Kualiti aset bank Malaysia tetap kukuh | DagangNews Skip to main content

Kualiti aset bank Malaysia tetap kukuh

Malaysia

KUALA LUMPUR 8 April -  Kualiti aset bank-bank terbesar di Malaysia dilihat lebih berdaya tahan terhadap gangguan ekonomi yang disebabkan oleh koronovirus berbanding bank serantau yang setara di Indonesia, Filipina dan Thailand.

 

Penganalisis Moody's Investors Service, Tengfu Li berkata, ketahanan berserta penampan modal dan mudah tunai yang kuat akan membolehkan bank-bank Malaysia memperoleh kembali keuntungan dengan lebih cepat berbanding rakan serantau yang lain.

 

"Walaupun berlakunya kejutan ekonomi yang dicetuskan oleh pandemik, kualiti aset bank-bank terbesar di Malaysia tetap kukuh.

 

"Ia berikutan tumpuan utama mereka terhadap pinjaman runcit yang sebahagian besarnya terjamin, dikawal selia dengan baik serta disokong oleh aset kewangan yang melimpah," katanya seperti dilaport Bernama hari ini.

 

Mengulas lanjut, beliau memberitahu, bank-bank terbesar di Malaysia mempunyai bahagian pinjaman terkecil di bawah program bantuan peraturan berbanding rakan serantau.

 

Rantau serantau kebanyakannya adalah gadai janji dan pinjaman automatik yang bercagar.

 

Sebaliknya, pinjaman yang dilindungi oleh langkah-langkah sokongan pengawalseliaan di negara-negara lain adalah pinjaman yang terutama terdedah kepada perniagaan yang mengalami aliran tunai langsung dan tidak memberikan jaminan atau cagaran.

 

Tambah beliau, kualiti aset yang lebih kuat itu akan membantu bank-bank Malaysia mendapatkan semula keuntungan lebih cepat daripada bank setaranya.

 

"Hal ini kerana  risiko aset yang lebih rendah akan menyelamatkan keperluan untuk mengekalkan peruntukan setinggi berbanding dengan yang lain.

 

"Lebih-lebih lagi, penampan modal dan kecairan bank -walaupun tidak setinggi dengan bank setaranya- masih kuat dan cukup untuk menampung kemungkinan terhadap sebarang tekanan kewangan," ujarnya lagi. - DagangNews.com