Majikan wajib tanggung kos vaksin COVID-19 pekerja asing - KSM | DagangNews Skip to main content

Majikan wajib tanggung kos vaksin COVID-19 pekerja asing - KSM

 

Oleh ANIS FARHANAH MALEK
anisfarhanah@dagangnews.com

 

KUALA LUMPUR 6 Jan. - Majikan diwajibkan untuk membiayai semua kos imunisasi (vaksin) termasuk ujian pengesanan COVID-19, kata Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M. Saravanan.

 

Jelasnya, ini selaras dengan seksyen 24J (f) Akta Standard Minimum Perumahan, Penginapan dan Kemudahan Pekerja 1990 (Akta 446). 

 

“Ini susulan arahan kerajaan berdasarkan Seksyen 11 Akta Pencegahan dan Kawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342) yang menetapkan semua pekerja asing menjalani ujian saringan COVID-19 dengan majikan menanggung fi, kos dan caj bagi ujian itu,” katanya dalam sebuah kenyataan hari ini. 

 

M Saravanan
M. Saravanan

 

Mulai 11 Januari 2021, Pasukan Task Force Program Saringan Kesihatan COVID-19 yang terdiri daripada Jabatan Tenaga Kerja Semenanjung Malaysia (JTKSM), Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) dan Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) akan melaksanakan operasi khas ke tempat majikan yang menggaji pekerja asing. 

 

Ujar Saravanan, ini bertujuan meningkatkan tahap kesedaran majikan dalam membendung dan mencegah penyebaran penyakit berjangkit. - DagangNews.com