Larangan merokok KKM hanya akan pacu pasaran rokok seludup - BAT Malaysia | DagangNews Skip to main content

Larangan merokok KKM hanya akan pacu pasaran rokok seludup - BAT Malaysia

Nedal Salem
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 25 Julai - BAT Malaysia memuji pendirian proaktif Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin dalam mengurangkan kesan kesihatan akibat merokok tetapi tidak bersetuju bahawa larangan adalah cara untuk mencapainya.

 

Pengarah Urusan BAT Malaysia, Nedal Salem berkata, pengharaman merokok generasi yang dicadangkan adalah sebenarnya suatu bentuk larangan (prohibition).

 

Menurutnya, larangan seumpamanya tidak pernah diuji di dunia nyata, tidak mempunyai sebarang bukti saintifik tentang keberkesanan dan berkemungkinan memudaratkan agenda kesihatan negara Malaysia.

 

Beliau berkata, larangan akan memacu pasaran tembakau seludup yang sudah menyumbang hampir 60% daripada tembakau yang dijual di Malaysia dan dengan itu akan membawa kesan negatif kepada kesihatan awam.

 

"Menyuburkan pasaran tembakau haram bukan sahaja memenuhi poket penjenayah. Ia akan memberi impak yang besar kepada ekonomi Malaysia, yang sudah bergelut untuk pulih daripada wabak global.

 

"Industri, pekerjaan dan pertumbuhan akan terjejas, dan hasil Kerajaan akan jatuh dengan ketara," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Nedal berkata, BAT Malaysia sebaliknya percaya kepada pendekatan holistik yang mengukuhkan:
• peranan pengurangan bahaya dan alternatif yang kurang berbahaya kepada merokok.
• dasar yang menggalakkan perokok dewasa beralih kepada alternatif tersebut; dan
• penguatkuasaan dan kawalan pasaran tembakau haram untuk memastikan bahawa rokok tidak boleh diakses dengan lebih mudah daripada alternatif yang kurang berbahaya* dan mematuhi dasar kawalan tembakau tertentu.

 

Menurutnya, kementerian harus meneruskan rangka kerja kawal selia berasaskan sains, yang dimaklumkan oleh kedudukan negara, seperti New Zealand dan United Kingdom, di mana vape diakui kurang berbahaya dan alternatif yang berdaya maju untuk mengurangkan kelaziman merokok.

 

"Kepercayaan kami ialah pengurangan bahaya tembakau adalah cara paling berkesan untuk mengurangkan kesan kesihatan akibat merokok tanpa memacu pertumbuhan pasaran gelap tembakau dan menjenayahkan seluruh generasi akan datang," ujarnya.

 

Beliau berkata, secara selari dengan memperkenalkan beberapa langkah kawalan tembakau yang lebih seimbang, dilihat di negara yang sama ini akan menyokong perokok beralih kepada alternatif yang kurang berbahaya dan harus dipertimbangkan dan bukannya larangan.

 

"Kami juga menyeru Kementerian untuk memasukkan pemain industri dalam proses perundingan keseluruhan dalam membangunkan peraturan yang sesuai untuk produk wap," kata Nedal. - DagangNews.com