Malaysia adalah `pangkalan semula jadi' bagi firma Amerika Syarikat - pakar perbankan global HSBC | DagangNews Skip to main content

Malaysia adalah `pangkalan semula jadi' bagi firma Amerika Syarikat - pakar perbankan global HSBC

Malaysia adalah pangkalan semula jadi bagi syarikat AS yang ingin meneroka pasaran ASEAN yang berkembang pesat. - Gambar Umar Mukhtar

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Malaysia menyediakan pelbagai peluang kepada organisasi multinasional memandangkan asas ekonominya yang kukuh, termasuk aktiviti eksport yang rancak dan keupayaan pembuatan.

 

Ketua perbankan global multinasional HSBC Malaysia, Shreyas Krishna berkata, organisasi ini boleh menjadi sumber pelaburan yang penting merentasi pelbagai sektor negara.

 

Krishna berkata adalah penting bagi Malaysia untuk menarik pelaburan asing berkualiti tinggi bagi menyokong pemulihan dan pertumbuhannya, terutamanya selepas pandemik COVID-19.

 

Antara koridor perniagaan utama negara ialah hubungan Malaysia-Amerika Syarikat (AS), yang berpotensi untuk berkembang lagi.

 

"Malaysia adalah pangkalan semula jadi bagi syarikat AS yang ingin meneroka pasaran ASEAN yang berkembang pesat, memandangkan faktor jarak dekat dan hubungan sejarah yang kukuh serta pasaran kewangannya yang mantap.

 

"Syarikat-syarikat Amerika yang sudah berpangkalan di Malaysia mengesahkan komitmen mereka dengan pelaburan utama dalam perancangan, seperti Micron dan Intel.

 

"Terutamanya, terdapat peningkatan tumpuan terhadap industri elektrik dan elektronik (E&E), ruang digital dan inovasi, dan sektor pendidikan untuk mengukuhkan perkongsian AS-Malaysia," katanya kepada New Straits Times dalam temu bual baru-baru ini.


 

Shreyas Krishna
                             Shreyas Krishna

 

Satu lagi koridor perniagaan yang juga penting kepada Malaysia ialah koridor dengan Kesatuan Eropah (EU).

 

Beliau berkata syarikat Eropah yang sudah berpangkalan di Malaysia juga mengesahkan komitmen mereka dengan pelaburan utama dalam perancangan, seperti Infineon, dan Ericsson.

 

Beliau berkata EU terus menjadi sekutu strategik dan penasihat penting dalam menyokong agenda reformasi Malaysia merentasi bidang perdagangan, hijau dan teknologi.

 

"Bidang peluang lain yang terus diberi tumpuan oleh syarikat Eropah termasuk infrastruktur, terutamanya selepas kebangkitan semula projek infrastruktur mega, runcit, pembuatan dan penjagaan kesihatan antara lain baru-baru ini," katanya. - DagangNews.com