Kecanggihan monorel Pulau Palma | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 30 December 2021

Kecanggihan monorel Pulau Palma

 

 

PULAU Palma adalah satu daripada pulau buatan manusia terbesar di dunia, seluas 6.16 km dibina di luar pantai Dubai, Emiriah Arab Bersatu. Sebuah negara yang telah memberi tumpuan kepada membangunkan industri pelancongannya sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

 

Pembinaan pulau itu sendiri dan pembangunan perniagaan di pulau itu adalah tanggungjawab syarikat pembangunan milik kerajaan Nakheel PJSC.

 

Pulau ini adalah tapak banyak hotel, tema taman, kondominium, dan vila, dan pembinaan pusat membeli-belah, bangunan tinggi dan lain-lain infrastruktur dirancang.

 

Sistem Transit Palm Jumeirah telah dibina untuk menyediakan akses ke pulau dari tanah besar serta pengangkutan di sekitar pulau dan terdiri daripada 5.4 km daripada garisan dua hala.

 

Barisan itu mempunyai jumlah empat stesen, yang mana satu di tanah besar dan tiga di pulau itu, dan depot yang berkaitan untuk penyimpanan kenderaan, pemeriksaan, dan aktiviti lain terletak di Gateway Stesen di tanah besar.

 

Nakheel meletakkan nilai tinggi pada Hitachi keupayaan termasuk reka bentuk kenderaannya dan banyak lagi tahun pengalaman dalam pembekalan sistem monorel komponen yang digunakan di Jepun dan di tempat lain.

 


 

fudzail

 


 

Hitachi turut membekalkan kenderaan, sistem penyeliaan kereta api automatik, dan kunci lain komponen sistem untuk Sistem Transit Palm Jumeirah.

 

Saya diberi tugas untuk melihat keperluan telekomunikasi bagi monorel dan saya terpaksa bekerja rapat dengan Hitachi kerana syarikat itu membawa bersama telekomunikasi dari Jepun. Mungkin tugas saya menjadi mudah kerana saya tidak tahu bagaimana telekomunikasi untuk monorel.

 

Dengan pasukan telekomunikasi dari Jepun saya mula belajar dari awal hingga akhir persiapan. Tugas saya untuk menandatangani semua peralatan telekomunikasi yang diberi oleh Hitachi.

 

Berdasarkan konsep kenderaan yang sesuai untuk kawasan peranginan, kedua-dua reka bentuk penggunaan luaran dan dalaman berdasarkan warna utama biru dan putih untuk mencerminkan pulau itu pantai dan langit, dan pelbagai bentuk melengkung digunakan sepanjang untuk menyampaikan imej yang lembut.

 


 

fudzail

 


 

Monorel Palm  menawarkan pilihan yang lebih hijau, berjalan dari satu hujung pembangunan ke hujung yang lain, perjalanan kira-kira sepuluh minit.

 

Monorel akan menjadi cara paling mudah untuk meneroka Pulau Palma yang dibahagikan kepada bahagian yang berbeza, setiap satu dengan watak uniknya sendiri.

 

Dengan landasan monorel siap pada Julai 2008 dan ujian kenderaan bermula pada November 2008. Pada asalnya dirancang untuk dibuka menjelang Disember 2008, pembukaan telah ditangguhkan kepada 30 April 2009.

 

Pada tahun 2010, operasi harian telah diambil alih oleh syarikat British Serco.

 

Pada 20 Oktober 2008, ujian tapak bermula pada kereta api monorel yang baru dihantar di Pulau Palma.

 


 

fudzail

 


 

Dua daripada sembilan kereta api yang dibekalkan oleh Hitachi Ltd dinaikkan ke landasan sejauh 5.45km dan mula membuat perjalanan ujian awal, dipantau rapi oleh RTA dan pengendali SMRTE. Ujian ke atas tren akan dijalankan selama enam bulan akan datang sebelum monorel dibuka kepada orang ramai pada April 2009.

 

Monorel Palm Jumeirah menggunakan teknologi jenis straddle Monorel Hitachi. Kerja-kerja elektro-mekanikal dijalankan oleh ETA-Dubai dalam usaha sama dengan Hitachi-Jepun.

 

Sistem baharu itu akan membawa penumpang antara Stesen Gateway di Fronds dan Stesen Aquaventure Atlantis di Crescent dengan stesen perantaraan di Trump International Hotel & Tower dan pusat runcit mewah Palm Mall.

 

Sistem ini akhirnya akan menyambung ke Metro Dubai dengan sambungan terus ke Lapangan Terbang Dubai dan hab pengangkutan utama yang lain.

 


 

fudzail

 


 

Palm Monorel adalah automatik sepenuhnya dan tanpa pemandu walaupun dikendalikan oleh atendan dan telah dibangunkan oleh konsortium yang diketuai oleh Marubeni Corporation.

 

Sistem itu pada mulanya akan membawa sehingga 2,400 penumpang sejam ke setiap arah dalam empat kereta api berasingan, masing-masing terdiri daripada tiga kereta. Apabila akhirnya pada kapasiti penuh, sistem itu akan mengangkut maksimum 6,000 orang dalam sembilan kenderaan.

 

Bajet projek ialah AS$400 juta, dengan tambahan AS$190 juta diperuntukkan untuk sambungan masa depan 2 kilometer  ke Metro Dubai, manakala sumber lain menyatakan belanjawan sebanyak AS$1.1 bilion. Perjalanan menaiki monorel berharga Dhs20 sehala, 30 pergi balik. Kelajuan sehingga 70 km sejam.

 

Stesen Al Ittihad Park, yang pada asalnya bertujuan untuk melayani pembangunan Hotel dan Menara Antarabangsa Trump yang dibatalkan, telah dibuka pada 3 Julai 2017. Stesen Nakheel Mall dibuka pada 28 November 2019.

 


 

fudzail

 


 

Laluan itu mempunyai kapasiti teori 40,000 penumpang setiap hari, dengan kereta api berjalan setiap beberapa minit pada waktu puncak dan setiap 15 hingga 20 minit pada waktu luar puncak.

 

Walau bagaimanapun, jumlah penumpang sebenar purata kira-kira 600 penumpang sehari pada minggu pertama, dan monorel berjalan "hampir kosong".

 

Sehingga Julai 2017, laluan itu beroperasi setiap 11 minit dan purata 3,000 penumpang setiap hari.

 

Tiket monorel berharga AED 15 sehala atau AED 25 pergi balik.

 


 

fudzail

 


 

Laluan monorel Jumeirah Palm agak lurus ke hadapan dengan empat stesen di laluan monorel, pertukaran terancang dengan Dubai Metro Red Line, Al Sufouh Tram, Stesen Gateway Towers dan Village Center Station, Hotel Atlantis.

 

Sebuah stesen tambahan dijangka akan ditambah untuk menyediakan perkhidmatan pembangunan beli-belah baharu, The Pointe Palm Jumeirah.

 

Reka bentuk setiap item peralatan mengambil kira suhu dan kelembapan yang tinggi adalah ciri iklim Timur Tengah, dan untuk mengelakkan kegagalan peralatan akibat suhu tinggi, sistem penyejukan tambahan menggunakan peranti Peltier yang mempunyai mekanisme penyejukan yang mudah. Dipasang khususnya pada peralatan yang mencapai ketinggian suhu.

 

Ini termasuk telekomunikasi untuk monorel Pulau Palma dan kebetulan monorel mengajar saya kecanggihan yang saya perlukan.

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags