Malaysia bakal melihat defisit fiskal lebih besar tahun ini, kata Fitch Solutions | DagangNews Skip to main content

Malaysia bakal melihat defisit fiskal lebih besar tahun ini, kata Fitch Solutions

Fitch Solutions juga menyemak semula pertumbuhan KDNK sebenar Malaysia kepada 5.2% untuk 2022, berbanding 5.6% sebelum ini.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 24 Jun - Penyelidikan Risiko Negara dan Industri Fitch Solutions telah menyemak semula unjuran defisit fiskal untuk Malaysia untuk 2022 kepada 6.5% daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK), daripada 6.3% sebelumnya.

 

Semakan tersebut menurun sedikit mencerminkan keseimbangan negatif bersih antara dua kuasa bertentangan yang menjejaskan fiskal situasi iaitu hasil berkaitan petroleum yang lebih tinggi di tengah-tengah harga minyak yang jauh lebih tinggi dan perbelanjaan kerajaan yang lebih tinggi untuk mengelakkan inflasi.

 

Dalam laporan terbaharunya, firma itu berkata, masih terdapat risiko menurun kepada ramalan fiskal walaupun kerajaan telah mengumumkan rancangan untuk menyatukan kewangan awam dalam beberapa bulan akan datang, termasuk pendekatan yang lebih disasarkan kepada subsidi bahan api dan makanan, dan kemungkinan pengembalian semula kepada cukai barangan dan perkhidmatan (GST) daripada cukai jualan dan perkhidmatan (SST) semasa.

 

“Yang pasti, kerajaan berkemungkinan akan mengutamakan usaha untuk meningkatkan sokongan menjelang pilihan raya umum yang dijangka September 2023, yang kami tetap jangka berlaku pada 2H22 (separuh kedua 2022),” katanya.

 

Fitch Solutions berkata ia telah menyemak semula unjurannya untuk hasil kepada jumlah RM256 bilion (15.2% daripada KDNK), daripada RM234 bilion (14% daripada KDNK) sebelum ini, terutamanya untuk mengambil kira rangsangan kepada kutipan hasil daripada harga minyak purata yang lebih tinggi.

 

Pasukan minyak dan gasnya terus meramalkan harga minyak mentah Brent kepada purata AS$100 (kira-kira RM440.40)/bbl, iaitu 49.3% lebih tinggi daripada andaian kerajaan sebanyak AS$67/bbl yang digunakan untuk merumuskan Bajet 2022.

 

“Sementara disemak secara menaik, kami telah memasukkan kutipan cukai yang lebih rendah sedikit daripada prospek ekonomi yang lebih lemah berbanding ketika kami menganalisis situasi fiskal Malaysia sebelum ini. Kami telah menyemak semula pertumbuhan KDNK sebenar kami kepada 5.2% untuk 2022, berbanding 5.6% sebelum ini."

 

Fitch Solutions juga telah menyemak semula unjuran perbelanjaannya untuk 2022 kepada RM364 bilion (21.7% daripada KDNK), daripada RM334 bilion (21% daripada KDNK) sebelum ini, untuk mencerminkan perbelanjaan tambahan oleh kerajaan untuk mengekalkan subsidi bahan api dan makanan di tengah-tengah kenaikan harga. demi mengekalkan kuasa beli rakyatnya.

 

Fitch Solutions

 

“Walaupun hutang kerajaan telah jatuh sedikit kepada 63% daripada KDNK pada 1Q22 (suku pertama 2022), daripada 63.4% daripada KDNK pada 4Q21, kami terus menjangkakan beban hutang keseluruhan akan meningkat sepanjang 2022, terutamanya berdasarkan defisit fiskal yang lebih luas yang kini kita jangkakan pada 2022.

 

“Beban hutang kerajaan Malaysia tidak terlalu tinggi berbanding negara setara pada tahap pembangunan ekonomi yang sama, dan kerajaan tidak mungkin melebihi had hutang kepada KDNK sebanyak 65% pada 2022.

 

"Walau bagaimanapun, kami perhatikan bahawa kekurangan kerajaan pelan penyatuan fiskal jangka sederhana yang konkrit untuk menurunkan defisit belanjawannya ke tahap pra-pandemik menimbulkan risiko penurunan kepada kemampanan hutang,” katanya. - DagangNews.com