Leong Hup berdepan denda MyCC sehingga RM744.4 juta jika didapati bersalah terlibat tetapkan harga ayam | DagangNews Skip to main content

Leong Hup berdepan denda MyCC sehingga RM744.4 juta jika didapati bersalah terlibat tetapkan harga ayam

MyCC boleh mengenakan penalti kewangan tidak melebihi 10% daripada hasil kilang makanan kumpulan untuk tempoh yang berkaitan.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 9 Ogos - Leong Hup International Bhd (LHIB), salah satu pengeluar ayam, telur dan makanan ternakan bersepadu sepenuhnya terbesar di Asia Tenggara, berdepan “penalti kewangan kes terburuk antara RM74.4 juta-RM744.4 juta” jika didapati bersalah atas dakwaan mengambil bahagian dalam anti-amalan persaingan sejak dua tahun lalu oleh Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC).

 

Kuantum itu, menurut MIDF Research, adalah berdasarkan penalti kewangan antara 1% dan 10% daripada hasil kilang makanan LHIB dari awal 2020 hingga pertengahan 2022 - tempoh kesalahan yang didakwa.

 

“Berdasarkan Seksyen 40(1) Akta Persaingan 2010 (Akta 712), jika MyCC telah menentukan Seksyen 4 akta tersebut telah dilanggar, suruhanjaya boleh mengenakan penalti kewangan tidak melebihi 10% daripada hasil kilang makanan kumpulan untuk tempoh yang berkaitan,” unjur firma penyelidikan itu.

 

“Oleh kerana LHIB hanya mengendalikan kilang pemprosesan makanan di Malaysia, penalti kewangan berpotensi mengheret turun hasil FY2022 LHIB sebanyak -0.9% kepada -9% dan pendapatan bersih sebanyak -63.0% kepada -633%.

 

Jumaat lalu, anak syarikat milik penuh LHIB, Leong Hup Feedmill Malaysia Sdn Bhd (LFM) dan empat pengilang makanan ternakan lain telah dimaklumkan oleh MyCC bahawa mereka telah didakwa melanggar Seksyen 4 Akta Persaingan 2010.

 

Leong Hup Feedmill yang terlibat dalam pengeluaran dan penjualan makanan haiwan serta penyediaan perkhidmatan pengangkutan didakwa telah mengambil bahagian dalam perjanjian anti-persaingan dan/atau tindakan yang diselaraskan untuk menaikkan harga makanan ayam.

 

Seksyen 4(1) Akta Persaingan 2010 melarang perniagaan daripada membuat perjanjian mendatar atau menegak jika ia mengurangkan, menghalang atau mengganggu persaingan dengan ketara dalam mana-mana pasaran untuk barangan atau perkhidmatan.

 

Empat pengilang makanan ternakan yang lain ialah
(i) FFM Bhd milik PPB Group Bhd 80%;
(ii) Malaysian Flour Mills Bhd’s Dindings Poultry Development Centre Sdn Bhd;
(iii) Gold Coin Feedmills (M) Sdn Bhd (di bawah Gold Coin Group); dan
(iv) PK Agro-Industrial Products (M) Sdn Bhd di bawah CP Malaysia.

 

Dalam pembelaannya, LHIB menegaskan bahawa kenaikan kos pengilang makanan adalah disebabkan terutamanya oleh kilang makanan Malaysia yang mengimport bahan mentah yang sama dari luar negara.

 

Memandangkan struktur oligopoli kilang pembuatan makanan ternakan di mana perniagaan mengeluarkan produk homogen pada kos marginal tetap, LHIB mewajarkan bahawa pengilang makanan bersaing dengan menetapkan harga supaya apabila satu meningkat, yang lain mengikutinya.

 

Oleh itu, kumpulan itu menekankan bahawa hanya kerana kenaikan harga berlaku pada masa yang sama, ia tidak sama dengan penetapan harga.

 

Mengulangi pendirian neutralnya terhadap LHIB dengan harga sasaran tidak berubah sebanyak 47 sen, MIDF Research berkata ia akan mengekalkan anggaran pendapatannya memandangkan penemuan MyCC adalah sementara dan hala tuju yang dicadangkan masih belum diputuskan.

 

"Kami sedar bahawa pemampatan margin akan berterusan dalam tempoh terdekat berikutan harga bahan mentah yang tinggi yang dihadapi oleh pengilang makanan ternakan bersama-sama dengan kawalan harga ayam dan telur di Malaysia," kata firma penyelidikan itu.

 

“Walaupun begitu, kami positif tentang prospek jangka panjang LHIB, disokong oleh (i) integrasi menegak ayam, telur dan makanan ternakan; dan (ii) kepelbagaian geografi di seluruh Malaysia, Singapura, Indonesia, Vietnam dan Filipina.”

 

Pada penutupan dagangan semalam (9 Ogos), Leong Hup turun 0.5 sen atau 0.96% kepada 51.5 sen dengan 1.37 juta saham diniagakan, sekali gus menilai syarikat itu pada RM1.88 bilion. – DagangNews.com