana ekonomi berpendapatan sederhana yang pernah menjadi model bagi dunia membangun tetapi sejak itu mengalami kelembapan jangka panjang dalam pertumbuhan. 

 

Cita-cita negara untuk melarikan diri daripada perangkap pendapatan sederhana di mana Malaysia kurang kaya daripada Singapura. Melakukan lebih baik daripada negara jiran seperti Indonesia dan Filipina tetapi nampaknya tertinggal di belakang dengan situasi politik tidak stabil.

 

Keperluan mendesak untuk buruh asing

Adalah satu perkara yang mendesak untuk membawa masuk buruh dan pekerja asing untuk pertanian, pembinaan dan pembuatan peringkat rendah hingga pertengahan.

 

Tetapi Malaysia menghadapi masalah berganda kerana tenaga kerja berkemahiran rendah berkurangan kerana pembekuan pengambilan pekerja dan penutupan sempadan semasa COVID-19. Sebaliknya orang berkemahiran tinggi berkemungkinan akan meneruskan penghijrahan.

 

 

fudzail

 

 

Malaysia perlahan-lahan mula mengurangkan kekangan terhadap pengambilan pekerja asing. Untuk mengimbangi kemelut dalam pada itu, majikan telah melibatkan penduduk tempatan dalam kerja yang sering mereka tinggalkan. Pekerjaan 3D yang kotor (dirty), berbahaya (dangerous) dan sukar (difficult).

 

Di Cameron Highlands, di mana trak menunggu untuk memandu ke Singapura dengan tomato, lada, bawang dan timun, petani terpaksa menggunakan rakyat tempatan untuk buruh yang pernah dicari oleh warga asing.

 

Dengan menghadapi masalah besar di mana sektor lain tidak mempunyai fleksibiliti yang sama. Di pantai barat laut Pulau Pinang, berjuta-juta kapal yang biasanya akan berlayar selama sekurang-kurangnya seminggu duduk di tepi dermaga, berikutan kekurangan pekerja asing.

 

Pengusaha hotel di Johor meratapi tarikan graviti Singapura yang kuat. Aduan daripada eksekutif mengenai kekurangan tenaga kerja asing yang diperlukan untuk membersihkan bilik, mengendalikan daftar masuk dan memastikan lampu menyala tidak mendapat maklum balas.

 

Semakin mencabar bagi hotel untuk bersaing dengan majikan di Singapura, kerana rakyat tempatan boleh dibayar tiga kali ganda lebih tinggi untuk melakukan pekerjaan yang sama dengan rehat yang cukup.

 

Selepas melobi keras untuk hubungan jambatan dengan Singapura dibuka semula, perniagaan Johor kini mendapati mereka hampir tidak mempunyai orang yang mencukupi untuk membuka pintu.

 

Walaupun majikan Malaysia mendakwa Singapura dengan KDNK setiap orang adalah antara yang tertinggi di dunia mencuri bakat tempatan. Singapura mengalami kekurangan pekerja sendiri yang menyebabkan kadar pengangguran kepada 2.2%.

 

Kerajaan Singapura, yang juga mengenakan kawalan sempadan yang ketat semasa COVID-19, cuba mengurangkan beban yang tertunggak dengan menggesa perniagaan untuk mengupah penduduk tempatan.

 

Kebergantungan kepada buruh import telah menjadi subjek yang sensitif sejak sedekad lalu selepas kemelesetan yang teruk pada 2020 membawa kepada kemunduran pilihan raya yang jarang berlaku untuk parti kerajaan. Walaupun tenaga kerja asing telah berkurangan sejak dua tahun lalu dan mewakili lebih daripada 20% penduduk.

 

Malaysia-Singapura

Malaysia dan Singapura, yang bergabung selama dua tahun penuh kemelut pada 1960-an akan sentiasa dikaitkan secara ekonomi. Kedua-duanya dengan cara mereka sendiri, semakin meragui tentang pekerja asing.

 

 

parafrasa

 

 

Itu tidak banyak mengurangkan keperluan kerana Malaysia yang semakin berisiko dengan perundangan yang tidak jelas. Malaysia memerlukan adegan pekerjaan yang bertenaga untuk mengelakkan nasib makin ke belakang.

 

Singapura dengan segala kehebatannya sebagai pusat perniagaan global, masih memerlukan buruh, kontraktor, pemandu bas, pekerja binaan dan jururawat.

 

Daripada kedua-dua negara, cabaran Malaysia kelihatan lebih besar dan berhadapan dengan kepandaian rakyat yang telah ramai berhijrah. Apalagi didorong oleh keutamaan kaum yang sukar dipadamkan yang memihak kepada etnik Melayu dengan mengorbankan minoriti secara tipikal.

 

Sebahagian besar rakyat Malaysia yang paling berpendidikan dan berkemahiran meninggalkan negara kerana kekurangan peluang, iaitu menurut laporan Bank Dunia tahun lepas.

 

Laporan  meneliti kemajuan negara ke arah menjadi negara berpendapatan tinggi, matlamat yang dianggap mungkin dicapai antara 2024 dan 2028.

 

Satu pertiga daripada pendatang asing adalah berkemahiran tinggi, menyumbang kira-kira 20% daripada penduduk domestik yang berpendidikan universiti.

 

Menggalakkan orang ramai untuk kekal akan memerlukan Malaysia melonggarkan beberapa kekalutan yang telah menghalang aktiviti perniagaan.

 

Sebilangan besar firma yang disokong kerajaan dan syarikat swasta nominal yang dikendalikan oleh orang yang rapat dengan kerajaan mempunyai pegangan dalam hampir setiap sektor, yang mengurangkan persaingan.

 

Dengan rasuah yang semakin tinggi dan tidak dapat dihalang, perindustrian negara cenderung digunakan sebagai bank piggy negara untuk membiayai projek.

 

Dengan usaha yang didamba dari segi politik yang menyumbang sedikit kepada dinamik keseluruhan ekonomi tetapi masih memerlukan rasuah untuk politikus dan penjawat awam.

 

Cukuplah untuk mengatakan yang tidak betul-betul aspirasi untuk graduan muda dengan memandang keluar dari Malaysia sebagai jawapan.

 

 

fudzail

 

 

Buruh berkemahiran rendah

Pekerja asing di Malaysia cenderung berkemahiran rendah yang agak sedikit yang tamat sekolah menengah. Mereka mula mengisi jurang yang dibuka dalam pasaran buruh beberapa dekad yang lalu, terutamanya pembuatan dan terdiri daripada kira-kira 15% daripada tenaga kerja sebelum wabak pandemik, menurut Bank Dunia. Terdapat juga populasi buruh tanpa izin yang besar, tetapi sukar untuk diukur.

 

Malaysia telah lama bercita-cita untuk menyertai barisan ekonomi maju dan dengan bangganya mengarak beberapa perhiasan status seperti itu seperti industri kereta domestik, bangunan tertinggi di dunia dan sebagainya.

 

Seharusnya lebih baik untuk memberi tumpuan kepada komponen kejayaan yang kurang bergaya tetapi penting, seperti pasaran buruh yang boleh memacu pembangunan dalam dekad yang akan datang, bukan peninggalan tahun-tahun akhir abad ke-20.

 

Daripada pekerja dan buruh asing, ternyata  masih diperlukan dan semakin berkembang untuk menjadi warga tetap di Malaysia dengan kekayaan untuk kroni melalui rasuah dan penyeludupan. - DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor adalah kolumnis tetap DagangNews.com menerusi kolum WAINUIOMATA setiap Khamis