Kenanga hentikan liputan ke atas saham SCGM Berhad kerana kekurangan minat pelabur | DagangNews Skip to main content

Kenanga hentikan liputan ke atas saham SCGM Berhad kerana kekurangan minat pelabur

Satu daripada kilang milik SCGM Berhad.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 30 Jun - Kenanga Research menghentikan liputan ke atas saham pembuat pembungkusan makanan, SCGM Berhad disebabkan kekurangan minat pelabur serta pelupusan keseluruhan perniagaan terasnya dengan pertimbangan tunai RM544.4 juta.

 

Firma penyelidikan itu berkata, saham SCGM itu kini diklasifikasi `Tidak Diberi Penarafan' daripada `Prestasi Pasaran' dengan TP terakhir sebanyak RM2.53 berdasarkan FY23E PER yang tidak berubah sebanyak 14x, iaitu premium c.23% kepada purata sektor hadapan 1 tahun PER hadapan sebanyak 11.4x.

 

"Keuntungan bersih teras FY22 sebanyak RM31.1 juta adalah dalam jangkaan kami. Secara keseluruhan, margin keuntungan bertambah baik secara berurutan pada kecekapan kos operasi yang lebih baik dan campuran produk yang lebih baik.

 

"Namun begitu, disebabkan kekurangan minat pencipta semasa syarikat mengalihkan perniagaan terasnya, kami menghentikan liputan aktif di SCGM buat masa ini," kata Kenanga dalam notanya hari ini.

 

Menurut firma itu lagi, keputusan FY22 adalah sejajar dengan keuntungan bersih teras sebanyak RM31.1 juta yang membentuk 101.8% daripada anggaran tahun penuh kami manakala FY22 DPS sebanyak 6.4 sen datang dalam anggaran kami sebanyak 6.3 sen.

 

"YoY, hasil meningkat 15.5% kepada RM284.7 juta, hasil daripada jumlah jualan yang lebih tinggi daripada segmen pembungkusan makanan. Margin EBIT merosot 1.7ppt kepada 13.4%, mungkin disebabkan oleh kos pengeluaran yang lebih tinggi.

 

"CNP kumpulan menurun sebanyak 8.7% pada kadar cukai berkesan yang lebih tinggi sebanyak 18.8% (berbanding TK21: 9.5%).

 

"QoQ, walaupun pertumbuhan hasil diredam sebanyak 0.3% pada 4QFY22, margin EBIT bertambah baik sebanyak 39.4% didorong oleh (i) kecekapan kos yang lebih baik di tengah-tengah peningkatan kos dan (ii) campuran produk yang lebih baik sebagai ASP terlaras pada produk terpilih.

 

"Secara keseluruhannya, kumpulan itu merekodkan CNP sebanyak RM8.0 juta, walaupun perbelanjaan cukai tertunda lebih tinggi," katanya.

 

Kenanga mendapati bahawa harga resin dijangka kekal pada paras harga yang lebih tinggi.

 

"Kami percaya barisan teratas kumpulan akan terus bertahan di sebalik permintaan yang mampan dengan kadar penggunaan semasa 65-70%.

 

"Walau bagaimanapun, kami berhati-hati bahawa keuntungannya mungkin terjejas oleh (i) kos operasi yang lebih tinggi disebabkan oleh kekurangan buruh dan (ii) kos resin yang tidak menentu.

 

"Selepas keputusan, tiada perubahan pada anggaran pendapatan FY23 kami sementara kami memperkenalkan ramalan pendapatan FY24 sebanyak RM38.7 juta," katanya.

 

Semalam dalam pemakluman kepada bursa, SCGM mengumumkan untung bersihnya bagi tahun kewangan berakhir 30 April 2022 (FY22) turun 8.1 peratus kepada RM30.87 juta berbanding RM33.60 juta setahun lalu sebahagian besarnya disebabkan oleh perbelanjaan cukai tertunda yang lebih tinggi.

 

Pengeluar pembungkusan makanan itu berkata, pendapatannya bagaimanapun meningkat 15.5 peratus kepada RM284.70 juta berbanding RM246.50 juta sebelum ini, di sebalik peningkatan jualan pembungkusan makanan dan minuman (F&B) tempatan dan antarabangsa berikutan peningkatan perkhidmatan penghantaran dalam talian dan pengguna budaya bawa pulang selepas bermulanya pandemik COVID-19.

 

“Segmen itu mencatatkan jualan 18.8 peratus lebih tinggi pada TK2022 daripada RM206.9 juta setahun lalu apabila pengguna mengalihkan pilihan mereka kepada penghantaran dan bawa pulang selepas permulaan wabak itu,” kata SCGM. - DagangNews.com