Mahkamah Tinggi benarkan permohonan Baleh Hydro cabar MOF tolak elaun cukai pelaburan RM10.9 bilion | DagangNews Skip to main content

Mahkamah Tinggi benarkan permohonan Baleh Hydro cabar MOF tolak elaun cukai pelaburan RM10.9 bilion

Empangan Loji Hidroelektrik Baleh di Kapit, Sarawak. - Gambar Sarawak Energy

KUALA LUMPUR 6 Ogos - Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 4 Ogos membenarkan permohonan semakan kehakiman oleh Baleh Hydro Power Generation Sdn Bhd untuk mencabar keputusan Kementerian Kewangan (MOF) yang menolak tuntutan elaun cukai pelaburan sebanyak RM10.9 bilion.

 

Baleh Hydro, yang merupakan anak syarikat Sarawak Energy Berhad (SEB), dilantik untuk membina loji kuasa hidroelektrik di Kapit, telah memohon kepada MOF untuk menuntut elaun cukai pelaburan, sejenis insentif cukai yang diberikan berdasarkan modal perbelanjaan yang dilakukan oleh syarikat ke atas projek yang diluluskan.

 

Permohonan Baleh Hydro ditolak oleh Menteri Kewangan ketika itu Lim Guan Eng, bertarikh 2 Oktober 2019, tanpa sebarang alasan yang diberikan, walaupun Baleh Hydro mendakwa permohonannya telah memenuhi semua syarat yang diperlukan.

 

Lim, dalam afidavit yang disahkan sebagai jawapan kepada tuntutan Baleh Hydro, berkata syarikat itu didakwa ditolak atas dasar bahawa projek hidroelektrik itu bukan kepentingan negara.

 

Di bawah Akta Cukai Pendapatan 1967, peguam Kanan Persekutuan Shamsul Bolhassan memberitahu mahkamah bahawa Lim tidak perlu memberikan alasan untuk menolak insentif cukai permohonan.

 

Peguam Baleh Hydro, S Saravana Kumar berhujah bahawa keputusan Menteri sepatutnya dianggap tersilap kerana syarikat telah memenuhi semua syarat yang diperlukan untuk cukai insentif.

 

Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh menerima hujah Saravana Kumar dan membenarkan permohonan semakan kehakiman, menurut laporan berita oleh The Edge Markets, Khamis lalu.

 

Wan Ahmad juga menerima hujah pihak yang menuntut bahawa Lim tidak berseronok tanpa terikat budi bicara dalam memutuskan sama ada untuk meluluskan permohonan insentif cukai syarikat.

 

Hakim seterusnya bersetuju dengan hujah Baleh Hydro bahawa Lim tidak mempunyai alasan yang kukuh untuk menolak tuntutan tersebut.

 

Sementara itu, pengurus kanan kontrak dan perolehan Baleh Hydo George Albert William Chapman, mengesahkan dalam afidavit bahawa syarikat itu memohon perintah certiorari untuk membatalkan keputusan MOF.

 

Tambahnya, syarikat itu memiliki, mengendalikan dan menyelenggara hidroelektrik 1,285 MW loji janakuasa yang terletak di Kapit dengan anggaran kos projek berjumlah RM10.9 bilion dan garis masa projek dari 2017/2018 hingga 2026/2027.

 

Dengan keputusan mahkamah, Saravana Kumar berkata Hydro Baleh berhak untuk menuntut elaun pelaburan, yang akan menjadi 100 peratus daripada modal perbelanjaan yang ditanggung antara 2018 dan 2027. — DagangNews.com