Mahkamah Tinggi KL putuskan Lembaga Pengarah Caely kekal sehingga perbicaraan 3 Ogos | DagangNews Skip to main content

Mahkamah Tinggi KL putuskan Lembaga Pengarah Caely kekal sehingga perbicaraan 3 Ogos

Mahkamah mengarahkan status quo kekal sehingga perbicaraan yang dijadualkan pada 3 Ogos 2022.

KUALA LUMPUR 23 Jun - Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memutuskan bahawa komposisi semasa lembaga pengarah Caely Holdings Bhd akan kekal sama seperti sebelum mesyuarat agung luar biasa (EGM) yang diadakan pada 15 Jun 2022.

 

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan lewat Rabu, pembuat pakaian dalam berkata mahkamah mengarahkan bahawa status quo akan kekal sehingga perbicaraan yang dijadualkan pada 3 Ogos 2022.

 

Ini berikutan tindakan undang-undang baharu yang difailkan oleh plaintif Leong Seng Wui, Kok Kwang Lim dan Valhalla Capital Sdn Bhd, yang telah berusaha untuk mengisytiharkan EGM sebagai sah untuk memecat lapan pengarah daripada lembaga sedia ada syarikat itu.

 

“Buat masa ini, lembaga pengarah akan terus mengendalikan syarikat itu,” kata pengerusi eksekutif kumpulan Caely Datuk Loh Ming Choon.

 

Menurut kenyataan itu, syarikat itu pada hari yang sama EGM mengumumkan bahawa mesyuarat tersebut telah ditangguhkan atas pelbagai alasan, termasuk kes litigasi yang berterusan serta sub-judis kerana ia mengganggu relif yang diminta di Mahkamah Tinggi KL oleh syarikat.

 

Pada 16 Jun 2022, lembaga pengarah juga membuat laporan polis terhadap Leong Seng Wui, Kok Kwang Lim dan Valhalla Capital Sdn Bhd kerana didakwa melakukan salah laku kerana memanggil EGM walaupun mengetahui terdapat kes litigasi yang sedang dijalankan.

 

Lapan ahli Lembaga pengarah Caely semasa ialah:

  1. Datuk Loh Ming Choon, pengerusi eksekutif kumpulan

  2. Datuk Sri Sin Hock Min, pengarah eksekutif

  3. Wong Siaw Puie, naib pengerusi eksekutif wanita

  4. Khoo Chen Yeng, pengarah eksekutif

  5. Datin Fong Nyok Yoon, pengarah bukan eksekutif

  6. Datuk Mohamad Hanafiah Zakaria, pengarah bebas

  7. Ng Mei Choo, pengarah bebas

  8. Datuk Koh Mui Tee, pengarah bebas

 

Dalam perkembangan yang tidak berkaitan, syarikat itu mengumumkan pelantikan Mohd Zakie Soad sebagai setiausaha syarikat berkuat kuasa 21 Jun 2022, bagi menggantikan Tan Tong Lang yang meletak jawatan pada 17 Jun 2022. - DagangNews.com